bettslöst på tävling?

baltobus

Trådstartare
Hej!
Jag har en fundering.
Får man rida derssyrtävlingar på bettslöst träns? Typ lindell, sidepull?

Om inte...varför?

Borde inte dressyr ridas på så få hjälpmedel som möjligt?
Såg att dom i Finland hade arrangerat en tävling med just bettslöst, vilket jag tyckte var en bra ide:idea:

Jag är INTE motståndare till bett. Vet ju själv att många behöver bett till sina hästar av olika anledningar.
Men har själv börjat rida bettslöst (sidepull) då min häst som jag tränar inte gillar bett. Och det funkar att rida med det trots att han är en stor kraftig Tinker.

Sv: bettslöst på tävling?

Nej det får man inte.
TR finns att läsa på Svenska Ridsportförbundets hemsida och där finns alla tillåtna bett.

men VARFÖR får man inte det?

Man tycker ju att dressyr ska vara ett prov på lydnad och samspel. Så frågan kvarstår då om varför man då ska behöva ett bett i hästens mun?:confused:

Dressyr är inte i första hand ett prov på lydnad och samspel, utan är en bedömningssport där man bedömmer olika rörelsemoment enligt fastlagd poängskala och sedan även allmänna intryck såsom hästens lösgjordhet, ryttarens inverkan etc. För att på ett rättvist sätt kunna förhålla sig till poängskalan och göra så nära som möjligt en lika bedömning av alla ekipage så måste man ha utrustningsregler för att inte olika ekipage ska få olika förutsättningar att utföra samma saker.Dvs olika sätt att påverka hästen på. Det handlar om att ha samma inverkans möjligheter, och vad man sedan gör med dem. Denna poänskala i sin tur bygger på en viss lära inom ridning, och vad man där tycker är ett korrekt samspel mellan häst och ryttare.

Sen kan man tycka vad man vill om dressyrens bestämdhet i vad som är ett korrekt sätt att utföra en rörelse på, vad som är en korrekt inverkan på hästen osv, men ska man gå in i den diskussionen så drar man ju bort grunden för det som kallas dressyr, och den diskussionen är lite för stor för mig....

Varför överhuvudtaget ha någon sorts utrustning på hästen? Att rida med bettlöst är inte alltid = lydnad och samspel. Vissa tar ju till bellösa alternativ för att dom inte klarar av att rida på bett.

Är det inte bättre att gilla läget och lära sig att rida på bett? Tanken är ju inte att man ska sitta och dra i hästens mun utan att man ska ha ett lätt stöd.

Varför överhuvudtaget ha någon sorts utrustning på hästen? Att rida med bettlöst är inte alltid = lydnad och samspel. Vissa tar ju till bellösa alternativ för att dom inte klarar av att rida på bett.

Är det inte bättre att gilla läget och lära sig att rida på bett? Tanken är ju inte att man ska sitta och dra i hästens mun utan att man ska ha ett lätt stöd.

Kunde inte ha skrivit det bättre själv!:bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 983
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 025
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka