Bettdjungeln

Sv: Bettdjungeln

Per Larsson har en enorm kunskap när det gäller bett.

Vet inte om det inte är tillåtet med länkar, så ni får väl googla på per larsson eller hans butisnamn: Rocking-B Saddlery

Intressant! Les Vogt Performax verkar ju vara svaret på alla frågor. Mycket informativ sida.

Är det några som har dessa bett nu och kan berätta om erfarenheter?

En "korrektionsbett" (correction bit) er skarpere. For at bruge de fleste stangbid, skal man kunne ride med en hånd og uden at tage kontakt! En skarpere bid kan være ok i de rigtige hænder, men desværre ser mange dem som en løsning på manglende træning, også dem som træner og underviser.

Hvis man bruger sin bid ordentlig, går man videre til en skarpere bid, når hesten opfører sig perfekt på sin nuværende bid og man ønsker at fingøre sin signalere. Spade, spoon, og bigh port bid er så godt afbalanceret (hvis hesten er trænet rigtig til at bære dem) at det mindste vægtskift i tøjlerne er nok til at signalere hesten til at dreje eller stop eller hvad nu man skal.

Hvis du ønsker en bid med god tungefrihed vil en almindelig low port eller medium port bid være nok. En to-delt bid med stænger (a curb bit with a split mouthpiece) er faktisk skarpere end en udelt stangbid, fordi man får en "nøddeknækker" effekt. Den folder nemt sammen og påvirker hestens overmund.

Det er meget forskellige fra hest til hest hvad de trives best med og det kan også ændre sig med tid. En af vores har gået godt på en billy allen. Den anden kan ikke hold det ud. Begge vores ældre rideheste er idag på low eller medium port bid. En på en grazing bid og den anden på en der kunne bruges til stævne.

De drejet mundstykke er skarpere. Folk nogle gang bruger dem til at få hesten til at reagere på lettere signaler. Det siges at at bruge sådan en en enkelt gang eller måske to inden en stævne vil gøre dem lettere i munden, sådan at de går rigtig godt på deres almindelig bid til stævnet. Vi bruger dem aldrig.

Faktisk bruger vi meget bosal, når hestene skal trænes til noget. Og så skifter over til stang eller stang og pencil bosal, når ting er ved at være på plads. Her om vinteren bruger vi primært bosal, for at undgå det kulde af metal i munden i frostvejr.

Når du ikke er erfaret nok til at have en del viden om bid, er det bedst at holde sig til de mildere bid. Og kan man ikke ride en-hånds, bruge en snaffel eller bosal. Der er ikke noget galt med at skifte bid frem og tilbage--en snaffel eller bosal når man skal træne noget eller har opdaget et problem, og så en stang til de ting hesten er erfaret med. Men brug ikke en bid til at løse træningsproblemer. Har man svært med at stoppe eller andet, er det ikke en stærkere bid der er løsningen, men træning.

Vilka bett trivs din häst med?
Det senaste jag köpte var ett sådant här...
blogg_85518_102147975.jpg

...som känns bra för både mig och honom. Han är ganska känslig och responsiv i munnen så det finns inget behov av skarpare bett, vi lär väl iofs gå över till stång så småningom men det dröjer nog till nästa år skulle jag tro. Min fru har ridit honom på stång utan problem tidigare, det handlar mest om att jag själv behöver förbättra min ridning.

Så sant! Min häst går bra på stång och enhand. Jag rider mer pleasure och vill ha en häst som stadigt håller sig inom sin ram och inte hittar på egna saker:) Skulle behöva kunna länga ut tygeln mer och det tänkte jag att jag kan få med en annan betsling. Så att jag kan ge mindre signaler och rida mer osynligt med mina hjälper. Jag rider mycket med sitsen tränar på att rida utan tyglar på träning. Då binder jag fast tyglarna i hornet och rider med enbart sitsen.

Min häst avskyr tränsbett han tuggar och har sig även när tygeln är helt lös. Givetvis kollas han i munnen av hästtandläkare minst årligen. Hästtandläkaren anser att i dagsläget räcker det med årskontroller.

Bettlöst tycker jag också om såhär på vintern men har sidepull istället för bosal eftersom han får skav av råhuden (alldels för mycket fullblods blod i den killen;)), rider också ofta in på sidepullen, min nuvarande började jag inte rida med bett förrän han var 4år och det är inte förrän nu senaste året jag börjat rida med bett dagligdags. Och precis som din Coolia så känns det som om han trivs bättre med stången än tränsbettet jag gissar att det är för att han är så känslig i munnen, och ja han är kollad, och därför trivs bättre när han även får signalerna i form av trycket i naken/kindkedjan och neckreining. Som sagt olika hästar reagerar olika och trivs med olika signaler.

Vad hände med Mylerbetten? För några år sen var de ju "underbett" som skulle lösa alla bettproblem. Idag talas det inte längre om dem?

Jag har bett från Les, men jag råder dig till att kontakta Per för att få bästa råd. Hans kunskap om bett är enastående.

Ja, det ska jag göra. I dagsläget väntar jag lite eftersom jag inte riktigt vet om jag har råd. Det är just det jag menar i min trådstart. Felköp av ett dyrt bett svider. Jag hoppas på en lottovinst ;)

Jag bad Per Larsson ta med sig bett på en clinic! Vi blev några stycken som provade bett och det var ett bra sätt att hitta ett bra tävlingsbett! ;) De andra betten jag har, har jag lånat av kompisar först innan jag köpt, eller så har jag lånat och köpt begagnade om de fallit hästen i smaken!

Det gör det! Fråga Per Larsson! ;)

Så det gör han? Har funderat på att fråga just honom eftersom han kan så otroligt mycket om det! Är inte aktuellt just nu eftersom jag har Lipizzanern ute på foder för ev. senare köp och Painten käns inte redo för det än :crazy: Men det är bra att veta när det är dags!!

KL.

Jag funderar. Jag fick ett bett av grannen som min arab trivs väldigt bra med, gissningsvis pga att mundelen är formad. Bettet är ett Börjes stångbett med tvådelad mundel, väldigt tunt, och är i princip det enda bettet som han inte är hyperkänslig på. Det tredelade jag provade reagerar han lika mycket på som billy allen-stången, dvs risk att han knäpper av eller tvärnitar vid minsta fingerrörelse, svårt att inverka och visa vägen/lära. De raka tränsbetten han gått på hittils är bara ett mellanting, varken bra eller dåligt i jämförelse med detta Börjes-bett.

Så jag funderar på följande: Köpa ett tränsbett med liknande mundel (från 200 kr och uppåt tusenlappen) eller vänta med att köpa nytt bett tills jag pratat med Per Larsson (clinic i slutet på februari)?

Kan jag sätta en delta eller liknande på Börjesbettet för att göra det mildare? Fast egentligen behövs det ju inte, jag har ju en rätt bra hand, men jag vill liksom inte "betsla upp". Eller ska jag ringa Per Larsson och fråga helt enkelt?

Ringa honom är ju bästa lösningen, höra vad han tycker. Annars hade jag nog väntat, så länge din häst trivs ok med bettet du har nu och du känner att du kan rida på det tills Per kommer så känns det ju lite surt om du går och köper ett nu och sen får tag på ett ännu bättre av Per.

Tack för snabbt svar! Jag får ta och slå en pling till Per Larsson, jag behövde nog bara lite stöttning ;)

Är det någon som har erfarenhet av andra bettmärken? Typ Tom Balding, Pullman, Greg Darnall? Finns det egentligen skillnader att tänka på?

Är sugen på S-shanks eftersom min häst tuggar på allt men det tycks inte vara så vanligt med S-shanks.

Vill inte vara en partypooper men sanningen är att bettens egenskaper mest sitter i handen på ryttaren. Mao, det är inte det bästa bettet ni ska leta efter utan en riktigt bra tränare. De bett som de bästa ryttarna rider med klarar ryttaren på normalnivå inte av att hantera rätt. Därmed inte sagt att man inte ska ha ett bra bett, det ska man naturligtvis, dock så ska man hitta ett bett som hästen trivs med och ryttaren kan rida på, det är sällan samma bett som proffset har i sin hästs mun.

Men hur ska man hitta det bästa bettet? Jag har frågat olika tränare om bett men ingen har kunnat ge mig råd.

Många har som standardsvar "Billy Allen" men när det inte är rätt bett för min häst så har jag inte fått något annat förslag.

Så därför vet jag fortfarande inte vad jag ska köpa. Jag har ett träningsbett nu men jag vill ha ett showbett. Köpa vad som helst som inte är Billy Allen?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 501
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar