Cezzan
Trådstartare
jag sliter mitt hår och det som sitter kvar blir grått.
när jag provred min häst innan köpet reds han på pelhamstång med tvåtyglarsfattning. han undvek kontakt med bettet, gick bakom hand, men gapade dock inte.
andra provridningen red jag honom på rakt tränsbett, och det fungerade ok.
tog hem honom, började rida på tunt tredelat, varvat med det raka bettet, fungerade en tid innan han började gapa.
Började rida på hackamore, vilket han fungerade suuuuperbra på.. i början...
tog ut tandläkare som raspade hans tänder och kollade munnen ordentligt, och han hade ordentliga hakar på båda sidor.
fortsatte ändå att rida på hackamore eftersom han verkade trivas bra på det.
men så slog det över och det verkade som han började förstå hur stark han kunde vara på hacket. :smirk:
köpte en stång, och det är det enda bettet han verkar trivas med, vet inte om det är för att det ligger helt stilla i munnen, men han gapar itne, kryper inte bakom och är glad och snäll på det.
MEN det känns dumt att rida på ett så starkt bett.
Har även provat sidepull, men det trivs han inte i.
det finns väl en miljon liknande trådar, men allt känns bara så hopplöst.
när jag provred min häst innan köpet reds han på pelhamstång med tvåtyglarsfattning. han undvek kontakt med bettet, gick bakom hand, men gapade dock inte.
andra provridningen red jag honom på rakt tränsbett, och det fungerade ok.
tog hem honom, började rida på tunt tredelat, varvat med det raka bettet, fungerade en tid innan han började gapa.
Började rida på hackamore, vilket han fungerade suuuuperbra på.. i början...
tog ut tandläkare som raspade hans tänder och kollade munnen ordentligt, och han hade ordentliga hakar på båda sidor.
fortsatte ändå att rida på hackamore eftersom han verkade trivas bra på det.
men så slog det över och det verkade som han började förstå hur stark han kunde vara på hacket. :smirk:
köpte en stång, och det är det enda bettet han verkar trivas med, vet inte om det är för att det ligger helt stilla i munnen, men han gapar itne, kryper inte bakom och är glad och snäll på det.
MEN det känns dumt att rida på ett så starkt bett.
Har även provat sidepull, men det trivs han inte i.
det finns väl en miljon liknande trådar, men allt känns bara så hopplöst.