Bett till körning med min starka häst

Sv: Bett till körning med min starka häst

Hej på er!

Gissa vad jag gjorde igår? :D
Jag skaffade mig ett tredelat tränsbett (ett sådant sweet iron från Hööks) samt ett postkandar. Eftersom jag är så ivrig att testa så provade jag rida lite smått på postkandaret igår (för att se hur hon reagerade på det) och det funkade faktiskt jättebra. Tränsbettet har vi provat idag, vi red ut. Hm, nog blev hon stark och jag fick jobba med skänklar och diverse dressyrövningar som bara den, men hon verkade i alla fall trivas på det. Köpte faktiskt ett 115 mm och faktum är att det (enligt mig) sitter stadigt och bra i munnen. Jag har tagit bort nosgrimman och satt tränsbettet på mitt westernträns.

TACK för all hjälp jag fått av er! :bow:

Mvh Marie

Jättekul att det gick bra, verkligen, och att det blev 11,5! Det är ju viktigt att det passar.

Har du fått rätt på kedjan och vilken ring du ska ha tyglen i?

/jennu

Ja, jag är jätteglad...och det är er förtjänst! :)

115 mm funkade, som sagt, jättebra. Det ligger still och är stabilt i munnen på henne. Pessoabettet har åkt upp på vinden allaredan. ;)

Nja, jag har faktiskt lite problem med postkandaret, eller rättare sagt kedjan. Ärligt talat så har jag inte vågat sätta på den ännu (jag kör med en gammal kindkedja som består av hälften läder, hälften kedja, som har varit till mitt westernstångbett). Hur pass "hårt" skall kedja sitta?

Jag har än så länge bara provat ringen längst upp på bettet, tänkte att jag börjar så och traskade lite i skogen med henne bara för att hon skulle få vänja sig lite med det. Får se om jag ändrar det sedan.

JÄTTETACK för hjälpen (säger det igen), jag är så himla glad! :banana:

/Marie

Har du klippt av kedjan som satt på?

Kedjan ska spännas så att den spänns åt när bettet har kommit i 45 graders vinkel Cirka.
Det är ju bara första gångerna du behöver kolla det, jag sticker bara in 2 fingrar och spänner. Min går bäst då jag har den "hårt" spänd, andra vill bara känna kedjan. Som du gör nu, testa dig fram.

Varför har du westernkedjan istället för den som sitter på?
Rekommenderar ett gummiskydd över kedjan så inte hår fastnar o kniper, plus att den blir lite mildare då. -ger hästen tid att fundera.

/jenny

Nejdå, jag har inte klippt av kedjan, jag har bara inte stpänt åt den något alls eftersom jag inte har något gummiskydd (jag skall få ett av en stallkompis nu i helgen så då skall jag prova). Jag är ju sådär lite pjoskig när jag testar saker så jag vågade ärligt talat inte spänna åt kedjan när det inte fanns något skydd på den, därför tog jag min gamla westernkedja som jag har ett hemmagjord skydd på och körde dubbel upp med kedjor (alltså dels den riktiga kedja som hängde ganska rejält, dock inte så hon på något sätt skulle kunna trassla in sig i den med bettet, dels hade jag westernkedjan med skyddet på). Westernkedjan skall jag dock ta av så fort jag fått skyddet. :)

/Marie

Sunt förnuft och helt underbara människor här på Bukefalos är väldigt mycket värt! ;)

Astriden!
Jag har nu läst hela denna tråd, som är rätt gammal, och fått en massa bra tips. Satt i samma funderingar, och sökte innan jag frågade!
Nu undrar jag lite över hur det gått för dig? Kör du fortfarande på postkandar, eller har du gått över till tredelat även vid körningen?
Jag rider på tredelat tränsbett, och kör på samma.
Pga att hon (min bruksnordis) kan vilja dra iväg lite när det är flera hästar med ute, skulle jag vilja ha ett bett som ger mig lite extra styrka, sas. Tycker det är bättre än att hänga i tyglarna hela tiden, sämre för hennes mun och mina axlar ;)
Köpte ett pelham, gummiklätt, men det är för smalt upptill, trycker alltså på käkarna. Då köpte jag samma storlek som jag har på det tredelade, men har här förstått att man kanske ska välja ett något större, eller investera i ett av de dyrare som miamiamia föreslog.

Var idag ute och körde, och känner att hon inte riktigt lyssnar, så i kombination med lydnadsövningar skulle jag vilja ha ett annat bett vid viss körning, för att öka säkerheten. (Idag ville hon korsa riksväg 70 mitt i "masrallyt" utan att vänta på en lucka :crazy: ) Hon stannade ju när jag sa till, men kände att det inte skulle skada med ett postkandar, t.ex.
Jag undrar lite över kedjans spänning. Är det så att bettet blir skarpare om jag spänner kedjan lösare? För mig låter det bakvänt, men det kanske funkar så?

Lotta

Jag skulle provat ett jaktkandar om jag var du! Du har ganska många olika sätt att spänna på utan att få så lång skänkel som du kan få med postkandar eller liverpoolstången, speciellt de med tre ringar! Alltså ett rätt mildt men ändå lite "nödbroms". Spänner du kedjan löst hamnar mer tryck på nacken (lite pessoaliknande beroende på hur löst...) och spänner du den hårdare blir bettet mer skarpt. Förstår du hur jag menar?

Shettisen jag körde höll på med en del skenturer när vi började träna tillsammans så då använde jag ett skarpare bett för att kunna undvika större faror. Nån gång skenade han fyra ggr under en precisionskörning :D Men efter träning har han slutat och man kan nu köra med tränsbett även i skogen. Vi har inte jobbat direkt med bettet utan bara dressyrträning allmänt. Men sen ligger också strävan alltid mot att köra och rida på mildare och mildare bett. Men bettlöst lär jag nog aldrig köra med!

Fia-Lina skrev:
Nu undrar jag lite över hur det gått för dig? Kör du fortfarande på postkandar, eller har du gått över till tredelat även vid körningen?
Hej Lotta!

Det verkar som du och jag har samma problem med våra hästar. Min häst blir urstark när det är andra hästar med, dessutom känner jag igen det du skrev : "Idag ville hon korsa riksväg 70 mitt i "masrallyt" utan att vänta på en lucka". Riksväg 68 går förbi en bit ovanför stallet och för att komma till körvägarna häromkring så måste man korsa denna. På DITvägen har man oftast kontroll, men det är värre HEM, då hon ofta har mer bråttom hem samt att det är nedförsbacke ner mot riksvägen från körvägarna.

Nåväl, till att berätta resultatet: Det har gått HUR BRA SOM HELST!
Jag kör fortfarande på postkandaret, men jag använder mig enbart av ringen längst upp. Det funkar jättebra. Jag kör hästen på långa tömmar med flakvagnen och postkandaret. När jag kör med rockarden kör jag också oftast med långa tömmar och postkandaret, men travar vi längre sträckor kortar jag tömmarna och väljer då det tredelade bettet. Det funkar sådär. Hon blir stark, inget snack om den saken, men då har jag sådan tur att jag har broms på rockarden, som man kan dra i så att det går tyngre för hästen att dra. Förra ägaren av rockarden tränade sina travhästar på det sättet. Jag använder den i nedförsbackar och det funkar rätt ok, även om det känns säkrare att använda postkandaret.

Fia-Lina skrev:
Jag rider på tredelat tränsbett, och kör på samma.
Pga att hon (min bruksnordis) kan vilja dra iväg lite när det är flera hästar med ute, skulle jag vilja ha ett bett som ger mig lite extra styrka, sas. Tycker det är bättre än att hänga i tyglarna hela tiden, sämre för hennes mun och mina axlar
Ja, jag rider också på det tredelade tränsbettet, och det är nog det bästar jag har gjort - att köpa det! Det fungerar hur bra som helst! Hon trivs verkligen med det bettet. Dock har jag samma problem som du, att hon kan vilja dra iväg när det är fler hästar ute samtidigt. I skritt går det bra, men så fort det handlar om trav och galopp är det värre. Hon drar iväg och försöker jag få henne att gå lugnare så blir hon bara ännu mer framåt. Det är jättejobbigt, men skam den som ger sig - jag har bestämt mig för att vi skall få ner tempot med träning. När jag började ta hand om hästen för drygt sju år sedan, idag är jag ägare till denna underbara dam, var hon rätt jobbig att rida över huvud taget. Hon taktade mest hela tiden, kunde inte stå still vid uppsittning, snubblig och allmänt klumpig m.m. men med mycket träning har hon också blivit mycket bättre. Det är så kul att se resultat. Gissa hur glad jag blev den dagen hon inte rusade iväg i 140 km/h i trav när vi väl skulle trava, eller 150 km/h när vi skulle galoppera. Hästen kan nu gå i kort trav, samt även kort galopp - långsamt.

Fia-Lina skrev:
Var idag ute och körde, och känner att hon inte riktigt lyssnar, så i kombination med lydnadsövningar skulle jag vilja ha ett annat bett vid viss körning, för att öka säkerheten. (Idag ville hon korsa riksväg 70 mitt i "masrallyt" utan att vänta på en lucka :crazy: ) Hon stannade ju när jag sa till, men kände att det inte skulle skada med ett postkandar, t.ex.
Jag kan ju inte mycket om körning, men jag talar efter egen erfarenhet. Att köpa det tredelade bettet och använda vid ridning är, som sagt, det bästa jag gjort. Hästen är en helt annan häst att rida, även om det fortfarande känns osäkert just när vi rider ihop med fler hästar - men med träning så kanske...

Postkandaret är jag också glad över att jag köpte. Det har ju fungerat bra till min häst, som en "säkerthetsgrej". Jag använder det ju inte då jag är ute och travar med hästen och rockarden, utan det är då vi spänt henne för flakvagnen som det används. Jag använder det mycket försiktigt, och tycker det är riktigt bra!

Bruksnordis - vad mysigt! De är ju så härliga.
Vad kör du henne med för vagn?

Fråga gärna om det är något mer du undrar!

Mvh Marie

Många bra inlägg här tycker jag! Tänkte bara tillfoga två saker:

av säkerhetsskäl ska man alltid välja det bett som fungerar bäst för den ridning man ska göra, så långt man nu kan förutse det. Sedan behöver man ju inte nöja sig med det, strävan ska alltid vara att få hästen så lydig att man kan rida med sytrådar, men om jobbet görs bättre och säkrare på ett bett ska man inte vara rädd för att använda det under den tid det behövs. Har man en röd tråd i sin träning och rider hästen lydigare och starkare, bör man "på köpet" kunna betsla ner, annars har man nog inte tränat på rätt sätt... :smirk: förutsatt att man betslar ner till ett bett som passar, förstås. Detta sagt bara för att det så ofta påpekas att man är en hemsk person om man rider på något skarpare än tränsbett.

lokan bärs inte på någon kota. Halskotpelaren gör en rejäl nedåtbuktning i det området och allting ovanför är muskler, ligament etc. Så det är absolut ingen risk för att lokorna skadar några kotor, om nu någon var rädd för det.

Lite off-topic kanske men...Visst måste väl en arbetsloksele väga mer än 6 kg!? Tycker det låter väldigt lite med tanke på hur tunga dem känns när man ska sela! Är nog tvungen att väga min med...

min maratonsele väger 9,5 kilo iallafall. Och lokselen orkar jag knappt lyfta, inte ens ponnyns.

ger mig om kotorna förresten :)

/jenny

Först så måst jag säga att jag int begrip varför folk skall ut och köre med ena häst som dom int har pli på.:confused:
Sedan tyck jag att du skall träna mer hemme på att få din häst lydig. Nu är det en häst av äldre modell så det kanske är på tida att byte.Det finns nog inga betsel som kan hjälpe dig det ende är mer träning i ena hage eller ena ridbane. När du sedan har fått pli på den där så kan du ge dig ut och köre på riktigt.

Våra armeselar väder 22kg. Så hur din kan se tor ut på din häst kan jag inte begripa.Fattar heller inte vad du menar med att dragpunkten hamnar för lågt? På våra hästar ligger den på ca. 90-100 cm.

Förlåt min suddighet.
Det var lokorna jag vägde, eftersom det var deras ev tryck på halskotorna det gällde. Den totala selen väger en hel del till.
Givetvis finns det ännu tyngre lokor att ta till, exempelvis äldre till ardenner.

LIA

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Min ridtravare är väldigt känslig, men också pigg och stor. På banan är han fin och lyssna bra, jag behöver knappt ta i tyglarna. Även...
Svar
6
· Visningar
2 558
Senast: Aliche
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar