Bettlöst- vilket?

Muninn

Trådstartare
Håller på och rider in lillkillen nu, lite lugnt och försiktigt.
Just nu har han ett tredelat äpplebett med parerstänger, och håller på att lära sig svänga för skänkel och hand- jag funderar dock på att rida honom bettlöst eftersom jag tycker att det är bättre för hästen- självklart ska han lära sig att ridas på bett också (kan ju vara bra om någon annan ryttare plötsligt vill ha bett i munnen ;)), men själva ridningen vill jag nog helst ha bettlös. Jag vill inte lockas till att ta "easy way out" och stanna/svänga bara med bettets verkan.

Nåja, nog om det: Frågan är helt enkelt- vilket bettlöst alternativ skulle ni rekommendera?
Jag har ett ponnyhackamore, men jag funderade på t.ex ett sidepull?
Vad tror ni? Vilken lösning tycker ni är bäst?

Jag vill verkligen göra allt rätt, nu när jag för en gångs skull har en EGEN unghäst som jag får jobba med och forma från början, har ridit alltför många hästar som varit förstörda och okänsliga i munnen, och det ska inte lille "Junior" bli :)

Tack!
/Ia

Sv: Bettlöst- vilket?

Jag rider med sidepull och kan rekomendera det stark :) super har det funkat på min häst och unghästar jag har ridit till lite.

Tack för snabbt svar!

Vad har sidepull för inverkan, jämfört med vanligt bett och hackamore?

Sett ett bettlöst tränas på h**ks också, där tyglarna liksom går i kors under hakan på hästen och sedan trycker på nacken.. någon som provat?

Japp, i 5 år. Minst. Om man inte ska rida GP dressyr så funkar det kanon. Då måste man ju ha skrot i mun.
Det trycker mest på ganascherna, inte nacken. Där trycker det bara om man tar i hårt. Och det gör ju ingenting för det kan inte göra ont nånstans.

Jag tittade precis på det på h**ks hemsida, jag gillar verkligen tanken bakom det!

Hur tycker du att det är jämfört med andra bettlösa alternativ?

Vad vill du ha för funktion på det... alltså hur vill du skola hästen. Ett ponnyhack tex är svårare att få genom böjning med på ett bra sätt sätt :) *tar ett exempel*

Personligen förstår jag mig inte på det som sitter i kors under huvudet... för mig känns den inverkan det gör ologisk (har dock bara sett en häst gå på det)

Men precis som när man väljer olika bett beroende på vad man är ute efter gör man med dom bettlösa. Olika "varianter" ger helt olika inverkan :)

Jag är ute efter samma sak som på ett vanligt bett- en mjuk, böjbar och "lättpåverkad" häst.
Han komemr att ridas och tränas för ovalbanetävling.

Jo, jag förstår vad du menar med det som "går i kors". Är det samma grej som bitless bridle förrsten?

hur såg den hästen ut som du ahde sett ridas på det?

Hackamoret tror jag att jag ska lägga ner tankarna på- jag vill ju kunna svänga och böja honom lätt :)

Ja det var det jag menade :) Den hästen såg rätt hemsk ut i form osv (men för att vara rättvis ska den inte vara särskilt lätt heller). Ryttaren testade annat andra passet (var på kurs) och det såg jag inte men hon var väldigt nöjd och skulle byta. Jag upplevde att det blev väldigt otydligt för hästen vad ryttaren menade med bitless bridle (men det kan ju förstås vara en skolningssak med)

Jag kommer rida in min på en kapson varvat med bara på remontgrimma (med tyglarna i ringarna). Kapsonen upplever jag som väldigt tydlig men den är ju också rätt skarp :) Remonten kommer jag nog mest ha i skogen för "busridning"

Kanske ska påpeka att mitt mål är en lyhörd och mjuk häst (inte nödvändigtsvis för ovalbana men självklart ska det fungea väl med)

Jag rider med sidepull och kan rekomendera det stark :) super har det funkat på min häst och unghästar jag har ridit till lite.

Har funderat på ett bettlöst alternativ att variera med på Gauti också. Måste man ha nåt speciellt huvudlag osv med sidepull? *kan ingenting om bettlöst*

Jag själv gillar kapson bäst vid dressyr (lättare att ställa med än alla andra bettlösa jag kan komma på) sen så kan det vara bra att börja med eftersom det är ganska tydligt. Det tar ju ett tag innan de lärt sig bettlöst, då kan det vara bra att kunna förtydliga :p

Sidepull gillar jag vid uteritter och vid hoppning (på hästar som förstår det och inte är för heta) när jag inte bryr mig om ställning och böjning utan bara styrning och förhållningar :p det är i regel väldigt snällt (varianterna med rep vid nosdelen är ganska skarpa) men det är nästan så jag tycker det är svårare att rida dressyr i än grimma :angel:
hackamore gillar jag inte för att de är ganska svåra att styra med och får en konstig inverkan på nacken så de flesta som rids med det får en ful krök på nacken men ingen eftergift i resten av halsen.

Jag har bara ridit med grimma, men bitless är mera precist. Man kan rida dressyr med det också, min kompis rider sitt halvblod på det och det är ju inte ovalbanegrenar direkt. Går hur fint som helst i form, vilket min isis också gör eftersom hästen blir mjuk och går inte emot "bettet". Men jag rider mest med sätet.
Det är många som uttalar sig men som inte har provat. Gör det först några gånger.
Jag uttalar mig inte om gramaner och bygelgrimmor od eftersom jag aldrig provat. Bara som exempel.

Jag har aldrig lärt min häst att det är fint att kröka på nacken så när eftergiften kommer är den ärlig.

Oj, här skulle ju tråden legat :o
Tack, Moderatorn!

Ridkapson! Den verkar jättebra!
Svarade på en annons om en ridkapson som man "skruvar fast" i nosgrimman, och även en annons om ett ganska billigt begagnat sidepull.
Då kan jag ju ha sidepull, ridkapson och nosgrimma att byta med, utan att det kostar mig hur många pengar som helst!

Ska testa med nosgrimma idag, men då ska jag bara jobba honom från marken, sitter bara på hoom 1-2 ggr i veckan ännu så länge...

Kan man kanske knåpa ihop ett bitless bridle själv, om man är lite händig?
Vilket ju inte jag är.. men jag kan ju tvinga sambon att göra lite hemarbete på kvällarna ;)

Ja, det låter som en bra idé! :)

Har själv några olika sidepull och en kapson som jag varierar mellan, men det kan lika gärna bli grimma om man är riktigt lat! ;)

Nu har jag iofs tillfälligt svikit det bettlösa pga att jag rider en häst som lyssnar bra på kapsonen från marken men är alltför felinlärd från ryggen. Orkar inte ta "fighten" i nuläget så jag kör med det den lyssnar på istället. Med målet att till slut kunna gå över till bettlöst... Alla hästar *kan* gå på bettlöst men det kräver en del träning och vissa hästar är lite väl härdade på nosen :p

Oj, här skulle ju tråden legat :o
Tack, Moderatorn!

Ridkapson! Den verkar jättebra!
Svarade på en annons om en ridkapson som man "skruvar fast" i nosgrimman, och även en annons om ett ganska billigt begagnat sidepull.
Då kan jag ju ha sidepull, ridkapson och nosgrimma att byta med, utan att det kostar mig hur många pengar som helst!

Ska testa med nosgrimma idag, men då ska jag bara jobba honom från marken, sitter bara på hoom 1-2 ggr i veckan ännu så länge...

hej ia.. jag har en ridkapson du kan få låna o testa.. dom är ju inte så billiga direkt.. hör av dig! skall till ullared i mon så vi kan ju mötas nånstans i såfall

Tack, men jag är tyvärr i skåne nu :(

Men den här var ganska billig, en sån man "skruvar på" på nosgrimman. Är det lite väl budget, eller vad tror du?

Korven: Då ska jag tvinga sambon till lite knep&knåp ;)

tycker inte att det låter som en bra idée.. det är väl som ett plattjärn man skruvar på eller? jag tycker att den bästa kapsonen är den med cyckelkjedja i

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 998
Senast: Bri
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej! Jag har funderat väldigt länge nu på att testa bettlöst på min foderhäst. Jag tror att hon har lite ont i munnen för när jag ska...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka