Sv: Bettfråga
Har du kollat upp om h*n är helt frisk och kry?
Tänder/mun?
Jag bytte nyligen till rak pelhamstång på min pålle. Har haft problem att hitta ett han tycker om och jag orkar hålla honom på. Har tidigare gått på tredelat, vilket han blev för stark på. Hade ett waterford bett innan jag bytte till stången. Det gillade han inte, antagligen nöp det honom i munnen. Har provat tredelat pessoa som han fungerade bra med ute, men inte inne. Hade då på mitten ringen. Utan delta.. Pelhamen han har nu älskar han och går helt super på det. Rider på dubbla tyglar så att jag bara behöver ta i stång tyglen när det verkligen behövs. Det kan ju vara värt att testa för dig. Sen finns det ju både ponnypelham, ledat, oledat, gummi osv.. Sen det där med dubbla tyglar eller delta. Jag valde att ha dubbla för att bara ta i stång tygeln när det verkligen behövs. Hon verkar vara ngt starkare än min pålle så delta kanske är ett alternativ för dig..
Svårt att säga vad som kan passa.
Provat att rida på kandar? Min går super på det, både på marken och hoppning, men det känns lite klumpigt att hoppa med tycker jag.
Jaktkandar finns ju med, både rakt, ledat, gummi osv. Min förra häst red jag på jaktkandar, han var stark och kunde älga iväg innan och efter hindren, men inte på det bettet. Hade tygeln längst ner på det så det blir ju lite skarpare än den övre ringen..
Hoppas du fick lite tips iaf.
Lycka till!