Bettdjungeln

Sv: Bettdjungeln

Enda sättet att vara säker tycker jag är att prova sig fram, det är svårt att "räkna ut" vilket bett som funkar och det skiljer sig en hel del från häst till häst och ekipaget som helhet. Har du andra du kan låna bett av och prova så är det ju bästa sättet annars får man nog gissa sig fram och köpa det som man tror passar. Generellt så tycker hästarna ofta om när där är koppar i mundelen eftersom kopparn är söt, samma sak med sweet iron, hästar som är otåliga/rastlösa eller väldigt ivriga uppskattar ofta bett med "rulle" (vet inte vad det heter) som de kan leka med. En sån här:
bit254631%5B1%5D.jpg
sen tror jag inte det finns utan port så det beror ju på vad din häst tycker om det.
Jag försöker undvika bett med lösa ringar (tränsbett) eftersom det lätt kan nypa hästen i mungipan, brukar också hålla handen runt bettets mundel och sen ha någon annan till att vrida och greja med det så att man vet att det inte nyper hästen i munnen, jag tycker att det känns bättre att vara på säkra sidan , speciellt om man har en häst som är känslig i munnen. Vad är det för träningsbett du har?

Bettet har en mellanhög port och är ledat i sidorna. Som ett korrektionsbett fast med mjuk rundning över tungan. Inga vassa kanter.

Som detta? ungefär
CMSilverSwivelShank_300.jpg
Om du tycker att det bettet fungerar bra så får du väll försöka hitta ett liknande fast "showigare"

Förlåt för alla bilderna, jag tycker bara det är så mycket lättare att bilda sig en uppfattning när man har bilder att gå efter :) Säg till om det stör

Kolla noga så att bettet du köper dig är korrekt balanserat! När man köper billigare bett (alltså bett som inte ligger i 1500-2500kr klassen) så kan de ha defekter, att porten inte är centrerad, vassa kanter osv så syna noga :)

Kolla noga så att bettet du köper dig är korrekt balanserat! När man köper billigare bett (alltså bett som inte ligger i 1500-2500kr klassen) så kan de ha defekter, att porten inte är centrerad, vassa kanter osv så syna noga :)

Jag vill bara påpeka att man inte nödvändigtvis måste köpa ett bett för de summorna för att få ett bra bett.

Ett dyrt bett i fel hand hjälper inte hästen.

Köper du bett av exv. Per Larsson eller Per Karlberg (Milsta Western Supply) så köper man ett kvalitetsmässigt bra bett.

Men hur ska man hitta det bästa bettet? Jag har frågat olika tränare om bett men ingen har kunnat ge mig råd.

Många har som standardsvar "Billy Allen" men när det inte är rätt bett för min häst så har jag inte fått något annat förslag.

Så därför vet jag fortfarande inte vad jag ska köpa. Jag har ett träningsbett nu men jag vill ha ett showbett. Köpa vad som helst som inte är Billy Allen?

Vores hest som hader Billy Allen går godt på en lav eller mellem port. De kan også fåes med pynt på! Og de kan fåes i sweet iron eller med kobberindlæg, hvis du ønsker.

Den anden gik godt på Billy Allen i et styk tid, men så begyndt at tvær lidt. Hun er på en low port grazing bid nu og går bedre.

Hvis det er stangbid du har som træningsbid, hvorfor ikke bare få et pyntet version til stævner? Men det burde være ligegyldig om den er pyntet eller ej, bare den ellers møder kravene i regelbogen!

Men ellers vil jeg foreslå en lav eller mellemports bid. En del af formålet med porten er at give lidt tungefrihed (samt at påvirke på ganen). Men hvis der er ruller eller andet legetøj i, mister man så det tungefrihed.

Mange delte standbig reklameres som overgangsbid, men man skal ikke bruge ret meget tid på undersøgelser for at finde at de fleste betragter dem som uegnet. Så dem vil jeg undgå, samt alt der betegnes som "korrektionsbid" (correction bits).

Absolut inte! Ber om ursäkt för att det framgick så, jag har svårigheter att uttrycka mig i klartext ;)

Jag rider själv med bett för typ 500-600:- så jag menade absolut inte att man måste lägga tusenlappar på bett, men att billigare bett KAN ha defekter och därför bör man kolla dem noga. Höll upp två likadana stänger bredvid varandra, och man såg tydligt att porten inte var centrerad på den ena, till exempel. Så jag köpte den andra ;)

Jag måste köpa en stång till min lilla häst, finns det några vackra bett där porten inte är jättehög?
Hon brukade vara galet kräsen med bett förr, jag kunde inte ens byta träns utan att hon blev förbannad.
Men nu är hon 1000 gånger bättre nu och är inte alls speciellt kräsen, men föredrar bett som inte har
allt för mycket tungfrihet.

254630.jpg

Ett sådant här har jag. Min häst gillar bett med rulle, och själva stången känns stabil och bra balanserad.
Fast det är ju en stång för en häst som redan kan ridas på en hand :) Vet inte hur utbildad din är?
254631.jpg

109-101%5B1%5D.jpg

Menar du ledat som i tvådelat? Spelar nog ingen större roll faktiskt.

Jag rider på enhandsfattning i allt travarbete nu, i galoppen går det fint på en hand om hon fått värma upp ordentligt i traven först.
Annars kan det bli lite mycket drag i henne. Men det arbetet lär jag ju få göra om till hösten, efter fölning och allt.

Jag har funderat på en sak ett bra tag nu och det är vilken funktion läderbiten på bilden har? (de finns ju på många bett tex de Elanor visat men lättare att förklara på denna)

Logiskt sätt så ser jag ju att skänklarna blir "bundna" till varandra och tar man i höger så påverkar det även vänster. Men det händer ju i vilket fall som helst när mundelen är rak och stel så att säga. Stabiliserar det bara skänklarna så de inte "svänger ut"? Jag vill bara veta MER av ren nyfikenhet.

Intressant fråga, det stabiliserar såklart men jag tror att det är mer för att skänklarna inte ska vikas ut eller att du ska dra bak bara ena skänkeln när de är ledade och att det är kvar på de fasta stängerna av estetkiska skäl. Bara min teori, kanske finns någon här som har bättre koll på det?

Jag har funderat på en sak ett bra tag nu och det är vilken funktion läderbiten på bilden har? (de finns ju på många bett tex de Elanor visat men lättare att förklara på denna)

Logiskt sätt så ser jag ju att skänklarna blir "bundna" till varandra och tar man i höger så påverkar det även vänster. Men det händer ju i vilket fall som helst när mundelen är rak och stel så att säga. Stabiliserar det bara skänklarna så de inte "svänger ut"? Jag vill bara veta MER av ren nyfikenhet.

Vi har tit en stang i bunden, for at stabilizer stængerne, når de er bevagelig. Kun slet ikke holde Billy Allen ud uden..

Jeg tror at i denne billed har nogen der ikke vidst hvad de lavet forsøgt at sætte en curb strap (kæberem) på og brugt de forkerte ring til det. Det sker meget tit. ;-)

Den ekstra stiver er ikke nødvendig, hvis man har en bid med fast stanger.

Hesten der blev træt af Billy Allen og gik tilbage på en magen til den her (den her er 5 1/4"):

grazingbit.JPG

Dette bid har hvad kaldes en LOW PORT (lav istedetfor mellem, høj, eller værre) og giver lidt tungefrihed uden at komme til at påvirke meget ellers. En mellem port er kun lidt højere. Den anden hest vi rider PT har en mellem port. Vil slet ikke bruge højere på vores heste.

Så bara en rem fyller inte den tänkta funktionen? Används det bara på stänger med en fast mundel? I så fall varför?

Du får gärna svara i engelska, jag har lite svårt att förstå och google translate är inte helt hundra på hästtermer :d

Ett sånt bett provade jag på min häst idag. Han hatade det :crazy: Blev stel som en pinne och ville inte alls vara med och jobba..
Är på jakt efter en ny stång, men var tusan börjar man leta? De kostar ju en del och jag är arbetslös så jag kan inte köpa en massa på måfå och prova.

Just nu har jag ett tvådelat, utan port med ledade stänger, tunt. Det funkar rätt bra, men jag är lite tveksam till att det är delat..

Jag har ett sånt här som du gärna får låna och testa om du vill. Har funkat jättebra på Kajsa

avb112.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
952
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 562
Senast: Nepenthe
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 806
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 501
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar