Bettdjungeln

coolia

Trådstartare
Vilka bett trivs din häst med? Jag har provat en del olika och min häst tycks gilla tungfrihet. Funderar dock på om jag ska köpa ett mer showigt bett och i så fall vilket. Väldigt mycket olika korrektionsbett som säljs men jag har ännu inte provat den typen av bett. I dag har jag ett bett med tungfrihet men jag undrar om hästen kanske skulle trivas bra med något annat. Bettet är ledat, mer träningsbett än showigt.

Sv: Bettdjungeln

Jag hade från början ett smalt (12cm) Billy Allen med långa skänklar som jag tyckte passade hans lilla mun och korta skänklar för att det är "mildare" men testade av en händelse mitt andra, likadant men med långa skänklar och högre utväxling och 1,5 cm bredare och det går han som en klocka på! Tränsbettet jag använder är även det Billy allen. Jag har även ett sånt här:
bit254634.jpg

som jag hade till lipizzanern och han fullkompligt älskade det med den söta kopparn och rullen han kunde leka med men provade den på Painten och han trivdes inte alls! Vilka bett de trivs med är ju väldigt individuellt, bästa sättet att komma fram till vilket just din häst trivs med är nog att skaffa ett/låna av någon och prova det. Va lyhörd och känn efter hur din häst reagerar på bettet. Men jag håller med dig, det är en hel djungel av bett och det finns så många man skulle vilja prova! Borde finnas "bettutprovning" precis som det finns sadelutprovning kanske?

Jag önskar att man kunde låna bett för provning. Ett kvalitetsbett kostar ju en del och då vill man ju inte köpa fel. Men det får väl bli att jag köper ett mellandyrt bett och provar om det fungerar. Om det känns rätt så vet man ju att man kan köpa något showigare med liknande mundel senare.

Ja, antingen försöka hitta något med den typ av mundel du är ute efter så kan man ju alltid byta upp sig när man hittar rätt. Annars är det som sagt att hitta någon man känner som har ett sånt bett så att man kan låna. Det är ju så svårt det här med att hitta rätt bett! Man kanske ska höra med någon bettförsäljare om de kan ha en "bettprovnings-dag", de tjänar ju också på det för det är ju säkert fler som köper om de vet att bettet funkar på hästen!

Det är svårare att få ryttaren och passa med bettet än hästen. Hästar accepterar de flesta bett om ryttaren är mjuk och eftergiven i handen. Dock så ser man ofta ryttare som håller i för mycket och hästar som går och gapar.

Min erfarenhet med mina egna hästar är att ju mer jag jobbat med dem desto mindre viktigt har det blivit vilket bett de har i munnen. ju bättre hästarna och jag kommunicerar med varandra desto mindre betydelse har bettet fått.

Jag har haft min märr i fyra år nu och testat några olika. Hade ganska länge ett Billy Allen med stång som hon trivdes sådär med - jag märkte ingen större skillnad på det mot andra bett jag testat.
Sen åkte jag till en tränare och fick testa ett tvistat tränsbett - och det blev en helt annan häst! Det var som att det mesta föll på plats!

Jag vet att jag skrev på Buke för knappt ett år sen att jag aldrig nånsin skulle sätta ett tvistat i munnen på min häst, och tro mig; jag har fått många kommentarer för att jag rider med tvistat ist för ett vanligt tränsbett.. Men Neha tycker om det; det tar mindre plats i munnen och vi behöver inte bråka lika mycket som innan. (Ja, munnen är kollad) Vid ett tillfälle hos tränare hade vi en dag med riktigt delade åsikter (tro mig, min dam är en dam med väldigt bestämda åsikter om saker och ting... :grin:), och då testade vi ett gag-bit i kombination med drawreins. Neha slutade bums att bråka, fast jag satt med tummen och pekfingret och plockade! Detta bett red vi på nån halvtimme och bytte sen tillbaks till det tvistade, och då kunde jag fortsätta med mitt "plockande".. :)

Vad just din häst trivs med, är troligen något helt annat.. :) Just nu försöker jag komma fram till vad min unghäst tycker om. (tvistat är inte tillåtet att tävla på, men det behöver jag väl inte påpeka... ;))

Jag kan nästan ingenting om bett, så kanske en korkad fråga.
Men vad skulle vara så fruktansvärt med ett twistat bett? Så länge det inte finns vassa kanter eller är "dåligt twistat" så det finns klämrisk är det väl inte värre än många andra bett på marknaden?

Jag kan nästan ingenting om bett, så kanske en korkad fråga.
Men vad skulle vara så fruktansvärt med ett twistat bett? Så länge det inte finns vassa kanter eller är "dåligt twistat" så det finns klämrisk är det väl inte värre än många andra bett på marknaden?

Funderade på samma sak?! Om man skulle jämföra med stångbettet tidigare i tråden med ganska hög port. Jag vet ju att det ena (tvistade bettet) är ett korrigeringsbett och stångbettet ska användas på en vältränad häst, men de är ju som sagt ryttaren som gör bettet elakt.

Per Larsson har en enorm kunskap när det gäller bett.

Vet inte om det inte är tillåtet med länkar, så ni får väl googla på per larsson eller hans butisnamn: Rocking-B Saddlery

Jag läste en grej från 2001 där det talades om minska tjocklek, diameter, på bettet. De flesta tvistade jag sett är just smala så det kan ju va därför man inte får tävla på det.

Knapplån.
Vad gör ett korrigeringsbett till korrigeringsbett? Det finns ju det tvistade bettet och många stångbett som går under korrigering, så vad gör det till just korrigeringsbett?

Där fanns en hel del tjusigt. Men jag förstår fortfarande inte det hemska med tvistat bett...

Det handlar nog snarare om okunskap hos de som tycker det är "så hemskt" :) Jag rider på twistat ibland och de flesta jag känner inom western gör det också; både tränare och "vanliga" ryttare.

Däremot har jag, precis som Segelflygarinnan, fått höra en del om hur hemskt jag behandlar min häst när jag rider på twistat :cool:

Fördommar grundar sig alltid i okunskap!

Anledningen att jag inte vill ha twistat är just för att jag tycker att de ofta är så otroligt tunna, skulle inte vilja ha ett lika tunt o-twistat bett heller. Jag vet inte om det faktiskt är "värre" för hästen med ett tunt bett, jag tycker bara att det verkar obekvämt och därför stoppar jag inte det i munnen på min häst det är mer så jag tänker. Plus att de är tvådelade vilket jag inte heller uppskattar, det kan nypa hästen plus att det kan vika sig i munnen. Jag har mycket sällan varken två- eller tredelade bett av denna anledningen, försöker hålla mig till billy allen eller fasta och alla mina hästar har funkat bra på det men det är självklart att inte alla hästar trivs med det.

Och att det är ryttaren som är svår att få till att funka ihop med bettet och inte hästen kan jag delvis hålla med om men inte helt, som sagt jag hade samma bett på båda mina hästar som har ungefär samma bett storlek och den ena fullkomligt älskade det, har aldrig varit så tillfredställd som när han fick det och jag har provat en hel del olika bett på honom, kan tilläggas att jag red både western, we och vanlig dressyr (dock inte på tävlingsbanan) på honom med det bettet och det funkade lika bra med kontakt som på lång tygel. Medan jag provade det på min andra och kunde snabbt konstatera att han inte alls uppskattade det, han är visserligen VÄLDIGT känslig i munnen och det enda bett han accepterat hitintills är just billy allen så jag håller mig till det. Skulle nog väntat länge (om någonsin) innan jag provade andra bett på honom om det inte varit för att vissa har fått problem på tävling där domare inte accepterat billy allen som godkända bett både western och dressyr. Hästar har olika utformade munnar och de har olika tycke och smak precis som oss människor, det behöver inte handle om svagare eller skarpare utan bara utformningen. Men som jag tror någon skrev, bettet är aldrig skarpare än handen som håller i det!

Jag läste en grej från 2001 där det talades om minska tjocklek, diameter, på bettet. De flesta tvistade jag sett är just smala så det kan ju va därför man inte får tävla på det.

Nej, det står i WRAS regelbok att det ska vara en slät mundel. Men det ska vara en viss diameter ett visst avstånd från ringen.

KL
Mitt ser ut såhär, lagom tjockt för min häst (de här tunntunna vill jag inte ha till nån häst.):

http://enouobey.info/img.php?fl=f4k...3j3v2a4s2o2642524q3p4r223w2o2s205n294p2n5y5m5

Att just jag avskydde tvistat var för att jag fått höra att anläggningsytan var väldigt skarp. Jag kunde absolut inte tänka mig att stoppa ett sånt i mun; tänk vad man förändras.. (Vågar jag berätta att jag har ett barrelbett hemma med kedja som mundel? :grin:)
När jag la upp en bild på FB med mitt nya tvistade fick jag snabbt kommentar av en kompis att hon sett hästar blöda i munnen efter att de använt ett sånt bett. Jag tycker ändå att jag kan ta ganska hårt i munnen på Neha utan minsta tillstymmelse till skav, så jag vet inte hur de hade bärt sig åt.. Vill inte veta... :mad:

Precis, om det går så långt att hästen blöder "pga bettet" så handlar det nog mer om ryttaren än utrustningen! Men ditt twistade tyckte jag såg rätt vettigt ut ändå, dels att det är tjockt plus att det är böjt, många twisted (precis som vissa vanliga tvådelade) är helt raka som detta
images

Och inte alls formade efter en hästs mun :(

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 501
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar