Sv: bett!

Det är godkänt som tränsbett av WRAS, AQHA mm. Det är bara klass, nivå och ålder på hästen som avgör om du får tävla på det. Vad hade du tänkt att ställa upp i?

Då får du tävla i Heard work, Team penning och Teamsorting med det bettet.
Möjligen också i Dummy roping, Dummy stopping, Dummy tying och Last man standing, men det finns inga officiella regler för de klasserna än.

Om jag tolkat NCHA’s regler rätt, så får du även ställa upp i Cuttingen med det bettet, men då får du bara rida det på en hand, så det är ganska meningslöst…

men barrel race och pole bending då??? eller e det bara enhandsfattning som gäller då?

En hand gäller mycket riktigt bara stångbett (förutom i trail/ranch trail där hinder skall manövreras med en hand).

Eftersom det inte är en WRAS-tävling TS skall ställa upp i, finns inte nivåindelningen E – A, men eftersom det är en internationell tävling är den väl närmast att jämställa med A.

hmhm okej. men då borde jag kunna rida på ett sånt bett i br och pb då.

Nej, inte på RHC med en häst som är äldre än 5 år. Som sagt, det är AQHA's regler som gäller.

Olika bettregler gäller beroende på vilken regelbok som används i respektive arrangemang.

Om du har tränsbett på en D-tävling, skall du rida med tvåhandsfattning utom då du t ex. skall öppna en grind i trail. Då skall du ta tyglarna i en hand och flytta över tygeländarna till samma sida på hästen som handen du håller tyglarna i. När du passerat hindret, skall du återigen lägga tyglarna på var sin sida om hästen och fortsätta med två händer.

I den här tråden handlar det dock inte om en WRAS-tävling och tränsbett får enligt reglerna (AQHA) inte alls användas på hästar över fem år i de klasser TS tänkt ställa upp.

har fösökt läsa igenom reglerna för barrel och pole bending...allt står ju på engelska haha. men man måste alltså ha stångbett i dessa klasser??? min häst är över 5 år.

Olika bettregler gäller beroende på vilken regelbok som används i respektive arrangemang.

Om du har tränsbett på en D-tävling, skall du rida med tvåhandsfattning utom då du t ex. skall öppna en grind i trail. Då skall du ta tyglarna i en hand och flytta över tygeländarna till samma sida på hästen som handen du håller tyglarna i. När du passerat hindret, skall du återigen lägga tyglarna på var sin sida om hästen och fortsätta med två händer.

I den här tråden handlar det dock inte om en WRAS-tävling och tränsbett får enligt reglerna (AQHA) inte alls användas på hästar över fem år i de klasser TS tänkt ställa upp.

men om man har stångbett i dessa klasser så måste man rida med en hand oxå då??

Nu har RHA ändrat sig. Detta finns att läsa på deras hemsida:

BETTREGLER, LÄS DETTA

Samtliga Timed Events: Barrelrace, Polebending, Ropingklasser,
Teamsorting och Team penning går enligt WRAS regler när det
gäller betsling och tygelfattning.

http://www.rha.nu/index.asp?sid=3

Det är fantastiskt när man börjar blanda regelböcker på tävlingar...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Vi har köpt en ponny, och förra ägarna berättade vad hon hade för storlek på bettet, men vi som nyblivna hästägare råkade köpa...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Dessie2010
·
Kropp & Själ För en del människor verkar det vara ytterst provocerande att må dåligt av kyla och älska värme och må bra och njuta av även riktigt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
9 855
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 807
Senast: Nepenthe
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 213
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar