Betygssättning-Ryttarens sits...

I

Iza

Gjorde "comback" som tävlingsryttare i helgen :angel: . Kändes skönt att vara tillbaka efter lite mer än ett års paus från tävlandet.

Men blev lite fundersam när jag läste betygssättningen under Allmänt intryck, Ryttarens sits och hållning. Där var jag betygsatt med 5/15. Blev först besviken eftersom jag aldrig tilldelats sämre än 7/14. Men sen på väg hem så tänkte jag efter lite och fick för mig att jag fått 5/10 på Korrektheten i uppvisningen vid nått tillfälle. Kollade upp det och det stämde. Är poängssättningen ändrad?

När poängen räknas ihop så räknas de sista, i så fall skulle 5/15 ge mer poäng än 7/14 :confused: .

Har lusläst TR och det enda jag hittar är Mom270 om betygssättning och det verkar vara betyg av rörelserna i programet.

Sv: Betygssättning-Ryttarens sits...

jag hänger inte riktigt med......vad är det du tycker är konstigt?

ryttarens sits och hållning har koefficient 3 eftersom det anses viktigast

men iom detta blir ju även programmets maxpoäng högre, procentuellt sett är alltså 5/15 lägre än 7/14

I ryttarens sits och hållning har du fått 5 p , gångra det sen med 3 (koeff=3 i detta fallet) och du får 15 p sammanlagt. (och 15 p är ju vad man räknar sen när man räknar ihop totala poängen.)

Eftersom koeff numera är 3 på den bedömningsgruppen så får du därmed högre poäng om du får 5/15 än när du hade 7/14
(7 p för sitsen och koeff 2 vilket innebär 7p X 2=14 p)

Programmen är ju lite ändrade, men jag kommer inte ihåg från vilket år (2000?), då ändrade man TEX koeff från 2 till 3 på sits och hållning (vet inte exakt vilka program, men i LA1 LB1 o LC2 iaf), satte in koeff i fyra av bedgrupperna i LA1(de momenten anses alltså rätt viktiga :p ) och man klämde ihop bedgrupperna i Lb1 och därmed ändraes också maxpoängen i de olika programmen.

Massa svammel blev det visst, men en sammanfattning är ju att ju högre koeff ju viktigare är momentet.

Senast ändrad:

Magnum skrev:
Eftersom koeff numera är 3 på den bedömningsgruppen så får du därmed högre poäng om du får 5/15 än när du hade 7/14
(7 p för sitsen och koeff 2 vilket innebär 7p X 2=14 p)

bara i rena poäng ja, ej i procent, en sjua är alltid bättre än en femma....

tant agda skrev:
ryttarens sits och hållning har koefficient 3 eftersom det anses viktigast

Var står det vilken koeff varje bedömningsgrupp har ?

Ja det är klart det är så!
Men ;)
Iza frågade om just poängen, citat:"i så fall skulle 5/15 ge mer poäng än 7/14" vilket är helt sant.

*raderat* blev visst dubbelt....

Senast ändrad av en moderator:

här:
(e klippt från ett gammalt ft-program därför står det koeff 2 på alla)

koeff.bmp

blev lite liten bild men det föreställer den nedra delen av protokollet iaf :D

Senast ändrad av en moderator:

aha okej, joo nu fattar jag vad du menar :D

Svarar alla.

Pratade med en stallkompis (igår efter jag lagt in tråden) som sa att det är ändrat till koeff 3. Vilket jag inte visste. Men i mitt protokoll står det koeff 2. Det var det som gjorde mig så fundersam. Arrangören hade kanske ett gammalt protokoll.

Då är allt solklart, en 7:a är ju bättre än en 5:a. Så jag får fortsätta att vara besviken på min 5:a.

Fick nerdrag på effekten av hjälperna (markerat med röd penna). Herren tyckte det var mycket mer kul att sprätta runt och inte lyssna på sin ryttare.

Vilket fick mig att fundera ännu mer var dommarens kommentar: En häst med mkt goda grundgångarter och en ryttare med mycket god sits. Men för dagen är hästen ouppmärksam på sin ryttare. Tyckte att kommentaren inte var så negativ som jag tyckte att bedömningen av sitsen var.

Tar nya tag till helgen. Tackar alla för svaren.

Du har ju fått en förklaring till 5:an. En bra sits (kanske 7-8) som utgångspunkt, men hästen är ouppmärksam så effekterna av hjälperna var dålig så det drar ner betyget till 5.

Liknande trådar

Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
58 834
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en fjortonåring (snart 15) från norra Sverige som skulle behöva lite bra tips och svar kring ett litet problem jag har...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 914
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 313
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar