Bettfråga

K

karatefisken

Jag är emot att bettsla upp och så men nu när jag hoppat min nya häst så finns det nog inget annat alternat. Det blir nästintill farligt. Har tränat massa dressyr, färsäker rida dressyr mellan och innan hindrena men tio meter innan (ingen betydelse om de bara är en bom på marken eller hinder) så tar hon betet och bara drar järnet.

Vill ha tips på bett som är lite starkare än tredelat. Hon ska bara gå på detta bett i hoppning.

vad finns de för alternativ att prova?

Sv: Bettfråga

Värt att prova ett vanligt rakt. Min häst var också lite stark i hoppningen ett tag, även fast han gick hyffsat i dressyren. Erkänner dock att det är oftast dressyren och ryttaren det hänger på. Ja iaf, först hade jag ett tredelat där han var stark. Provade ett rakt och det funkade bra! Nu kanske inte det var bettet som gjorde det, men det hjälpte en bit på vägen. Nu rider jag honom på vanligt tvådelar i både dressyren och hoppingen, allt funkar super!

Dock är det inte hästen det är fel på oftast. :)

Kan tillägga att jag aldrig skulle betsla upp mer än detta, för det är ridningen jag vill åt.

Har du kollat upp om h*n är helt frisk och kry?
Tänder/mun?

Jag bytte nyligen till rak pelhamstång på min pålle. Har haft problem att hitta ett han tycker om och jag orkar hålla honom på. Har tidigare gått på tredelat, vilket han blev för stark på. Hade ett waterford bett innan jag bytte till stången. Det gillade han inte, antagligen nöp det honom i munnen. Har provat tredelat pessoa som han fungerade bra med ute, men inte inne. Hade då på mitten ringen. Utan delta.. Pelhamen han har nu älskar han och går helt super på det. Rider på dubbla tyglar så att jag bara behöver ta i stång tyglen när det verkligen behövs. Det kan ju vara värt att testa för dig. Sen finns det ju både ponnypelham, ledat, oledat, gummi osv.. Sen det där med dubbla tyglar eller delta. Jag valde att ha dubbla för att bara ta i stång tygeln när det verkligen behövs. Hon verkar vara ngt starkare än min pålle så delta kanske är ett alternativ för dig..
Svårt att säga vad som kan passa. :)
Provat att rida på kandar? Min går super på det, både på marken och hoppning, men det känns lite klumpigt att hoppa med tycker jag.
Jaktkandar finns ju med, både rakt, ledat, gummi osv. Min förra häst red jag på jaktkandar, han var stark och kunde älga iväg innan och efter hindren, men inte på det bettet. Hade tygeln längst ner på det så det blir ju lite skarpare än den övre ringen..
Hoppas du fick lite tips iaf.
Lycka till!

pelhambett med två tyglar tycker jag funkar super!
då är det bara till att tya lite extra i stången när det blir "för mycket" :)

jaa de kan man lugnt säga ! Var hos tandläkare för en månad sen har haft ut kiropraktor.

provade att rida på rakt bett idag. ska prova hoppa på de! :)

Jag skulle sätta på en graman och träna lydnad med på bommar istället för att betsla upp, betslar du upp blir hästen i de flesta fallen lika stark på det skarpare bettet som på det du hade innan efter ett par dagar. Annars är ett smalare bett bra att testa, < 12mm, blir skarpare men inte på samma sätt som ett hävstångsbett.

graman har ja också tänkt men hon drar inte upp skallen och tar bettet utan viker in halsen och sticker så jag vet inte riktigt vad en graman skulle ändra på.
så fort ja fått filmerna ska ni få se våra problem. svårt att förklara.
ja kan rida henne och har kontroll mellan hindrena men så fort hon ser ett hinder så laddar hon. har försökt att rida förbi hindret bara men de går inte, hon sticker med mig då.

jorå det kändes rätt bra! Hon verkade nöjd med bettet. ska prova hoppa med det någon dag nu i helgen ev.

Ok, ja då gör nog inte en graman ngn skillnad. Du måste helt enkelt få hästen att vänta, 100 halter framför hindret (om det går att få stopp:D) är mitt råd! Inte förens du känner att den inte drar ngt över huvud taget låter du den hoppa hindret.
Så var mitt sto när jag fick henne, tog ett antal träningar innan min hopptränare inte behövde skrika halt ngn gång under lektionen...

problemet är att ja inte kan göra halt hahaha ja skriker stooooopp sen är de kört. får nog snart filmerna.

Mitt fullblodssto var så när jag fick henne och hon blir jättestressad av att bara se ett hinder på banan. :( Men testade med ponnyhackamore och hästen går som en gudinna. Ingen stress och inga problem någonstans.
Så et skulle jag rekommendera :)
Lycka till :)

Dressyr: Växlar mellan 2-delat, smalt 3-delat & 3 delat äpplebett.
Hoppning: 2-delat pessoa.

förstår inte varför folk har så mkt imot att bettsla upp, om man inte gör det det först man grö... man tränar massor av dressyr och lydnad, men får ingen skillnad, då kanske just den hästen behöver ett skarpare bett för att hålla sig i skinnet, kanske enda som funkar för att kunna få ut det bästa och mesta ur hästen. :confused::smirk: lr? alla tycker och tänker så mkt om det här med betsla upp, men de finns "skaprapre" bett som inte är värdens skarpaste, och mildare.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 939
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar