Bettstorlek=Täckestorlek?

Sv: Bettstorlek=Täckestorlek?

Genom Globus bla "bettföretag"
Ett delat bett tex ligger ju rakt i munnen på hästen. Ett tvådelat ska tex inte ligga som ett "V" som det tyärr är alltför vanligt att de gör i många hästars munnar. Är det för kort nyps det inte, då åker ringarna in i munnen. Finns eggbett som hindrar nyprisken bla.

Senast ändrad:

ehh då skulle min häst ha 15,5 i bett...........:rofl:

Kom på en sak angående ämnet. När jag hämtade min häst fick jag med träns, sadel, grimma och täcke. Bettet som satt på tränset var ett tvådelat 14,5cm och täcket som medföljde var på 125cm, gick ej att knäppa i bogen och slutade på korset..
:crazy:

Det stämmer verkligen inte på min tott.
Han har 11.5 i bett och 135 i täcken

Stämmer verkligen inte!! :rofl:

Min nuvarande: 10 cm bett, 130 cm täcke.
Min förra: 12,5 cm bett, 145 cm täcke.
Vi har även ett par hästar i stallet som ligger på 10,5 i bett och 145 i täcken.

Fast det stämde säkert väldigt bra "förr" då bettet skulle sticka ut 1 cm på varje sida... :angel:

Totalt blaj om man kollar på min häst...

Han har 9,5cm i bett och 135-145cm på täcken!

Passade inte på min förra häst, han hade 135/145 cm i täcket och 12,5 i bettstorlek. Tror inte det passar på min nuvarande heller. Han har täckesstorlek 155/165 och tror inte han kan ha 15,5 i bettet. Det låter lite väl stort! ;)

Det stämmer nog inte på speciellt många hästar skulle jag tro.
Min drar 145 på täckena och betten hon har är 13,5

:rofl: :rofl:
Knappast; min häst har 9,5 cm i bett och 140 cm i täcke ;) Hon är appaloosa (e: KC´s Trumpeter, ue: Shaftesbury xx)

Halvblodet jag hade på foder hade 155 i täcke och 10,5 i bett, hbl jag red innan dess hade 145-155 i täcke (minns inte), och 11,5 i bett..

Nope, stämmer inte på min heller.
Hon har 12,5 i bett och 135-145 i täcken

Min ena pålle (som rids) är en travare som har bett strl. 10.0 och har täckesstorlek 135

pinky skrev:
Fast det stämde säkert väldigt bra "förr" då bettet skulle sticka ut 1 cm på varje sida... :angel:

Jo, en väldigt skrämmande tanke.. :crazy: Och att det är kvar i stora delar än idag..

min häst har 8,5 i bett och 125 i täcken :p.

vår 175 cm höga grova vb.hingst har 10,5 i bett och 155 i täcken

Stämmer inte på mina.

Fjordan har 135 i täcken och 11.5 på bett.

Varmblodet har 135 på täcken och 10.5 på bett.

"min" "lilla" shettis kan ju knappt ha 8,5!!!! Han är ca. 90 cm hög!!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 415
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 439
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är... 2
Svar
39
· Visningar
4 186
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka