Sv: Bettlöst- vilket?
Min lilla tös i sitt sidepull...
Du har fått många bra svar. Själv håller jag just nu på att rida in min fyraåring, och vi använder oss av ett helt vanligt sidepull i läder. Funkar kanon! Jag kan rekommendera det, helt klart! Jag har desto större problem med det faktum att jag måste lära henne bett, av samma anledning som du säger -hon kan få människoproblem i framtiden annars... Vet inte hur jag skall gå till väga med bett och vad för bett jag skall välja...Och det gör ont i min själ när jag tar i en tygel fästad i bett :smirk:
Jag har ridit bettlöst på min andra häst i ett par år nu då han inte alls går att prata med om han har bett. Jag har provat det mesta i uppfinningsväg, men sidepull funkar enligt min åsikt bäst. Jag har oxå flitigt använt monty roberts "dually halter" i ridningen, vet att det finns en del trådar om den grimman om du vill veta mer. Här är en bild på min väl slitna...
http://i189.photobucket.com/albums/z194/kveikja/upphopp.jpg
Du frågar oxå om H**ks bitless bridle, det har jag ett exemplar av i en låda nånstans. Den var ingen höjdare, principen känns bra men inte
det tränset. Det är hårt och mycket svårt att ge eftergift, läderremmarna halkar inte så lätt som de borde. Det står i beskrivningen att den skall göra så hästen slipper trycket över nosen, vilket inte stämmer i verkligheten. Jag har sett betydligt dyrare varianter av detta träns, och hört att de är mycket bättre vad gäller eftergiften. Jag gjorde ett eget innan h**ks kom, av en remontgrimma, pannband och ett längre mjukt rep -funkare jättebra (men ser ju lite "b" ut...). *tipsar*