Bettfråga

E

evrebellma

Va och provred en häst ida (sto, mkt fullblodsinslag, 170 cm).
Trevlig snygg häst, hoppar Bra. Stark.
Men! Vid hoppningen har tyvärr fått göra vad hon ville.
Anridningen till hinderna går bra- suger bra och man får möta upp med bra jämn hand, skänkel. Men tar bettet direkt i luften och full fart efter.. Hon va som sagt stark.. Det är mkt markarbete som ska göras då hon måste lita på sin ryttare att den inte drar i munnen direkt vid hopp.. Lära sig att man kan jobba i samma galopptempo vid hinder/ bommar etc.. Funderar på om man skulle ha ett hoppbett på henne? Ett bett där man hittar balansen så det inte blir så mkt starka händer, tyvärr.. Så det gör att det flyter på mer.. Känns som hoppningen blir förstörd annars.
Hoppas ni förstår lite o har lite tips? Varit med om samma sak?
Jag har ridit många såna här hästar innan, men inte med samma mun.. Och jag vet att det är jobb med dressyr/ markarbete innan man betslar ngt annat.. Så inget sånt, tack!:bow:

Sv: Bettfråga

Jag anser att det aldrig kan skada att prova ett annant bett, så länge det är ett bett som man anser sig klara av att rida på. Fungerar det inte så är det bara att fortsätta att pröva sig fram.

Och givetvis, precis som du skriver, så ligger det mycket dressyrträning framför er, men allt kan faktiskt inte lösas med dressyrarbete. Min häst är oerhört välriden på marken, men blir het på hinder, that´s it. Därför betslar jag upp vid hoppning, för att kunna fortsätta vara lika mjuk i handen som förut. Hon trivs på det bettet och försöker inte ens att springa ifrån mig. Med pelhamet på kan jag rida precis som jag tycker att man ska kunna rida, med små, mjuka hjälper på en häst som är avspänd och lyssnar på mig. Det kan jag inte på tränsbett.

Lycka till!

/S.

evrebellma skrev:
Det är mkt markarbete som ska göras då hon måste lita på sin ryttare att den inte drar i munnen direkt vid hopp..

Om hon biter tag för att hon är rädd för ryck i munnen skulle jag inte betsla upp, utan rida mycket mycket markarbete istället. Sätter du ett skarpare bett på henne är risken att hon helt enkelt bara biter hårdare.

jag håller med tigertofflan.

och hoppa mkt serier och sånt där hästen inte kan dra iväg efter hindret utan måste bromsa upp sig och se sig för.

Jo, jag vet. Om jag nu får hem henne så blir det mkt mkt träning!
Hon har fått hoppa i 200 knyck, men det går ju inte om det är en kombination på 140..:crazy:
Ska dit imorn igen och då ska vi sätta upp lite linjer och se hur hon är då!
Men jag tänkte i samma banor som du första skrev- ha samma fina känsla som man har på det vanliga bettet..
Får se hur allt går!

evrebellma skrev:
Hon har fått hoppa i 200 knyck, men det går ju inte om det är en kombination på 140..:crazy:

:eek: ingen vettig människa styr väl på en kombination på 140 om hästen inte går att kontrollera på vanliga låga enkelhinder :confused:

Men hon har fått lov att göra såhär för ägaren.. "När det går fort e d roligt".. Hoppas ja får hem henne så ja kan trimma henne lite mer!
Provade för övrigt igår igen och då satte vi 2 hinder -14 m. Och det gick bra, började med att galoppera lite på volt över kryss så hon verkligen blev avslappnad. Men det går ju liite fort.
Men kommer på efter hand att man kan lita på ryttaren om den gör rätt och att man kan ta d liite lugnt, för då blir sprången bättre:idea: Hon e ganska klok!;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: lirco11
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 955
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar