För övrigt måste jag småle lite över bettryttarnas bekymmer över hur det går med dom bettlösa klasserna, undrar vilka som har problem egentligen...
Sen kan man ju knappast påstå att bettlöst blivit tillåtet när inte alla (eller i alla fall flera) av dom olika bettlösvarianterna är tillåtna och sen bara i särskilda klasser, inte i ordinarie???
Om man tävlar är man väl en tävlingsmänniska? Då vill man väl tävla i dom "riktiga" klasserna? Har man då dessutom redan tävlat med bett innan då det inte funnits något annat val, så inte "byter man ner sig" till nästan obefintliga klasser för bettlösa ryttare bara för att få tävla med bettlöst...skulle inte jag göra....men nu är inte mitt bettlösa ens tillåtet (am. hackamore (bosal))...så jag har fortfarande inget val....
Nej kom igen när det VERKLIGEN blivit tillåtet med bettlös dressyrtävling på lika villkor....med alla dom olika varianter av bettlöst som faktiskt finns och används också blir tillåtna....sen kan man ha samma regler som i övrigt, skarpa verktyg med hävstång är inte tillåtet i lätta klasser tex ....för det är väl ingen som funderar över det faktumet, att trots att det finns skarpa bett med hävstångseffekt, så är ändå vanliga tränsbett tillåtna??
Förstår inte vad tävlingsdressyrvärlden är rädd för ska hända om bettlöst blir tillåtet i ordinarie klasser....katastrof tydligen...
Hur ska accepterande av bettet bedömas om inte alla i klassen har bett?