Bil till familj med manga barn

turbofling

Trådstartare
Varan minsta är bara 2,5 manad och när hon lag i magen sa vi att sen räcker det med barn (storasystrarna är 5 och 3,5 ar). Men nu börjar vi fundera lite, kanske vill vi ha ett barn till och da isf inom 2 ar.
Nu funderar vi pa det praktiska först innan vi tar nästa steg och bestämmer om vi verkligen vill.
Plats har vi sa fyra barn kan ha varsitt rum om dom vill det. Tid har vi för vi kommer inte behöva jobba heltid när barnen är sma.

Just nu fundear vi pa bil, nu har vi en Fiat Doblo som vi gillar men med ett barn till skulle vi behöva en bil med ett säte till. Det gar att montera ett säte till i bagaget pa den bilen men det känns mer som en nödlösning för da far det inte plats mkt packning.

Ni som har fyra barn eller fler, vad har ni för bil(ar)?

Varan minsta är bara 2,5 manad och när hon lag i magen sa vi att sen räcker det med barn (storasystrarna är 5 och 3,5 ar). Men nu börjar vi fundera lite, kanske vill vi ha ett barn till och da isf inom 2 ar.
Nu funderar vi pa det praktiska först innan vi tar nästa steg och bestämmer om vi verkligen vill.
Plats har vi sa fyra barn kan ha varsitt rum om dom vill det. Tid har vi för vi kommer inte behöva jobba heltid när barnen är sma.

Just nu fundear vi pa bil, nu har vi en Fiat Doblo som vi gillar men med ett barn till skulle vi behöva en bil med ett säte till. Det gar att montera ett säte till i bagaget pa den bilen men det känns mer som en nödlösning för da far det inte plats mkt packning.

Kul att ni funderar på en till! Jag hade oxå kunnat tänka mig fyra (gärna med typ 1,5 år mellan trean och fyran) men för maken min är det nog stopp nu tror jag!

Har ingen erfarenhet av större bilar själv, men har tittat runt lite, känns som att det finns många alternativ och i olika prisklass. Många skriver att Ford Galaxy är bra. ( och billig ) och WV och Toyota har bra modeller oxå.
Du får kika runt lite ;)

När vi letade stor bil för några år sedan insåg vi att flesta modellerna tvingade oss att välja mellan extra sittplatser och bagageutrymme. Vi ville ha plats för en barnvagn och lite packning och samtidigt skulle hela familjen åka bra.
(sen hade jag ett krav till och det var att det skulle finnas dragkrok och ha bra max släpvikt)
Vi köpte en Chevrolet Trans sport. Jätteskön att köra och alla passagerare satt bra. Gott om lastutrymme också, någorlunda i alla fall. MEN, ett stort MEN! Det verkar som att alla deras bilar är tillverkade på måndagar efter en firmafest... De går sönder både här och där, med andra ord. Jag har träffat flera som har likadana bilar och liknande problem. Min såldes för en spottstyver till en kompis som har en likadan och vars man kan laga bilar själv. De håller EN bil rullande med hjälp av delarna från två...

Som barn älskade jag att åka i vår VW Caravelle (och våra andra VW minibussar som vi hade under min uppväxt). Vi var tre barn, två vuxna, två hundar och reste oftast med mycket packning. Caravellen rymdes allt och man behövde inte trängas.

Jag kör Mitsubish Pajero, 7 sitsig. Är nöjd på alla sätt och vis men, V6, automat och bensinare gör ju att den är ganska dyr i drift.

Åh jag vill också ha en till!

Vi har en Mitsubishi space wagon med sju säten. Har i princip alltid ett barn längst bak och har tagit ut det andra sätet längst bak så jag får plats med en riktig barnvagn bredvid, alternativt hunden. Får plats med en babyjogger city mini bakom sista sätet. I mitten har jag ett barn och den andra vuxna om den är med i bilen. Längst fram mig och bebisen.

Lycka till, jag är lite avis! Det lär inte bli fler för oss, sambon tycker han har tillräckligt och att han börjar bli för gammal :(

Vi har inte bestämmt oss helt än om det blir fler barn men det är inte uteslutet. Som min knassiga sambo sa igar (pa skämt), det är som med öl, efter tva öl är man nöjd blir man övertalat till en tredje sa känns det inte som en fjärde eller femte spelar sa stor roll :).

Tack för era biltips. Om man inte väljer en riktig minibuss (tex WV Transporter som verkar vara vanligast här) sa känns det verkligen som man maste välja plats för en passagerare eller bagage. Tittat lite pa Galaxyn, wv Sharan och bilar av den typen. Om man monterar in ett säte extra sa blir det ju knappt ngn plats bakom och hur packar man brevid sätet längst bak för att det ska bli säkert? Och hur kommer personen in utan att man ska behöva packa ur allt ur bilen?

Vi har inte bestämmt oss helt än om det blir fler barn men det är inte uteslutet. Som min knassiga sambo sa igar (pa skämt), det är som med öl, efter tva öl är man nöjd blir man övertalat till en tredje sa känns det inte som en fjärde eller femte spelar sa stor roll :).

Tack för era biltips. Om man inte väljer en riktig minibuss (tex WV Transporter som verkar vara vanligast här) sa känns det verkligen som man maste välja plats för en passagerare eller bagage. Tittat lite pa Galaxyn, wv Sharan och bilar av den typen. Om man monterar in ett säte extra sa blir det ju knappt ngn plats bakom och hur packar man brevid sätet längst bak för att det ska bli säkert? Och hur kommer personen in utan att man ska behöva packa ur allt ur bilen?

Vi har en Sharan, en diesel fr 2011. Skulle inte byta bort den mot ngt annat. Har 3 små barn, & ett stort bagage ( använder inte de bakersta sätena.)Behöver inte fälla ihop vagnen. 2 bältesstolar & en bilstol just nu. Haft 2 bilstolar &en bältesstol tills nyligen. Då lyfte vi in 1½ åringen till mittenstolen. Nu flyttades han till ytterkant & har bältesstolar i mitten & andra sidan. Drar 0,43- 0,45 l/ mil. Superskön att köra, bra sikt & enskilda rymliga stolar på alla platser.

Vi väntar vårt fjärde barn till familjen nu (jag har en sen innan, han har två, detta är vårt första gemensamma).
med vår ekonomi, så fick det bli en Volvo 940 med extrasäte för vår del.
Nu bor ju hans barn här varannan helg, min son bor här varannan vecka och lillan kommer ju alltid vara hos oss, så det är mao inte mer än varannan helg som vi är "fullt artilleri"... Men det är inte det lättaste att få till endå, noll lastutrymme när barnen åker där bak, så vi har löst vagnfrågan (hur man får den med sig) med att skaffa en enkel takbox.
Den är simpel att ta av och på, så när vi inte är alla så kör vi utan, men den åker på när alla är hemma...
Kanske inte det mest ultimata, men vi valde mellan minibuss och denna, och just pga att vi inte har alla barnen samtidigt så ville vi inte köra med en buss till vardags.
Blev då lättare att bara fälla upp och ner extrasätet kände vi.
Lastutrymmet hade varit lika dåligt oavsett....

Hmm men extrasätet bak i volvo är väl inte godkänt längre? Då ska ju bilen vara registrerad för förare + 6 passagerare.
Jag och exet tänkte först köpa det till 945an vi hade men blev avrådda.

Funderar på att byta till sjusitsig Touran istället då den är något mindre törstig än Pajeron.

Hur manga är ni? Blir inte Pouranen väldigt liten? En granne har en touran, jag har aldrig tittat i den men fran utsidan ser den inte stor ut, jag blev förvanad när jag läste att den finns som sjusitsig.

Innan bilen vi har nu hade vi en Mazda 5 med tva extra säten som man kunde fälla upp men det var verkligen"nödsäten", ingen benplats och man fick krypa in genom bakluckan för att komma till sätet.

Ingen aning om bil, och väldigt OT, men när jag läste din rubrik lite väl hastigt tyckte jag det stod: "Bil till familj med magra barn"... Hann undra lite... :confused::D

Da behöver man kanske ingen stor bil :)
Det saknas en bokstav pa mitt (tyska) tangentbord sa orden blir lite knasiga ibland

Hmm men extrasätet bak i volvo är väl inte godkänt längre? Då ska ju bilen vara registrerad för förare + 6 passagerare.
Jag och exet tänkte först köpa det till 945an vi hade men blev avrådda.

Njaa.. vår är ju en 91:a och inbesigtigad med detta... Enligt en vän (som jobbar på volvo) så räcker det att bilen besigtigas med extra baksätet uppfällt...
Försäkringen är lite högre dock, ska väl tilläggas.. men i vårt fall så blev det 22 eller 23 kr mer/mån.. :P

Turbo: vad var det för årsmodell på din Mazda 5?

Vi har köpt en mazda 5 idag och tycker att den känns både rymlig och bekväm! Fullt utrustad med tv-skärmar/dvd oxå gör den mkt poppis hos barnen ;)

Jag tror det var en 2006:a. Har dom gjort om baksätet nu för i den vi hade kunde man inte använda mittensätet för en bilbarnstol? Vilken lyx med tv i bilen :)

Jag tyckte det var svart att köra den bilen i stadstrafik, kändes som att jag inte sag ut ordentligt och inte hade koll pa hur stor bilen var. Pa motorväg/landsväg var den trevlig att köra. Vi salde den mest för att den kommit upp i en alder där mkt behövde bytas, servicen varje ar gick pa runt 1000 euro.

Sen den bilen kommer jag aldrig vilja ha en bil igen utan skjutdörrar, det är otroligt smidigt.

Liknande trådar

Småbarn Min dotter är 3,5 ar och började ny förskolegrupp i september, tidigare var hon i smabarnsgrupp men i samma hus. Hon är ett envist barn...
Svar
13
· Visningar
1 707
Senast: Sofie.S
·
Småbarn Min dotter som är precis 1,5 ar började förskola för lite mer än en manad sen. Hon gar mandag, onsdag och fredag 8-14. Första veckan pa...
Svar
4
· Visningar
955
Senast: trazel
·
Övr. Barn Vi har tre underbara barn (snart 6 ar, 4 ar och 9 manader). Efter manader av funderade har min man nu sagt att tre barn räcker och...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
10 079
Senast: Kattennizze
·
Småbarn Var dotter har borjat hitta pa alla mojliga sma historier som hon delar med sig av till den som vill lyssna. Lararna i skolan berattar...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 559
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar