Bettproblem

Globus har ju ett rakt, tunt gummibett med fasta ringar...
Det är stålvajer i kärnan, så den är rätt flexibel.

det var nog inte riktigt det jag tänkte på, men det kanske är samma funktion. Det som många rider på i mitt stall är ljusgult/genomskinligt, det ser inte ut att vara någon vajer inbyggd där. Det är inte ledat men såpass böjbart att du nästan kan vika det dubbelt. Kostar väl lite mer än ett vanligt tränsbett.

Ja, detta bett är likadant som du beskriver det - genomskinligt och väldigt böjbart, det har en stålvajer inuti ifall den skulle paja dock, även om den inte syns.

Jovisst, men om man rider så bra... varför väljer man då att ha ett skarp bett i munnen :confused: :confused:

Är det inte bättre att välja ett skarpare bett och kunna rida med en mjuk hand än att ha ett milt bett och måsta slita i hästen??

Om du tittar på fälttävlansryttare, hoppryttare (och dressyrryttare = kandaret) så används en mängd olika bett. Dessa ryttare som tävlar internationellt är ju inte direkt dåliga ryttare, eller hur?! Allt handlar om att kunna rida med så fina hjälper som möjligt för att få ridningen till en harmonisk upplevelse för ryttare OCH HÄST!!! :rofl:

Självklart tycker jag att man ska ha ett så milt bett som möjligt till hästen, men huvudsaken är hästen trivs! :)

men v arför måste man slita hästen i mun med milda bett då?? är dom inte fostrade??
Jag har märkt att heta hästar blir oftast mycket bättre med ett så milt bett som möjligt....oftast har dom lärt sig att gå emot bettet och ju skarpare du har ju "räddare" blir dom och går emot ännu mer...

Själv skulle jag inte våga ha ett skarpt bett och behöva tänka på hela tiden att inte ta för hårt i munnen på den...
Jag fattar helt enkelt inte resonemanget med skarpa bett , små tag......

Om du läser vad jag skriver istället för att haka upp dig på skarpa bett så ser du att jag säger att man ska använda ett bett som hästen trivs på. Förhoppningsvis har man så pass mycket hästkunskap att man kan läsa av om hästen gillar bettet eller inte, annars hoppas jag att det finns någon i omgivningen som kan hjälpa till med detta.

Min häst går på ett vanligt tredelat bett och jag kommer förmodligen inte att byta detta efter som att det fungerar bra för oss. Men hade min häst inte gillat detta bett hade jag fått leta tills jag hittat någont annat. Så länge hästen trivs på bettet och ryttaren kan rida på det så tycker jag inte att man ska haka upp sig på vilket bett det är.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 323
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 951
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv