Din kunskap om bosalen är väldigt stor hör jag. Råhud är faktiskt också läder, bara av "råare" hud. Finns inget annat än djurhud i en bosal.
Jämföra med skarpare bett? Hur tänker du då? En HÅRD järnbit inuti munnen som består av mjukdelar och känsliga slemhinnor jämfört med en råhudsnosdel UTANPÅ hästens huvud, DET är alltså skarpare än ett skarpt bett?
"Gå vettigt", vad innebär det? Jag vill att det ska gå superperfekt, harmoniskt och balanserat, samspelat och glädjefyllt, med energi och balans, utan spänning, med förtroende och respekt. Det verktyg jag använder är det verktyg som jag övat mig fram till detta med, spelar ingen roll för mig om det är ett bett eller bettlöst (tex bosal), men eftersom det nu är just en bosal jag använt under många många års träning så är det också just med bosalen detta "perfekta" tillstånd bäst kan åstadkommas. Vad är det för konstigt med det? Skulle DET göra mig till en sämre ryttare för att jag anser att en sladdrig rem runt nosen är så otydlig och förvirrande att jag aldrig skulle utsätta min häst för det...inte om jag är ute efter det "perfekta" tillståndet. Men lufsa runt i skogen, eller leka lite kravlösa lekar på ridbanan, inga problem. Men är det på "riktigt" då vill jag vara sjysst mot min häst och kommunicera med honom på det sätt jag vet han förstår.
Lägg ner nu, din argumentation visar bara att saknar vissa grundläggande insikter.