Bettlöst- vilket?

Sv: Bettlöst- vilket?

Jag red Askur på hackamore ett tag och det funkade utmärkt :)
Har inte själv en så bra uppfattning och det här "tränset" från Hööks utan bett men en häst i stallet hade det och han fick panik och slängde av sin ryttare pga att han typ inte fick luft. Jag vet inte säkert, men det var ngt jag har hört ..

Svarade på en annons om en ridkapson som man "skruvar fast" i nosgrimman

Låter som en musserola

muserolas.jpg

Musserolan ska (enligt vad jag lärt mig) fungera bäst till känsliga hästar. Har beställt en (men med tre piggar) som jag ska testa på min lilla tjej som komplement till den rörliga kedjekapsonen jag har nu :)

Jag rider Gáski nu nästan alltid på hackamore ;)

Hade förut ett tre delat bett åt honom, men han var då väldigt "tjafsig".

Sedan testade jag av en ren slumt ett hackamore, pga han hade ett sår i mungipan. Och jag skulle tävla på 3 dagar. Ringde min tränare, och hon sa att jag kunde testa rida med hackamore.

Jag älskar mitt hackamore åt honom, för det hjälper honom att komma ner i den låga formen som han behöver i nästan lla gångarter.
Och han är nu mycket mer sammarbetsvillig :D

hackamore och sidepull har rätt olika sätt att inverka på hästen. sidepull är nog lättare för hästen att förstå om den är vad vid bett från början eftersom det går ut på att "följa" trycket för att få eftergift. Med hackamore handlar det mer direkt om att ge efter för trycket. Läs mer på:
http://www.equisearch.com/horses_riding_training/tack_apparel/bit_gallery/bitlessbridles_092206/
Är personligen lite nyfiken på det här med bosal:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=656321

Senast ändrad av en moderator:

Tack för svaret. Bra beskrivning av de olika betten. Det är ju en djungel med bett där ute. Inte lätt att veta vad man ska använda för något. :)

Är det inte nån som har en bild på hur en ridkason med cykelkedja ser ut. Tycker det låter skarpt men skulle gärna vilja se hur ett sånt ser ut och hur det verkar om man lämför med en kapson med hel järndel.

Har tyvärr ingen bild att lägga ut, men de är inte särskilt skarpa. Jag skulle tro att antingen är det mycket bättre eller mycket sämre än en "fast" beroende på ekipaget..
Det blir inte på samma sätt att drar du i ena sidan inverkar du på båda och det blir lite mildare, inte lika skarpt, inte samma kantighet. Samtidigt tror jag det blir mindre tydligt.
Har mest ridit med "fast" nosdel själv och det fungerar bäst för mig, men det är säkert individuellt.

Tillägg: "cykelkedja" betyder ju att det är en böjbar kedja (inte ojämnt som det låter utan hyfsat "slät") inte ett fast järn. Då formar det sig lättare. Det är ju fortfarande läder utanpå själva "kedjan" så man ser inte någon större skillnad jämfört med ett fast järn utifrån en bild. Men som sagt, skarphetsmässigt är det snarare mildare än med fast järn.

Är det inte nån som har en bild på hur en ridkason med cykelkedja ser ut. Tycker det låter skarpt men skulle gärna vilja se hur ett sånt ser ut och hur det verkar om man lämför med en kapson med hel järndel.

Min kapson *pekar mot bild högre upp* är med kedja. Jag har paddat in det lite för att den ska bli något mjukare

*lägger till* Anledningen till att jag ville ha den medlite paddning var att lädret runt kedjan på min var väldigt tunt så det kändes bättre så

Upplever den inte som skarpare däremot som lite ostabilare

Jag gick över från 3-delat bett till bitless bridle i våras på min isis.
Han fungerar superbra på det redan från första början. Jag har tidigare jobbat honom mycket från marken med repgrimma, vilket gör att han redan var van vid att lyssna på signaler på sidan av huvudet. Han är mycket mer avslappnad med det här huvudlaget än han någonsin var med bett.

Jag vet inte riktigt hur det är med andra bettlösa, men med detta så är det aningen svårt att få hästen att gå med den traditionella krökningen på nacken. Han går i form med resten av kroppen och använder rygg och bakben, men nästan alltid i en friare form med huvudet. Enligt tränaren jag rider för är det eftersom hästen inte söker stöd på samma sätt på ett bettlöst som den gör med bett. (Med stöd menar jag inte att den hänger i tygeln, utan den lätta kontakt som blir när den går i rätt form)

/Linda

*kl*

Min isis är inriden i grimma och nu varierar jag mellan tredelat tränsbett och kapson med just cykelkedja över nosen (naturligtvis med läder och mudd över kedjan).

Funkar hur bra som helst. Ville testa hackamoore - men jag gillade inte beskrivningen av dess inverkan på hästen, så jag lät bli.

Eftersom det funkar så bra med ridkapson så har jag ingen större anledning att byta...

Sidepull har jag också, 2st olika en med läder över nosryggen och ett med rep, köpta från tumblewe*d ;) Fungerar kanonbra :bow: Och framför allt jätte hållbara syns knappt att de är använda och de är verkligen använda jätte mycket i flera år.

KL

Rider min ganska heta 8åriga vallack på hackamore någon gång då & då. Funkar utmärkt :D

*knapplån*

Nu har jag fått låna ett sidepull av en kompis, och testade det idag... trots "busväder" och en häst osm inte hade gått på ett tag, så funkade det riktigt bra!
För det första så var han tusen ggr bättre att longera i sidepull än med bett, och när jag red så satt bromsen där den skulle, och han följde med mina ledande tygeltag utan att knota för mycket (förutom när han bestämde sig för att gå till kompisarna i hörnan, och jag ville att vi skulle gå bort till de läskiga buskarna i andra siddan paddocken....)

Så nu ska jag fortsätta med det här tills jag får min ridkapson, och då ska jag testa den också!
kanske blir ett inköp av bitless bridle efter ett tag också, det skadar ju aldrig att prova :D

Hej,
Jag rider in min nya unghäst och fick ett jättebra tips av min tränare.
Jag använder en westerngrimma och ett träns m. 3-delat bett och stora bettringar. Jag fäster tygeln (genom bettringen) i westerngrimman.
Då lär sig hästen att "draget" kommer från "rätt" ställe men man drar inte i munnen utan trycket kommer från nosryggen. Mycket effektivt och han svarar jättebra. Jag rider(/markarbete) även med halsring för att kunna stoppa vid ev. glädjeskutt för att slippa dra varken över nosrygg eller genom bettet.
mvh Catarina

Min lilla tös i sitt sidepull...
blingbling1.jpg

Du har fått många bra svar. Själv håller jag just nu på att rida in min fyraåring, och vi använder oss av ett helt vanligt sidepull i läder. Funkar kanon! Jag kan rekommendera det, helt klart! Jag har desto större problem med det faktum att jag måste lära henne bett, av samma anledning som du säger -hon kan få människoproblem i framtiden annars... Vet inte hur jag skall gå till väga med bett och vad för bett jag skall välja...Och det gör ont i min själ när jag tar i en tygel fästad i bett :smirk:

Jag har ridit bettlöst på min andra häst i ett par år nu då han inte alls går att prata med om han har bett. Jag har provat det mesta i uppfinningsväg, men sidepull funkar enligt min åsikt bäst. Jag har oxå flitigt använt monty roberts "dually halter" i ridningen, vet att det finns en del trådar om den grimman om du vill veta mer. Här är en bild på min väl slitna... http://i189.photobucket.com/albums/z194/kveikja/upphopp.jpg

Du frågar oxå om H**ks bitless bridle, det har jag ett exemplar av i en låda nånstans. Den var ingen höjdare, principen känns bra men inte det tränset. Det är hårt och mycket svårt att ge eftergift, läderremmarna halkar inte så lätt som de borde. Det står i beskrivningen att den skall göra så hästen slipper trycket över nosen, vilket inte stämmer i verkligheten. Jag har sett betydligt dyrare varianter av detta träns, och hört att de är mycket bättre vad gäller eftergiften. Jag gjorde ett eget innan h**ks kom, av en remontgrimma, pannband och ett längre mjukt rep -funkare jättebra (men ser ju lite "b" ut...). *tipsar*

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 326
Senast: lirco11
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 998
Senast: Bri
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: Leeelot
·
Utrustning Hej! Jag har funderat väldigt länge nu på att testa bettlöst på min foderhäst. Jag tror att hon har lite ont i munnen för när jag ska...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka