Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
det säger sig ju självt att du får....det må vara att du får bättre kontroll på hästen, men det är väl inte det man är ute efter, utan samspel
Hästen får ont och kan alltså inte göra sig rättvisa då den spänner emot allt den kan för att det gör ont....hästar går MOT det onda för att bli av med det....du får tänka lite längre o djupare än att bara få kontrollen.
Jag försökte leta på trav shopar på buke, men hittade bara en som ens verkade ha bett och där hittade jag inget sånt bett och typ h**ks m.fl. har det ju inte heller.
Några tips på internet sidor så man kan kika lite?
Läderbett , kanske? 175:- var inte alls farligt, det skulle jag kunna tänka mig att sätta i munnen på ponnyn Fast jag vet inte om det är något höjdarbett att rida dressyr på, det verkar lite diffust, om någon förstår hur jag menar.
Nej det var verkligen inte dyrt...vad är det för hemsida du är inne på? Äckligt lång länk...nåja jag kan nog grena ut det själv...är bara lite lat för att sitta och skumma adress för att få ut den "riktiga" hemsida adressen.
En fråga till, bara för att sabba Cezzans trådd ytterliggare (förlåt!). Blir inte bettet smått äckligt efter en användning eller två eller kopplar jag inte riktigt hur det ser ut/är utformat?
usch vad rädd jag blir
Har, precis som du, ridit min häst på tre-delat och rakt bett varierat.
Dock blev han väldigt stark på det så nu rider jag på hack och det funkar SUUUPER.
MEN, tänk om han också får reda på hur stark han kan bli...
Raspa . Det sliter ner hela tandraden, även där det inte behövs. Hästen behöver en kant för att kunna krossa fodret, bara där hakarna finns ska man slipa. Också när man raspar så slår man i benet längst bak, och det är inte speciellt bra för hästen.
Du borde åka med honom till en hästtandläkare, och få ordentlig information om vad som händer i hästens mun. Bettet har inte någon plats - det tar plats.
Tjejen vi främst hade kontakt med (tandläkarassisten) hon visade för oss hur de olika betten fungerar i hästens mun. Och att OM hästen vill gapa, så ska den få gapa. Den har en anledning. Man ska inte stänga munnen med en nosgrimma.
Hos en tandläkare kan dom också se hur din häst ser ut i munnen, ge dig tips om olika bett som borde passa.
Det raka bettet borde du inte sluta använda. Det är ett jättebra bett. Vad är det för stång du rider på? Är munddelen rak?
Jag tror inte att du behöver oroa dig. Av det jag sett och hört så tror jag din häst är en som funkar super på bettlöst.
Det är bara visa hästar, som kommer på att de kan slingra sig undan. Det har egentligen inget att göra med att de upptäcker att de är starka utan att det bettlösa helt enkelt...ja vad ska man säga...funkar som det ska på dem.
Även om han skulle komma på att han kan dra iväg med dig så får du stopp (går ju att bända om huvudte så de står på ända om inte annat) och efter en sån tur så vet du att det inte går...men jag har svårt för att tro att det händer med din lilla...bara en känsla jag fått av det hela.
Just för tillfället rider jag också på stång, och lite dåligt samvete har jag, men det är att antingen ta den eller inte rida alls, har lite vajs i en (eller två ) axel Men G verkar trivas på stången och så länge de gör det så tycker jag att man kan rida på stången bara man inte glömmer att man måste vara mjuk och följsam i handen
Kanske , kanske inte, men att ha ett milt bett i munnen på hästen kan ju aldrig vara en nackdel heller
Jag är ingen ridmänniska, men de få ggr jag tittar på hoppning t ex på TV så ser ju inte hästarna ut att vara så himla glada i bettet precis Det rycks o slits i dessa munnar, med halvhalter som gör att hästarna studsar på stället....ja, jag fattar inte vad dom håller på med egentligen
har du provat ett såntdär mjukt gummibett? Det är du stelt men ändå böjligt om du förstår, de flesta hästarna verkar trivas på det. Fast.. det är ju iofs rörliga ringar, men det kanske inte gör något?
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.