Bettproblem!

salladfinger

Trådstartare
Jag rider min dam på ett halvfast tredelat "träningsbett" med skänklar, hon går skitbra på det MEN. Hon lyckas bita fast i skänklarna, och jag förstår ju att detta knappast är bra för tänderna och kan orsaka problem i framtiden så nu är frågan, kan jag "bryta ut" skänklarna eller något så hon inte får tag i dom?

Sv: Bettproblem!

Böj skänklarna bakåt, då kan hon inte bita fast i dem. (det e därför de flesta skänklarna är vinklade bakåt)

dom är redan lite böjda bakåt, nere vid tygelfästet
kan jag bocka dom precis under själva bettet?
då ändras väl bettets inverkan?

har du ingen bild på bettet?

tror inte att funktionen störs så mkt då det mer är längden på skänklarna som bestämmer hur skarpt det är...

Om man värmer skänklarna ska de gå att böja dom utåt, du kan ju alltid höra med en duktig smed ett alternativ kan ju vara att böja dom utåt och båkåt se de är lite böjda bakåt och utåt då borde hästen inte kunna bita på dom :):idea:

Jag tror jag hittat en enkel lösning :idea:

jag har knutit fast en bit höbalssnöre mellan tygelfästena på bettet,lika brett som skänklarna är i vanliga fall. Så om hon försöker dra upp ena skänkeln måste den andra följa med till viss del, vilket gör det hela mer komplicerat, var ute och red så idag och hon nappade ingenting efter skänkeln, fast jag får väl se om hon lyckas överlista mig på något sätt.

vill fortfarande veta om det ändrar bettets inverkan speciellt, har läst på något barockforum att om skänklarna är böjda bakåt uppmuntrar det hästen att gå i en lägre form, ju mindre böjda desto högre form

är jag helt ute och cyklar nu?

i barock håller man väl mer "hårt" i tygeln än western, eller e jag också ute och cyklar?

Böj skänklarna bakåt, då kan hon inte bita fast i dem. (det e därför de flesta skänklarna är vinklade bakåt)

Nej, det är inte därför de flesta skänklarna är böjda bakåt, det är för att bettet i sig blir lite snällare än om du skulle ha helt raka skänklar.
Och hästen kan bita fast i dem även fast de är vinklade på detta vis.

Om du däremot lär din häst att det är fel, istället för att försöka fly problemet, så blir det mycket bättre!:)
Gör det obehagligt för henne varje gång hon gör det, ryck till i tygeln eller ta tag i henne och backa henne. Det kan kännas som ett evighetsjobb, men det ger resultat, tillslut kommer hon att fatta att om jag gör så, så blir det obehagligt. Då väljer hon att låta bli.

vill fortfarande veta om det ändrar bettets inverkan speciellt, har läst på något barockforum att om skänklarna är böjda bakåt uppmuntrar det hästen att gå i en lägre form, ju mindre böjda desto högre form

Man kan inte jämnföra barock och western på de viset.

Nej, det är inte därför de flesta skänklarna är böjda bakåt, det är för att bettet i sig blir lite snällare än om du skulle ha helt raka skänklar.
Och hästen kan bita fast i dem även fast de är vinklade på detta vis.

nej, självklart kan man inte jämföra barock och western så, men jag fiskade lite efter det du skrev, att bakböjda så blir bettet snällare, det måste väl innebära arr ju mer bockade destu snällare? och blir det inte en slags "Inbjudan till låg form" effekt om bettet är vinklat bakåt? i och med tygelns placering, trycket över nacken osv? är jag helt lost hära?

nej, självklart kan man inte jämföra barock och western så, men jag fiskade lite efter det du skrev, att bakböjda så blir bettet snällare, det måste väl innebära arr ju mer bockade destu snällare? och blir det inte en slags "Inbjudan till låg form" effekt om bettet är vinklat bakåt? i och med tygelns placering, trycket över nacken osv? är jag helt lost hära?

Japp, faktiskt. Bettets vinkel har inget med hästens form att göra. Formen har att göra med hur du rider hästen. Vare sig skänkeln är böjd eller inte, får du fortfarande ett likadant tryck på hästen, endast mildare eller hårdare.

BTW, läste du mitt tidigare svar på hur du kunde lösa ditt problem?

Japp, faktiskt. Bettets vinkel har inget med hästens form att göra. Formen har att göra med hur du rider hästen. Vare sig skänkeln är böjd eller inte, får du fortfarande ett likadant tryck på hästen, endast mildare eller hårdare.

BTW, läste du mitt tidigare svar på hur du kunde lösa ditt problem?

okej, alltså bara skarpheten som skiljer, Nu har jag lärt mig något nytt^^

Jo jag läste det, och det är väl vad som skulle behöva göras men hon har gått och nappat efter dom för att "leka" vid avskrittning och liknande,, vilket fått henne att slappna av i övriga kroppen, ett tydligt tecken på att hon trivs med situationen och jag skulle helst undvika att bestraffa henne för det beteendet, vet inte om jag tänker fel i det läget, men det känns som att det skulle kunna förstöra endel av hennes nyvunna förtroende om jag börjar bestraffa henne för det

okej, alltså bara skarpheten som skiljer, Nu har jag lärt mig något nytt^^

Jo jag läste det, och det är väl vad som skulle behöva göras men hon har gått och nappat efter dom för att "leka" vid avskrittning och liknande,, vilket fått henne att slappna av i övriga kroppen, ett tydligt tecken på att hon trivs med situationen och jag skulle helst undvika att bestraffa henne för det beteendet, vet inte om jag tänker fel i det läget, men det känns som att det skulle kunna förstöra endel av hennes nyvunna förtroende om jag börjar bestraffa henne för det

Du väljer själv, men det är en olat.
Hon måste lära sig slappna av på andra sätt än att bita i skänkeln.

ja just det ja, nu kommer jag ihåg. bra att det är någon som har hjärnan med sig. min engelska är/var rätt så kass...

*kl*

Ursäkta om jag slänger in en kanske lite orelevant fråga, men ändras bettets inverkan om man "böjer ut" skänklarna? Alltså så att det blir bredare emellan dem nedertill? Inget jag tänkt göra, var bara lite nyfiken, tror jag har hört om någon som gjorde så.. Hoppas ni förstår min lite luddiga beskrivning..

/Liam_

*kl*

Ursäkta om jag slänger in en kanske lite orelevant fråga, men ändras bettets inverkan om man "böjer ut" skänklarna? Alltså så att det blir bredare emellan dem nedertill? Inget jag tänkt göra, var bara lite nyfiken, tror jag har hört om någon som gjorde så.. Hoppas ni förstår min lite luddiga beskrivning..

/Liam_

Nej bettets inverkan ändras inte.

:bow::bow: Det var det jag trodde.. Men det är ju alltid kul att veta säkert..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 056
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 054
Senast: JohannaB
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
759
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
678
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden