betyg på bomlöst!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Annyka
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 086
A

Annyka

Är mitt i sadeldjungeln och har blivit sugen på att gå över till bomlös sadel på min islandshäst. Kommer säkert använda mig av sadelutprovare när jag väl kommer till skott men är nyfiken på att höra vad ni med bomlöst tycker om era sadlar...
Jag vill ha en sadel med ganska bra stöd och som passar en lite svankryggig och överbyggd islandshäst som pendlar en del i vikt.
Åf har tipsat mig om sensation G3 efter att jag visat bilder på hästens rygg, så den funderar jag på men vill även ha tips och råd kring bomlöst överlag! Hjälp :)

Sv: betyg på bomlöst!

Jag har en StarTrekk Island till min islänning som jag tycker är en bra sadel.
Har även ridit i StarTrekk Espaniola och StarTrekk allround och jag tycker att även de är bra sadlar :)

Jag personligen tycker inte om bomlösa där det krävs pad.

Rftersom det finns så många olika modeller av bomlösa sadlar och dessa är olika uppbyggda, har olika typer av bossor (i olika utförande, olika material och olika tjocklek) osv så måste man ju prova ett antal olika modeller. Om jag uppfattade rätt (läste snabbt) så testades en bomlös i det här testet. Vilken modell framgick inte av vad jag såg. Sen får man lägga till att inte bara sadlarna utan hästarna och framför allt vi ryttare är olika, har olika balans, olika följsamhet och är olika byggda. En bomlös är förstås känsligare för skillnaderna. En annan viktig sak i sammanhanget är hästens rörlighet som oftast är större i en bomlös sadel.
Men jag tror att mixa så man använder både bomlöst och bomsadel är bra för hästarna. Sen får man komma ihåg att alla hästar inte trivs i en bomlös och alla ryttare inte har den balans och stabilitet i sin ridning som jag tycker krävs. Det är många faktorer att ta hänsyn till.

Prova dig fram. Det är det enda rådet jag kan ge. Din häst och du är de som kan avgöra vad som passar just er bäst.

Rftersom det finns så många olika modeller av bomlösa sadlar och dessa är olika uppbyggda, har olika typer av bossor (i olika utförande, olika material och olika tjocklek) osv så måste man ju prova ett antal olika modeller. Om jag uppfattade rätt (läste snabbt) så testades en bomlös i det här testet. Vilken modell framgick inte av vad jag såg. Sen får man lägga till att inte bara sadlarna utan hästarna och framför allt vi ryttare är olika, har olika balans, olika följsamhet och är olika byggda. En bomlös är förstås känsligare för skillnaderna. En annan viktig sak i sammanhanget är hästens rörlighet som oftast är större i en bomlös sadel.
Men jag tror att mixa så man använder både bomlöst och bomsadel är bra för hästarna. Sen får man komma ihåg att alla hästar inte trivs i en bomlös och alla ryttare inte har den balans och stabilitet i sin ridning som jag tycker krävs. Det är många faktorer att ta hänsyn till.

GILLA!

tio

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en häst med kort svängd rygg. Jag själv är hyffsat ”normal” i kroppen dvs 167cm lång och 59 kg tung. Vill gärna rida i 17” sadlar...
Svar
2
· Visningar
901

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka