Sv: Bettdjungeln
Jag har haft min märr i fyra år nu och testat några olika. Hade ganska länge ett Billy Allen med stång som hon trivdes sådär med - jag märkte ingen större skillnad på det mot andra bett jag testat.
Sen åkte jag till en tränare och fick testa ett tvistat tränsbett - och det blev en helt annan häst! Det var som att det mesta föll på plats!
Jag
vet att jag skrev på Buke för knappt ett år sen att jag aldrig nånsin skulle sätta ett tvistat i munnen på min häst, och tro mig; jag har fått många kommentarer för att jag rider med tvistat ist för ett vanligt tränsbett.. Men Neha tycker om det; det tar mindre plats i munnen och vi behöver inte bråka lika mycket som innan. (Ja, munnen är kollad) Vid ett tillfälle hos tränare hade vi en dag med riktigt delade åsikter (tro mig, min dam är en dam med
väldigt bestämda åsikter om saker och ting...
), och då testade vi ett gag-bit i kombination med drawreins. Neha slutade bums att bråka, fast jag satt med tummen och pekfingret och plockade! Detta bett red vi på nån halvtimme och bytte sen tillbaks till det tvistade, och då kunde jag fortsätta med mitt "plockande"..
Vad just din häst trivs med, är troligen något helt annat..
Just nu försöker jag komma fram till vad min unghäst tycker om. (tvistat är inte tillåtet att tävla på, men det behöver jag väl inte påpeka...
)