Bila genom Europa

gulakatten

Trådstartare
Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag då barnen är så små. Men sen så :). Så jag tänkte börja samla på mig lite inspiration och tips redan nu 😊.

Vi har ingen aning om rutt än och är öppna för typ allt. Vi vill dock ned till Frankrike och till kusten (vilken som, även om jag gärna skulle åka till Menton helst - se bild längst ner 😍).

Så tips mottages gärna! Bra rutter? Fina stopp? Kanske i Tyskland, Schweiz, Frankrike? Vi bor gärna på campingplatser och undviker helst alla större städer (främst gällande boende men vore skönt även att slippa köra igenom).

Vi utgår från Stockholm 😊.

IMG_8750.jpeg
 
Jag hade börjat med att köra till Trelleborg på en dag, tagit nattfärja till Tyskland och sedan kört ytterligare en dag. Då har man kommit en bra bit ut i Europa. Jag brukar börja med att boka ”huvudvistelsen”, vilket i vårt fall oftast har varit en vecka i Italien. Jag planerar sedan stopp på vägen genom att titta på kartor och se vad som ligger på rimligt avstånd och sedan leta boende i detta område. Vi utgår från Malmö men brukar ha ca tre övernattningar på både dit och hemväg. Vi gillar att kombinera med storstäder men även Österrike är en favorit, ett oerhört vackert land. Zell am See kanske skulle vara något om man bor på camping? Man kan bada i sjön, åka båttur eller göra utflykt till Kaprun.

När vi kört med små barn har vi kört 45-50 mil per dag. Med större barn kan man dra på det dubbla vid behov.
 
@Holdyourhorses Tack för svar! Vi tänkte också att det är en bra grej att köra på ner till Trelleborg dag 1 och sen ta färjan, så man känner att man kommit iväg liksom.

Zell am See ser fantastiskt ut! Det ska jag definitivt ta med på listan! Vi hade inte tänkt göra en rutt baserat på att vi måste till nån särskild plats utan mer bygga rutten baserat på vad vi vill se. Så alla tips är varmt välkomna 😊.

Jättetack för din hjälp!
 
Att köra utmed Rhendalen, förbi t ex Rüdesheim, Bingen och Loreleiklippan är fantastiskt fint! Ett tips är att åka upp till Dreiburgblick klippan före Lorelei - då ser man klippan istället för att stå på den :D Dessutom fantastiskt fin utsikt över Rhen och tre borgar - därav namnet :-)
 
Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag då barnen är så små. Men sen så :). Så jag tänkte börja samla på mig lite inspiration och tips redan nu 😊.

Vi har ingen aning om rutt än och är öppna för typ allt. Vi vill dock ned till Frankrike och till kusten (vilken som, även om jag gärna skulle åka till Menton helst - se bild längst ner 😍).

Så tips mottages gärna! Bra rutter? Fina stopp? Kanske i Tyskland, Schweiz, Frankrike? Vi bor gärna på campingplatser och undviker helst alla större städer (främst gällande boende men vore skönt även att slippa köra igenom).

Vi utgår från Stockholm 😊.

Visa bifogad fil 150525

Jag bilade genom Europa i början av sommaren (själv och med hyfsade dagssträckor och väldigt lite turistande) men en fin region som jag helt missat medvetenhet om var den spanska medelhavskusten nedanför Pyreneerna (precis innanför gränsen mot Frankrike). Mycket skog, slott, långa stränder (se bild) och mysiga byar.

Undvik gärna Lyon (och andra storstäder) i rusningstid. Det finns en hel del trevliga byar med fantastiska miljöer och mat längs Rhone-floden i Frankrike (och hyfsat billiga motell).
I Tyskland är rastplatstoaletter oanvändbara, så det är bättre med matställen. I Frankrike är det finfint på vägtoaletterna (men man betalar vägskatt för det också).

Själva resan gick 342 mil från Torrevieja till Linköping, från tisdag till lördag.

Själv har jag en familj som klarar ungefär 67 minuter i bilen innan allt bilåkande måste skjutas upp till någon annan dag i framtiden, så skulle nog behöva 30 veckors semester (och en jättesäck med pengar för hotellrum) för att lyckas få till något "genom Europa".

1722601548782.png
 
Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag då barnen är så små. Men sen så :). Så jag tänkte börja samla på mig lite inspiration och tips redan nu 😊.

Vi har ingen aning om rutt än och är öppna för typ allt. Vi vill dock ned till Frankrike och till kusten (vilken som, även om jag gärna skulle åka till Menton helst - se bild längst ner 😍).

Så tips mottages gärna! Bra rutter? Fina stopp? Kanske i Tyskland, Schweiz, Frankrike? Vi bor gärna på campingplatser och undviker helst alla större städer (främst gällande boende men vore skönt även att slippa köra igenom).

Vi utgår från Stockholm 😊.

Visa bifogad fil 150525
Vi bilade till Fontaineblue i Frankrike när sonen var 17 mån. Utgick från utanför Lund och körde ner med två övernattningar på vägen. Vi hade inte bokat något utan utgick från dagsform vilket gjorde att vi kom till utanför Düsseldorf dag 1. Körde sen genom Belgien och tog övernattning två i norra Frankrike. Hade sen bara 3 h kvar att köra sista dagen så då tog vi det betydligt lugnare med flera stopp. Vi körde max 2.5 h i taget oavsett.

Hela resan ner sökte vi på lekplatser, barnvänliga matställen och parker/naturupplevelser längs med vägen på Google. Det gjorde att vi hittade en mysig kurort och senare en fantastisk park/ naturreservat på ett berg i södra Tyskland. Vi övernattade på ett chateau där ägarinnan bjöd på nybakade frallor med 5 olika sorters sylt gjord på bär från trädgården.

Vi hade laddat upp med bilvänliga leksaker, busy book och ipad.
Hem körde vi sen över en natt, hade planerat för en övernattning men sen ville vi bara hem.
 
@Holdyourhorses Tack för svar! Vi tänkte också att det är en bra grej att köra på ner till Trelleborg dag 1 och sen ta färjan, så man känner att man kommit iväg liksom.

Zell am See ser fantastiskt ut! Det ska jag definitivt ta med på listan! Vi hade inte tänkt göra en rutt baserat på att vi måste till nån särskild plats utan mer bygga rutten baserat på vad vi vill se. Så alla tips är varmt välkomna 😊.

Jättetack för din hjälp!
Garda-sjön är fint, tror det finns många goda campingmöjligheter där. Sträckan från Genua längs italienska rivieran bort till Menton är också mycket fin med många trevliga byar/småstäder.
 
Vi har bilat väldigt mycket i Frankrike. I år åkte vi ner till Perigueux i Perigord-regionen. Väldigt trevlig stad och en vacker region. På vägen ner stannade vi till i Jurabergen som var fantastiskt vackra (dock bör man undvika vissa vägar om man har höjdskräck samt det gula vinet som är en lokal specialitet 😆).
Vi gillar oxå Dordogne- floden, framförallt längst västerut där den sliingrar sig fram i vackra meanderbågar. Vi har vandrat längs med floden samt paddlat och badat i i den.
 
Vilken bra tråd! Vi sitter i lite samma fundering inför nästa år! Tanken är att ta oss till Kroatien alternativt norra Italien för en veckas sol och bad, men med några stopp i Alperna (zell an see kanske? Eller något annat tips?) och sedan vill jag se delar av Moseldalen där jag jobbade -98.

Vill egentligen inte ha dit och hemresa så styrd-tror ni att man måste förboka hotell om man åker i juni alternativt början på juli?

Det som känns mest jobbigt är att vi har 126 mil till Öresundsbron… Sedan kan äventyret börja
 
Vilken bra tråd! Vi sitter i lite samma fundering inför nästa år! Tanken är att ta oss till Kroatien alternativt norra Italien för en veckas sol och bad, men med några stopp i Alperna (zell an see kanske? Eller något annat tips?) och sedan vill jag se delar av Moseldalen där jag jobbade -98.

Vill egentligen inte ha dit och hemresa så styrd-tror ni att man måste förboka hotell om man åker i juni alternativt början på juli?

Det som känns mest jobbigt är att vi har 126 mil till Öresundsbron… Sedan kan äventyret börja
Jag åkte i början-mitten av juni och då gick det lätt att hitta lediga hotellrum när man började känna sig trött på bilkörning och sugen på middag.

Många hänvisade till att säsongen inte började på riktigt förrän framåt mitten av juli och fram till slutet av augusti.
 
Vilken bra tråd! Vi sitter i lite samma fundering inför nästa år! Tanken är att ta oss till Kroatien alternativt norra Italien för en veckas sol och bad, men med några stopp i Alperna (zell an see kanske? Eller något annat tips?) och sedan vill jag se delar av Moseldalen där jag jobbade -98.

Vill egentligen inte ha dit och hemresa så styrd-tror ni att man måste förboka hotell om man åker i juni alternativt början på juli?

Det som känns mest jobbigt är att vi har 126 mil till Öresundsbron… Sedan kan äventyret börja
Vi brukar boka dag för dag, om man inte har en strikt resrutt utan kan vara lite flexibel går det lättare. Vi använder både Booking och Airbnb. Ibland bokar vi några nätter i förväg. Men visst, det har hänt att vi fått köra lite längre än planerat någon gång!
 
Har bilat med barn (nu vuxna) genom Europa några gånger, och även släpat med mig ungarna på div storstadssemestrar (Paris, New York, Berlin) som de inte verkar ha farit alltför illa av ;-).
Mina generella tips:
  • Barn uppskattar inte det som vuxna uppskattar mest och inte alltid det som de vuxna tror att de ska uppskatta mest (efter en bilsemester som bl a innehöll flera campingplatser var barnens favorit inte den som de vuxna trodde/uppskattade mest. Absolut inte den lyxigaste).
  • Ha inga förväntningar på vad barnen ska gilla (eller inte)
  • Förbered barnen och anpassa resan efter det. Ex läs barnböcker och/eller se filmer som kan ge barnen nyfikenhet på vissa resmål. T ex har både Linnea i målarens trädgård och Ringaren i Notre Dame (Disneyversionen) haft ett tydligt inflytande på våra resor. Råttfångaren i Hameln och andra bröderna Grimm är bra utgångspunkter för Tysklandsresor. Finns något som heter "sagovägen" som går genom flera tyska småstäder i västra Tyskland. I Centraleuropa finns många spännande slott och ruiner att se både på avstånd och att besöka.
  • Försök få barnen nyfikna på både annorlunda upplevelser och mat genom en positiv attityd. "vi tar det vi inte vet vad det är för det är mest spännande" har blivit en klassisk lunchreplik i vår familj. Å andra sidan har en av döttrarna fortfarande PTSD efter att mamma åt en riktig carbonara i Alto Adige (dvs med rå äggula)
  • Var beredd på att det tar tid. Planera korta dagsetapper. Stanna gärna länge på varje plats, hur obetydlig den än verkar för er vuxna. Lägg hellre in en dag för mycket än för lite. Två-tre övernattningar mellan norra Tyskland och Medelhavet är inte fel om ni ska dit. Vi kom en gång fram "en dag för tidigt" men stannade då på en fantastisk camping bara ett par timmar från slutmålet där vi tillbringade en dag med bl a bad i en flod
  • Acceptera att små triviala saker uppskattas mest av barnen. T ex en fågel eller en hund.
  • Se till att äta innan barnen blir (för) hungriga. På kontinenten kan lunchtiderna vara lite mer begränsade (om man lämnar motorvägarna), försök att pricka dem. Det finns också många sätt att skapa picknick genom att köpa mat på en affär och äta "i det fria" eller på en rastplats längs parkeringen. Frukost på kafé kan vara en hit och en bra grund för en trevlig dag, även om det innebär att man kommer iväg lite senare.
  • Marknader där man kan köpa "tingeltangel" och kanske en frukt är alltid trevligt.
  • Med rätt inställning blir alla platser intressanta, även för barnen
  • Som @Holdyourhorses tipsar om är det bra att ha ett slutmål där man stannar en vecka (eller mer).
  • Vatten (av alla slag), både att bada i och titta på är kul.
  • Varva motorvägar med mindre landsvägar där man kan stanna i byar eller under ett körsbärsträd. (Inte alltid motorvägarna går snabbast heller).
  • Se till att ha lite sysselsättning för barnen på längre transportsträckor (lättare idag när det inte bara finns spelkort och bandspelare att tillgå).
  • Djurparker, tjurrusningar och rovfågelsuppvisningar tycker man kanske inte som vuxen är helt ok längre. Men uppskattas av barn. Berlin har fint zoo. I södra Frankrike har vi upplevt både tjurrusningar på gatorna (mycket mer lokala evenemang än i Pamplona) och falkoneringsuppvisningar.
  • Var beredda på att någon bjuder ett alldeles för litet barn på klubba ;-)
  • En fiskdisk eller fruktavdelning i en mataffär i södra Europa kan vara jättespännande, speciellt om man kan köpa med sig något
  • Vi har nyttjat biltåg genom Tyskland (Italien) flera gånger för att nå mål i Italien snabbare. Helt fantastiskt. Tyvärr inte lika vanligt längre sedan DB lade ner sin verksamhet (har delvis tagits över av andra tågbolag). Om man räknar en natt på tåg = 2 sparade nätter på hotell + sparat bränsle och inte reser värsta resdagarna (läs fredagar och söndagar slutet på juli eller i augusti) var det i a f förr väl värt pengarna. Lastningen av bilarna (och motorcyklarna!) på tåget är en upplevelse i sig.
  • Undvik utkanten av städer i rusningstid. Res 9-15.
  • Finns flera nattfärjor, inte bara TT
  • Se till att ha god marginal till färjan hem om den är bokad. Hellre en extra natt än panikkörning
  • Njut
 
Wow, tack för alla fantastiska tips! Här ska googlas 🤓.

@mamman Tack för generella barntips, nån annan kanske får hjälp av dem :). Vi är dock resvana och väldigt vana att vara i väg med våra barn (hittills mest den äldsta) - både inom och utanför Sverige. Så tips om vad barn uppskattar, hur man ska tänka kring mat el dyl är inte riktigt nödvändigt för oss ;). Och nej - zoo eller tjurrusning el dyl är ingenting våra barn kommer få uppleva när vi reser. Det är ingenting vi stödjer.

Det jag efterfrågar är alltså tips på rutter eller fina platser, resten har jag god koll på själv 😊.
 
  • Djurparker, tjurrusningar och rovfågelsuppvisningar tycker man kanske inte som vuxen är helt ok längre. Men uppskattas av barn. Berlin har fint zoo. I södra Frankrike har vi upplevt både tjurrusningar på gatorna (mycket mer lokala evenemang än i Pamplona) och falkoneringsuppvisningar.
Sånt där är väl verkligen inte ok oavsett om barnen skulle uppskatta det.
 
Sånt där är väl verkligen inte ok oavsett om barnen skulle uppskatta det.
Tjurrusning kan man hamna på vare sig man vill/planerat det eller inte. Plötsligt är en gata avstängd. Men man kan retirerar lite försiktigt. Vissa zoo är bättre än andra, men jag håller med.
 
Wow, tack för alla fantastiska tips! Här ska googlas 🤓.

@mamman Tack för generella barntips, nån annan kanske får hjälp av dem :). Vi är dock resvana och väldigt vana att vara i väg med våra barn (hittills mest den äldsta) - både inom och utanför Sverige. Så tips om vad barn uppskattar, hur man ska tänka kring mat el dyl är inte riktigt nödvändigt för oss ;). Och nej - zoo eller tjurrusning el dyl är ingenting våra barn kommer få uppleva när vi reser. Det är ingenting vi stödjer.

Det jag efterfrågar är alltså tips på rutter eller fina platser, resten har jag god koll på själv 😊.
Svårt att veta var ni har varit bara ;-). Hur gamla är/bli barnen och har ni några speciella intressen? Hur långt planerar ni att åka?
  • "Sagovägen" i Tyskland som jag skrev om är ett tips. Förr var den markerad i kartböckerna, vet inte hur det är nu med gps/google, men går i princip mellan Bremen och Hanau. Charmiga gamla städer med kopplingar till olika sagor. Annars är det generellt lite trist transportsträcka från Hamburg till Kassel.
  • Stralsund var en väldigt fin stad efter murens öppnande, men vet inte hur det är nu
  • Både Berlin och Paris har mycket kul för barn om man gillar storstäder.
  • Venedig är fullt av turister, men ett bra resmål ändå som barnen har uppskattat. Ta båten dit från Fusina söder om Marghera.
  • Rothenburg ob der Tauber är en fin liten stad i södra Tyskland
  • Om man ska ner mot (östra) Italien kan jag tipsa om att ta vägen Munchen-Garmish-Innsbruck istället för motorvägen och från Innsbruck småvägar fram till Eurobrücke. Trevligare och man slipper motorvägsvignetten för Österrike. På andra sidan gränsen finns det häftiga alpvägar med höga pass och chans att se frigående hästar om man åker småvägarna väster om motorvägen ner till Bolzano, eller hela vägen mot Trento. Men det blir ganska mycket (kurvig) bilåkning och kan vara långt mellan byarna. På somrarna har en del hotell på skidorterna öppet och kan vara bra övernattningsalternativ med möjlighet till lite alpvandring.
  • Om man ska ner mot Frankrike så har vägen väster om gränsen mellan Mulhouse-Strasbourg visat sig var en hit jämfört med köerna på den parallella motorvägen på den Tyska sidan
 
Tjurrusning kan man hamna på vare sig man vill/planerat det eller inte. Plötsligt är en gata avstängd. Men man kan retirerar lite försiktigt. Vissa zoo är bättre än andra, men jag håller med.
Då är det väl konstigt att tipsa om det, kan jag tycka. Det är ju bättre att barn lär sig hur djur ska ha det, inte hur människor utnyttjar dem för sitt nöjes skull.
 
Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag då barnen är så små. Men sen så :). Så jag tänkte börja samla på mig lite inspiration och tips redan nu 😊.

Vi har ingen aning om rutt än och är öppna för typ allt. Vi vill dock ned till Frankrike och till kusten (vilken som, även om jag gärna skulle åka till Menton helst - se bild längst ner 😍).

Så tips mottages gärna! Bra rutter? Fina stopp? Kanske i Tyskland, Schweiz, Frankrike? Vi bor gärna på campingplatser och undviker helst alla större städer (främst gällande boende men vore skönt även att slippa köra igenom).

Vi utgår från Stockholm 😊.

Visa bifogad fil 150525
- Om du gillar hästar är Camargue en häftig slutdestination. Lite mer "vanliga människor" som campar där, inte så glamoröst som Cannes och Nice, och så har Camargue "vildhästar" ("vilda" som Gotlandsrussen) 😍

- Frankrikes nyaste nationalpark (parc national de forêts) ligger där ni antagligen kommer att köra ner mot sydkusten (beror på rutt såklart). Jättefin natur och goda campingmöjligheter. Finns massor att se och göra i området. Deras hemsida är bra och uppdaterad.

- Besökte Juraregionen i somras och HERREGUD vad vackert. Det är Europas motsvarighet på Kanadas blå sjöar och USAs Yosemite 😍😍😍 (och goda viner tillverkas där 😁)

- Beroende på vilken väg ni tar ner mot sydkusten har jag gillat följande städer i östra Frankrike (vet att ni helst ville undvika storstäder, men tänker om ni behöver rasta av barn eller vila från bilåkandet ett tag 😁):
- Lyon (älskar Lyon, där kan man lätt spendera 2-3 dagar. Maten!!! Sevärdigheterna!!! Barnvänligheten!!!)
- Strasbourg (vill man se en miniversion av Strasbourg och/eller gillar Howl's Moving Castle är Colmar ett alternativ)
- Nancy

Strasbourg har jag hört mycket gott om. Dijon är fint men har inte turistat så mycket där själv, utan bara haft ärenden, så kan inte svara på barnvänligheten 😅😅😅

Säg till om det är något speciellt ni vill göra så kanske jag har fler tips för östra Frankrike 😅

//Gift med en fransos
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 861
Senast: Otherside
·
Fritid Vi ska ut och köra en sväng med siktet mot Italien. Har ni tips på sevärdigheter på vägen ner och kring norra Italien? Typ max ner till...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 230
Senast: Mabuse
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 533
Övr. Barn Jag, maken och våra två barn ska ta bilen genom Europa ner till Rivieran. Barnen är åtta och ett år gamla så planen är att ta gott om...
2
Svar
23
· Visningar
2 901
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp