Sv: Bett till körning med min starka häst
Fia-Lina skrev:
Nu undrar jag lite över hur det gått för dig? Kör du fortfarande på postkandar, eller har du gått över till tredelat även vid körningen?
Hej Lotta!
Det verkar som du och jag har samma problem med våra hästar. Min häst blir urstark när det är andra hästar med, dessutom känner jag igen det du skrev : "Idag ville hon korsa riksväg 70 mitt i "masrallyt" utan att vänta på en lucka". Riksväg 68 går förbi en bit ovanför stallet och för att komma till körvägarna häromkring så måste man korsa denna. På DITvägen har man oftast kontroll, men det är värre HEM, då hon ofta har mer bråttom hem samt att det är nedförsbacke ner mot riksvägen från körvägarna.
Nåväl, till att berätta resultatet: Det har gått HUR BRA SOM HELST!
Jag kör fortfarande på postkandaret, men jag använder mig enbart av ringen längst upp. Det funkar jättebra. Jag kör hästen på långa tömmar med flakvagnen och postkandaret. När jag kör med rockarden kör jag också oftast med långa tömmar och postkandaret, men travar vi längre sträckor kortar jag tömmarna och väljer då det tredelade bettet. Det funkar sådär. Hon blir stark, inget snack om den saken, men då har jag sådan tur att jag har broms på rockarden, som man kan dra i så att det går tyngre för hästen att dra. Förra ägaren av rockarden tränade sina travhästar på det sättet. Jag använder den i nedförsbackar och det funkar rätt ok, även om det känns säkrare att använda postkandaret.
Fia-Lina skrev:
Jag rider på tredelat tränsbett, och kör på samma.
Pga att hon (min bruksnordis) kan vilja dra iväg lite när det är flera hästar med ute, skulle jag vilja ha ett bett som ger mig lite extra styrka, sas. Tycker det är bättre än att hänga i tyglarna hela tiden, sämre för hennes mun och mina axlar
Ja, jag rider också på det tredelade tränsbettet, och det är nog det bästar jag har gjort - att köpa det! Det fungerar hur bra som helst! Hon trivs verkligen med det bettet. Dock har jag samma problem som du, att hon kan vilja dra iväg när det är fler hästar ute samtidigt. I skritt går det bra, men så fort det handlar om trav och galopp är det värre. Hon drar iväg och försöker jag få henne att gå lugnare så blir hon bara ännu mer framåt. Det är jättejobbigt, men skam den som ger sig - jag har bestämt mig för att vi skall få ner tempot med träning. När jag började ta hand om hästen för drygt sju år sedan, idag är jag ägare till denna underbara dam, var hon rätt jobbig att rida över huvud taget. Hon taktade mest hela tiden, kunde inte stå still vid uppsittning, snubblig och allmänt klumpig m.m. men med mycket träning har hon också blivit mycket bättre. Det är så kul att se resultat. Gissa hur glad jag blev den dagen hon inte rusade iväg i 140 km/h i trav när vi väl skulle trava, eller 150 km/h när vi skulle galoppera. Hästen kan nu gå i kort trav, samt även kort galopp - långsamt.
Fia-Lina skrev:
Var idag ute och körde, och känner att hon inte riktigt lyssnar, så i kombination med lydnadsövningar skulle jag vilja ha ett annat bett vid viss körning, för att öka säkerheten. (Idag ville hon korsa riksväg 70 mitt i "masrallyt" utan att vänta på en lucka
) Hon stannade ju när jag sa till, men kände att det inte skulle skada med ett postkandar, t.ex.
Jag kan ju inte mycket om körning, men jag talar efter egen erfarenhet. Att köpa det tredelade bettet och använda vid ridning är, som sagt, det bästa jag gjort. Hästen är en helt annan häst att rida, även om det fortfarande känns osäkert just när vi rider ihop med fler hästar - men med träning så kanske...
Postkandaret är jag också glad över att jag köpte. Det har ju fungerat bra till min häst, som en "säkerthetsgrej". Jag använder det ju inte då jag är ute och travar med hästen och rockarden, utan det är då vi spänt henne för flakvagnen som det används. Jag använder det mycket försiktigt, och tycker det är riktigt bra!
Bruksnordis - vad mysigt! De är ju så härliga.
Vad kör du henne med för vagn?
Fråga gärna om det är något mer du undrar!
Mvh Marie