Sv: Bett

ELLYNE: Han har tuggat på alla bett som jag provat men på de vanliga tränsbetten som jag provade i början så tuggade han som en galning! Och la tungan över bettet. I början när jag hade han så gick jag promenader med honom och visade honom att "prr" betydde sakta ner gick igenom olika kommandon med honom och det var inga problem samma när jag longerar honom så lyssnar han, men det är just på ridturerna när man har sällskap eller rider själv och låter honom trava...

Travare lär sig att när man "drar/tar" i tyglarna så betyder det spring fortare! Inte konstigt att hästen då drar iväg när du ska trava med honom.. Travhästar är skolade på ett helt annat sätt, därför bör du skola om hästen och lära den grunderna ordentligt. Se hästen som en oinriden unghäst och börja om ifrån början.
Att endast lära hästen röst kommando räcker inte.. anledningen till att han drar kan vara så enkel som att han helt enkelt inte förstår bettets inverkan ordentligt.

När du är säker på att allt passar och hästen är frisk i mun, rygg och ben:

Det är lydnadsproblem. Bett lär inte lösa det.

Däremot kan man använda ett skarpt bett, rida på lös tygel och on hästen inte stannar direkt får man helt enkelt ta tag i bettet och slå i full back med hela kroppen o rösten, när hästen satt sig på rumpan får den stå och tänka en stund o se gå fram igen på lös tygel. När hästen stannar på bara röstkommando, lär inte ta många gånger om du bara är konsekvent, så gå tebax till ett snällt bett o se till att göra rätt med det. Inget segdra, inget småpill, inget arbete som kräver kontakt med bettet (nu handlar det bara om att lyssna på bettet så du får inte göra något med tyglarna som inte betyder stopp eller möjligtvis ledande tygeltag för svänga, då blir hästen bara förvirrad). En snäll förfrågan, sen ta i om hästen ignorerar den snälla förfrågan. Samma gäller skänkel o allt annat egentligen. Man får inte be hästen om en massa så den tröttnar, den måste få en chans att reagera och veta att den gjort rätt o tänka på vad som hänt. Sen kan man lägga till er och mer för att få komplicerade reaktioner när hästen lärt sig grunden och att lyssna.
Men man måst vete att hästen förstår. Det hjälper ente att dra i mun om den inte böjer på huvet eller så. O man ska inte straffa o vara hård om den gör fel, bara om den ignorerar. För reagerar hästen har den försökt lyda men du har inte gett rätt signaler för den, ignorerar den har den inte ens försökt utan skiter i dig, och där är skillnaden. Reaktion kan man kräva, men man kan inte kräva att hästen förstår o gör rätt.
Reaktion styr hästen över, men att förmedla vad du vill är enbart ditt ansvar. Det är viktigt att man förstår det.

Om hästen har slutat lyssna på betten efter ett tag beror det på att du tjatat för mycket, inte gett eftergift när hon förskt göra rätt. Hon har vant sig vid att du hela tiden säger något utan att mena det så varför ska hon lyssna när du sen vill ha stopp?
Att lära in stopp och reaktion för bettet är väldigt enkelt, tar ett par hårda tag (istället för långlivat segande). Men ska det bli bra i slutändan måste du snabbt lära dig att vara tydlig och inte säga hästen nåt om du inte menar och ser till att få ett svar. Och det är svårare att lära sig, speciellt om man är osäker. Annars är du snrt tillbaka där du började och måste ta i ordentligt igen och hästen inte lyssnar. Att rätta till sina misstag på det sättet en gång funkar, men det är inte sjyst att sen göra om samma misstag så att hästen blir straffad igen..och igen..och igen.. Gör det en gång, känn ett styng i samvetet för de misstag som lett till detta, och gå vidare så att du inte behöver göra om det.

Att traggla dressyr är bra och nödvändigt för att få hästen mjuk, lugn, hållbar och följsam, men det bästa för en häst som lärt sig ignorera ryttaren är att snabbt fått begreppen utredda och sedan ha en konsekvent ryttare som inte tjatar med sina signaler och inte lär hästen att ignorera dem igen.

Anser jag.

Kunde inte säga det bättre själv. :bow:

Travare lär sig att när man "drar/tar" i tyglarna så betyder det spring fortare! Inte konstigt att hästen då drar iväg när du ska trava med honom.. Travhästar är skolade på ett helt annat sätt, därför bör du skola om hästen och lära den grunderna ordentligt. Se hästen som en oinriden unghäst och börja om ifrån början.
Att endast lära hästen röst kommando räcker inte.. anledningen till att han drar kan vara så enkel som att han helt enkelt inte förstår bettets inverkan ordentligt.

Sorry för OT, men tycker det är helt fantastiskt att den här missuppfattningen fortfarande lever kvar! :eek: Hur 17 tror ni att vi får stopp på travhästarna, när vi bara har tömmarna och det betyder spring om vi drar i dom? :confused:
Nej, men däremot vill man ha ett stöd i handen för att kunna hjälpa hästen med balansen vid höga tempon, men det är absolut inte att förväxla med en drivande hjälp!

Till TS. När man köper en billig oskolad travare så köper man ingen färdig ridhäst, det man tjänar i pengar förlorar man i tid för att uppnå samma utbildningsstatus. Ska du få en trevlig ridhäst KRÄVER det lång förberedning med skrittarbete. Tänk på att det här är helt nytt för din häst, i hans tidigare karriär ställdes aldrig dessa krav och han behövde inte röra sig på ett speciellt sätt för att bära upp en ryttare på minst slitsamma sätt. Den närmaste tiden kräver många övergångar, först och främst skritt-halt, och tempoväxlingar i skritt. När det funkar klockrent (min egen travare jobbade i form i skritt + gick alla skolor osv klockrent) kan man gå vidare till att smyga in korta travintervaller. I början aldrig så länge så hästen blir uppjagad- försätt er inte i situationer där du vet att problem uppstår!
Är ett långt och idogt arbete, men travare är oftast lätta och tacksamma att arbeta med och man lär sig fruktansvärt mycket. Lycka till!

Det är stor skillnad och ta i tömmen och bli hängande i tyglarna som många gör.
Har hästen ett konstant hängande i truten igonerar den. Man får ta tag, släppa och ta ett nytt tag.
Stöd är en förhållandevis lätt kontakt.

Jo, men travarna är fortfarande inte lärda att springa fortare när man drar i tömmarna...
Eller, är det därför tömmarna är slaka på upploppet på många hästar, dom förbereder för att stanna efteråt? :rofl:

Travarna kan som vilka hästar som helst lägga sig på bettet och det är inte många ryttare vana vid.
Tex så slackar man ofta tömmen i skritt, när hästen travar kortar man upp den något och får lite stöd.
Många ryttare vill ha stöd även i skritt, vilket travaren då uppfattar som att man ska börja röra på sig.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 085
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min häst gillar varken rakt metal bett med fasta ringar eller två-delar metall bett med fasta ringar. Hästen gapar som sjutton med...
Svar
5
· Visningar
2 809
Senast: froggy
·
Utrustning Om någon vet om någon annan tråd som jag kan få tips från får ni gärna hojta till, är helt öppen för förslag här! Jag skulle behöva...
Svar
12
· Visningar
3 503
Senast: Delaroche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama