Bilbälte/sele till hund

Sv: Bilbälte/sele till hund

Ska du ha en så liten hund behöver du väl knappast köpa ny bil för att få plats med bur? :)

Jag har en volvo c30, som inte alls passar till hund. Bagaget är för litet oavsett bur, om man inte permanent fäller baksätet. Och även då får man lyfta in hunden, då luckan är ganska liten och högt upp.
Finns bara framdörrar, så inte heller speciellt smidigt med bur i baksätet. Ser nu vid närmare läsning att även bälte rekommenderas i första hand till baksäte, men funkar ju i framsäte också.
Får fundera vidare...

Sv: Bilbälte/sele till hund

Bur är mycket säkrare än sele sägs det. Hunden kan slinka ur selen eller selen kan gå sönder. Om selen sitter fel kan den skada hunden. Det finns filmer på youtube med hur det kan se ut vid krock när man använder bilsele. Se om du kan hitta dem innan du väljer. Jag har för mig att det ska finnas någon länk i en gammal tråd här.

Jag har bur till mina hundar, vanlig enkel stålbur och de åker i baksätet. Buren står en liten bit in och kan skjutas ännu längre in om t ex en bil kör på i sidan på bilen. Buren trycks i så fall inte ihop utan åker bara längre över åt vänster. Har man bur i bagaget bör den vara krocktestad och godkänd.

Får jag fråga, sätter du fast buren på nått sätt i baksätet? Annars måste väl den kunna komma flygande vid krock också? Jag kanske är ute och cyklar. Vi har ingen kombi och har hittills använd sele, men nu vill vi ha bur i stället. Vi har små hundar så det blir två små burar i baksätet då.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
902
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 545
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 426
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 023
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2