Bettproblem

Cezzan

Trådstartare
jag sliter mitt hår och det som sitter kvar blir grått.

när jag provred min häst innan köpet reds han på pelhamstång med tvåtyglarsfattning. han undvek kontakt med bettet, gick bakom hand, men gapade dock inte.
andra provridningen red jag honom på rakt tränsbett, och det fungerade ok.
tog hem honom, började rida på tunt tredelat, varvat med det raka bettet, fungerade en tid innan han började gapa.
Började rida på hackamore, vilket han fungerade suuuuperbra på.. i början...
tog ut tandläkare som raspade hans tänder och kollade munnen ordentligt, och han hade ordentliga hakar på båda sidor.
fortsatte ändå att rida på hackamore eftersom han verkade trivas bra på det.
men så slog det över och det verkade som han började förstå hur stark han kunde vara på hacket. :smirk:
köpte en stång, och det är det enda bettet han verkar trivas med, vet inte om det är för att det ligger helt stilla i munnen, men han gapar itne, kryper inte bakom och är glad och snäll på det.
MEN det känns dumt att rida på ett så starkt bett.
Har även provat sidepull, men det trivs han inte i.

det finns väl en miljon liknande trådar, men allt känns bara så hopplöst. :(

Låter som att han är en sån häst som inte ska gå på bettlöst. Så som du skrev det så fattade jag det som att han kom på att man kan latsha hur man vill på bettlöst, eller?

Funkar det på stången så funkar det på stången.
Om du inte vill rida på det i paddocken, alltså utbilda honom på det, vilket oftast är svårt, så sätt på en kapson (en riktig sådan inte sån skit man ser i *harkel* tidningen). Då kan du låta stångtyglarna bara hänga, men veta att du får kontakt med honom om något händer, men du kan utbilda honom på något som ger ungefär samma effekt som ett tränsbett.

Sen när man ägnat sig åt det ett tag brukar man kunna mixtra med allehanda bett för att se om man hittar något bättre.

Jag går helt på Spider's linje, det kan vara värt att testa med en riktig ridkapson till stången. Personligen tycker jag att det är en strålande kombination.

Han kändes som en häst som kunde gå på bettlöst...
han trampade under sig, var superlätt i handen, lyssnat galtt och ivrigt..
tills en dag när vi var ute och galopperade med en tjej i stallet, och det blev lite väl glatt och ivrigt.
Då märkte han att "Åh fan om jag bara krullar ihop mig, och drar så kan jag springa hur fort jag vil! woooohooo!"
:smirk:

Känns bara så "fel" att rida på ett så starkt bett, eftersom han är väldigt välriden och lydig, och många rynkar på näsan eftersom de ser stången som ett skarpt bett för folk som inte kan kontrollera sina hästar...

vart hittar jag en äkta bra ridkapson då?

Äh så länge man inte använder det för styrkan så ser då inte jag nåt fel med det. Ävn om man rider ut med det så behöver man ju knappt använda det om man inte vill.

Sånt där är livsfarligt när de kommer på att de kan göra så med hacket...då är det kört (oftast) att rida på det sen.

Om ett tag kanske du kan lägga ifrån dig stången också om nu din pålle känner för det, men som sagt så länge man inte missbrukar bettet.

Åh...jisses det var alldeles för länge sen jag köpte kapson för att ha koll på det.

Starta en tråd, eller sök efter en tråd om kapsoner, inne under Barock. Dom har bra koll på det. Tror att det var upp en för inte så länge sen. *ska leta*

Nu hittade jag inte tråden, men som sagt gör en tråd där du ber om en bra kapson att ha i samband med stången och be om internet adresser.

Du kan ju bara skriva (om du inte vill diskutera det) att du inte vill ha en diskussion om det utan bara vill ha tips om bra kapsoner.

Hm...jag tror att jag har en till övers (de är rätt "dyra"). Eller ja jag kanske sålde den. :confused:

Fast det har väl bara de som har extra remmar, ingen som bara är remmen runt nosen.

I och för sig det funkar det med. Det är bara jag som föredrar att ha utan alla remmar.

Dock är de ju bra mycket smidigare än de man "normalt" ser i tidningar m.m. ...fast det är inte så svårt. :smirk:

Battis är inte alls särskilt kinkig, men jag märkte ändå en enorm skillnad när jag köpte ett kk-bett (tredelat) jämfört med hans vanliga tredelade.

Vet inte exakt vad som gör det, man han fungerar enormt mycket bättre på det än på det andra (som sitter på det andra tränset, har inte haft råd att köpa ett till än) och jag blir lika förvånad varje gång jag märker skillnaden. Han gapar inte på samma sätt, hugger inte i bettet och lägger inte huvudet på sned på samma sätt heller.

Ingen du känner som har ett sådant som du kan prova?

Ja de går ju inte ens att jämföra med "standardkapsonen" och dess klumpighet. Annars går det ju ofta bra att ta bort den extra remmen, grejerna brukar ju sitta kvar ändå!

Cezzan; www.lusitano.se har även de ridkapsoner, om jag inte minns fel är de billigast.

Nej precis...tämligen stor skillnad!

jag har ju som sagt bara en rem (den runt nosen) och gillar det bäst, men jag har lånat med fler remmar, så man kan ha bara kapsonen och det har funkat bra tillsammans med ett bett också, men att sätta dit en longeringskapson à la H**ks eller nåt sånt...ja...det vill jag inte ens tänka på. :p

Finns ett bett som passa ALLA...jag har detta till alla mina hästar, i både träning o lopp
ett bett som formar sig efter munnen på din häst, funkar inte detta så bör du fostra din häst, men det kommer att funka :D
ju skarpare bett du tar in i munnen, ju tokigare häst får du.
40521.jpg

Passar alla kanske det gör (form mässigt), men jag kan tänka mig att det finns en del hästar som kan protestera mot materialet...

Ju skarpare bett du tar in i munnen, ju tokigare häst får du.

Var var det för slutledning? :confused:
Det beror väl helt på häst och ryttare, eller?
Jag antar att du inte kör den slutledning på alla, eller?

jopps det gör jag....har du en häst som går mot bettet har du ju ett problem...eller hur?? då får du ju fråga dig VARFÖR hästen protesterar mot bettet..eller hur??

Jag har haft så många "idioter" som vart skenbenägna och omöjliga att kunna hålla in...även dessa har gått på detta bettet och varit helt o hållet reglerbara.

ett skarpt bett gör ONT...det kan du ju hålla med om iallafall...så är det bettet du har som felsökare så skall du prova detta, är det nåt annat så får du söka det...det finns en massa saker som kan göra hästen omedgörlig :)

Hur kommer det sig då att min häst blir seg som gammal råhud så fort hon får ett tränsbett i munnen men går jättebra på en Billy Allen stång. Det enda är om man tar för hårt då kan hon gapa ibland men då är det ju bara att släppa efter.... :cool:

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

"ju skarpare bett du tar in i munnen, ju tokigare häst får du." Beror väl helt på hur man rider?

fast nu är detta ett bett som man har om man har en häst som blir "galen" och många väljer att sätta skarpa bett på hästen istället för att sätta lena....detta bettet är dels väldigt följsamt(läder inuti) och även smalt mot anläggningsytan..har aldrig varit med om nån som protesterat mot det faktiskt...vanliga läderbett har sömmar som kan irritera( det har detta men , men det kommer inte i kontakt med munnen på samma sätt) + att sömmarna kan spricka och ger så obehag av det istället....detta är "tuggvänligt" men får ju såklart bytas om det börjar gå "sönder"..

Men det var väl inte det som var problemet (eller har jag missat något)?

Det håller jag med dig om att om de försöker slänga sig på handen och dra iväg då har man annat problem än bettet...eller möjligtvis sånt obehag av ett bett att den måste göra nåt åt det.

Dock tycker jag att de bettlösa är lite av undantaget, missförstå mig inte nu. Vissa hästar fattar dem bara inte och bli nästan som förbytta på dem och andra hästar får andra mysko reaktioner på dem. Medan vissa tycker jätte bra om dem.

Det jag menade med "så resonerar du väl inte med alla?" var mer att resonerar du så oavsett vem vad och hur du ser någon med ett skarpare bett...alltså om du ser någon rida på t.ex. en stång tänker du genast att det är nåt som är fel.

Jovisst, men om man rider så bra... varför väljer man då att ha ett skarp bett i munnen :confused: :confused:

och en häst utan problem har man ju inte problem med bettet på :confused:...eller har jag missuppfattat frågan tråden handlar om :confused:

Fast det där bettet som du visade bild på tror jag kan vara värt att testa på min häst.

Hon avskyr ju allt som rör sig...det är nästan så man ser på henne att hon får huvudvärk (eller nåt sånt). Stången går bra och bettlöst. Korta stunder kan hon klara tränsbettet bra, men sen vill hon inte veta av det.

Ett rakt tränsbett har ju även det rörliga ringar och är dessutom så jäkla "stelt" på nåt vänster.

Fast hur jag nu ska få tag på ett sånt bett att prova vet i fasiken.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 323
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 171
Senast: Juli0a
·
Ridning Min älskade häst gick bort tidigare i år och var inprincip pensionerad de två sista åren. Började rida på ridskola i april och insåg då...
2
Svar
39
· Visningar
5 951
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv