Bett till körning med min starka häst

Sv: Bett till körning med min starka häst

kimblewickbett och jaktkandar är samma bett (om jag minns rätt namn nu). Hålen är till för att sätta fast töm eller tygel i. Som du ser på det blir skänkeln inte lika lång där som på postkandaret vilket gör det aningens mindre skarpt.

Att man har skarpare bett vi körning beror väl främst på att du har mindre att inverka på hästen med då än när du rider. Det är alltså som säkerhet.

Som jag sa tidigare tycker jag du ska prova pelham med två tyglar vid ridning då du kan använda stångtygeln endast vid nödfall, och du måste då inte ha något "onödigt skarpt".

Att du varierar bett tror jag inte kommer göra så mycket om du gör som lul säger, rid med tränsbettet på banan, där du har lite mer kontroll. Att endast använda stångbett kan nog göra hästen hård i munnen.

1. du har många bra frågor..

1. kimblewick och jaktkandar är samma sak

2. Du kan rida dressyr på ditt bett, men inte vanlig ridskoledressyr med ledade tygeltag. Jag tränar dressyr med min häst även när jag rider med postkandaret, skillnaden blir att varje tygeltag är neråt, istället för inåt, uppåt som med ett tredelat. Detta måste jag alltså tänka på så att jag inte har en häst som knäcker av, går på bogarna eller går i för låg form, benen och sitsen är viktiga, liksom minsta tygeltag. Som exempel kan jag nämna att om hästen går lite snett i böjningen, så höjer jag handen 2 cm och vips funkar bettet så att hon rakställer huvudet. Man lär sig, men det skadar inte att läsa många akademiska ridsidor, de är experter på stångbett.
Hittade bara en bra idag, jälmbrandts var på uppdatering
http://www.ridkonst.nu/

3. Jaktkandaret har tre tygelfästningar, de två smala hålen, och den stora ringen. Jag upplever jaktkandaret som starkare på sista smala hålet än ett postkandar. Men de finns de som säger tvärtom eftersom stången är mycket kortare på ett jaktkandar.
Jag föredrar postkandaret för att jag ger hästen en chans att reagera innan kedjan spänns åt. På jaktkandaret så hade jag varit tvungen att dra åt kedjan hårdare, eller ta hårdare. Jag känner även att jag VILL använda lite större handrörelser utan att hästen tvärnitar, bra om den snubblar oxå.
Hänvisar till en intressant hemsida dår hon förklarar: Most people say that the longer the shanks, the sharper the bit. I would have to disagree. I would say that the longer the shanks the stronger the bit, and the shorter the shanks the sharper the bit. Now, this sounds like semantics, but it is really not.
long_short_shank.jpg

http://www.kahlin.net/noir/dressyr/tack/bridle.php

4. Om att fastna. Jag kan inte tänka mig att du kan fastna i lokorna på nacken, däremot vid spännet på halsens undersida. Har du grejer som passar precis in i en bettring, välj istället ett liverpoolbett.
Vad jag tycker om körning med loksele tar vi inte här.. :devil: .. ta det inte personligt*

5. Min funkar lika bra med sitt tredelade som hon rids på ca 3 dagar i veckan, plus tömkörning. Det är där alla mina misstag märks mycket mera, tränsbettet är som en bekräftelse på hur väl vi samspelar.
Det är tränsbettet som gör grovjobbet, för jag vill absolut inte dra i kandaret. De få dagarna jag rider, då rider jag oftast med kandaret för att träna moment vi behöver i körningen, ska jag rida ett vanligt dressyrpass så blir det tränsbett. och det funkade ju bra för dig på banan, finslipa det lite till, och glöm inte säte och rösten, så SKA det banne mig gå framåt. Man kan lära gamla travare skritta :)

Ett gammalt minne jag fick nu...våga släppa taget! Jag är gammal hoppryttare i grunden och med tre hopponnyer var det inte tal om någon "frihet" på den tiden. När jag fick min första travare, som var westernriden, så släppte det, och jag insåg hur skönt det är med en häst som styrs bara med säte och röst. Det är det jag strävar efter med min nya travare, för hon kan oxå stänga av o bara springa ibland..det är då det gäller att INTE dra.
*svävar*

Bifogar ännu en kanonlänk om bett!!

http://www.bettbiblioteket.broungs.com/

Vilka bra tips och svar på mina frågor ni har, hur kan ni veta allting? ;)

Det låter onekligen som att det är värt att prova med ett stångbett (postkandar) vid körning och se hur det går. Kanske en dum fråga, men skall stångbettet ha kortare mundel än mina andra bett? Min häst har 13,5 cm på sina delade bett, men jag blev lite fundersam eftersom stångbettet inte får "glappa".

Hehe, dags för mig att kassera lokselet? :D
Anledningen till varför jag använder det är att det var min far som hade kört häst när han var liten och bodde på en gård. Han frågade mig hur det gick att köra min häst, men eftersom jag aldrig hade spänt henne för vagn så visste jag ju inte. Dock hade jag tömkört henne MYCKET. När vi sedan lånade en vagn så fungerade det hur bra som helst. Vi fick köpa vagnen (fyrhjuls) + lokselen billigt och i mycket gott skick så på den vägen är det. :)

Har kikat på sidorna som du länkade till, vad bra det är att läsa igenom sådant och läsa olika personers uppfattningar om saker och ting, man får tänka till lite och dessutom uppfattar man saker på ett mycket bättre sätt.

Intressant det där du, snigelfarmor, skrev:
"Jag föredrar postkandaret för att jag ger hästen en chans att reagera innan kedjan spänns åt. På jaktkandaret så hade jag varit tvungen att dra åt kedjan hårdare, eller ta hårdare. Jag känner även att jag VILL använda lite större handrörelser utan att hästen tvärnitar, bra om den snubblar oxå."
Jag har faktiskt aldrig tänkt på det så, men det stämmer ju. :D

Funderade också på det Nora skrev:
"Att du varierar bett tror jag inte kommer göra så mycket om du gör som lul säger, rid med tränsbettet på banan, där du har lite mer kontroll. Att endast använda stångbett kan nog göra hästen hård i munnen."

Det är ju inte det att hästen är dum, vi förstår bara inte varandra tillräckligt bra. Hon har en underbar personlighet, jättesnäll. Vad det gäller ridningen så är hon hur snäll som helst när vi rider på ridbanan, verkar tycka det är kul att jobba. Dock kan hon ibland, när hon inte är på humör, börja dra i tyglarna och vill att jag skall släppa på tyglarna, MEN hon brukar ge sig efter en stund och sedan går hon som en klocka igen. Det är ju just på de där uteritterna jag behöver ett lite skarpare bett tills dess vi kan samspela bättre och ligger lite mer på samma plan. Det gäller ju att vi jobbar IHOP, inte emot varandra.

Har ni förresten några bra tips på vad jag skall använda för träns/huvudlag vid ridning/körning. Kanske är dumt att definiera det med träns men jag menar kanske mer vilken sorts nosgrimma som är bra att använda?

En annan grej som jag har funderat på när jag kört/tömkört hästen. Eftersom det är ett varmblod (även om hon inte är startad så har hon ju trots allt sprungit på banan) så vill hon gärna gå med huvudet högt. Vid ridning försöker jag få ner huvudet genom att jobba mycket henne, jag använder inga inspänningstyglar. För det mesta går det ganska bra, dock provar hon gärna att dra lite i tyglarna så fort jag kortar dem. Vid körning/tömkörning däremot är det högt huvud som gäller, och det får jag ingen bukt med. Hon har bestämt sig för att gå med huvudet högt, åtminstone på hemvägen då hon har bråttom. På bortväg kan hon gå lugnt med långa tömmar och sänka huvudet. På hemväg kan jag inte låta henne gå med långa tömmar eftersom hon går hur fort som helst då och det vill jag inte, jag känner att jag inte riktigt har kontroll på henne då. Är det för att komma undan bettet som hon höjer huvudet eller är det just för att travare fått lära sig att springa med huvudet högt? :confused:

Kanske bör tillägga att jag med tömkörning menar att jag går efter henne och inte tömkör henne genom att stå i mitten och hon går runt mig i cirklar. Vad jag förstår så finns det två olika sorters tömkörning, dels då man traskar efter hästen och dels då hästen just går runt en i cirklar där man själv står i mitten av cirkeln(?). :smirk:

Bör kanske också tillägga att hästen är regelbundet tandraspad, jag är noga med att gör det för att hon skall slippa obehag i munnen i form av vassa tandkanter osv.

Tillägger även att jag aldrig kör hästen ensam, jag tar alltid med mig minst en medhjälpare. Det är just på grund av säkerheten. Ibland kör min pappa och jag går framme vid hästen och försöker hålla henne i ett lugnare tempo. Det går ibland, men ibland bara drar hon i tömmarna och försöker komma undan bettet. Men vad skall man göra? Jag törs bara inte släppa på tömmarna och låta henne gå på hur fort hon vill, dessutom vill jag inte låta henne vinna över mig genom att det är HON som får bestämma takten. Tömkör och rider gör jag dock oftast ensam eller i sällskap med annan häst.

Ännu en fråga till dig, snigelfarmor, angående det du skrev: "Det är det jag strävar efter med min nya travare, för hon kan oxå stänga av o bara springa ibland..det är då det gäller att INTE dra." Vad gör du då hon drar iväg?

En sista fråga, angående det här med "milda bett", alltså exempelvis tränsbett. Efter min kunskap så är smala bett lite skarpare och lite tjockare därmed mildare? Har ni några tips på vad jag skall prova att rida på för bett då jag rider på banan? Är det tvådelat tränsbett som gäller eller finns det något annat bra? Hur pass mycket skarpare är ett tredelat jämfört med ett tvådelat? Hur fungerar D-ringsbett och eggbett i förhållande till vanliga tränsbett? Jag läste lite på sidorna som snigelfarmor länkade i sitt inlägg, men jag vet fortfarande inte vad som skulle passa min häst bäst (kanske är svårt att säga också, det gäller ju att prova sig fram). Nu skenade jag iväg med många fårogr igen! :crazy:

Vad skönt det är att höra att ni har lyckats med era hästar, då gäller det för mig att kämpa - jag skall banne mig lyckas jag också! ;)

- Marie

Senast ändrad av en moderator:

skall stångbettet ha kortare mundel än mina andra bett? Min häst har 13,5 cm på sina delade bett, men jag blev lite fundersam eftersom stångbettet inte får "glappa".

Har du dragit hårt rakt ut, och det inte sticker ut, då ska du ha samma, tyvärr finns inte stångbett i lika exakta strl som tränsbett. Jag har en cm större stångbett än mitt tränsbett, men det funkar som det ska, det blir inte så trång mellan bett o kedja som det kan bli. Har sett ett flertal ponnysar med skav efter sitt pelham, så jag kör tvärtomprincipen, hellre lite för stort än för litet stångbett. (beror på vilket stångbett såklart)

Har kikat på sidorna som du länkade till, vad bra det är att läsa igenom sådant och läsa olika personers uppfattningar om saker och ting, man får tänka till lite och dessutom uppfattar man saker på ett mycket bättre sätt.

Jepp, underbart att det finns personer som lägger ner så mycket tid på gratis utbildning för oss amatörer. !

Har ni förresten några bra tips på vad jag skall använda för träns/huvudlag vid ridning/körning. Kanske är dumt att definiera det med träns men jag menar kanske mer vilken sorts nosgrimma som är bra att använda?

Om du inte spänner den kan du ha vilken som helst. Jag spänner aldrig min nosgrimma, om jag har någon alls. Då ser jag ju inte om hästen protesterar mot min hand.
Men en engelsk är väl standard.
Att skippa nosgrimma är oxå att "våga släppa" hästen. Men vid körning så rekommenderar jag den eftersom du använder ditt bett oxå som en broms.

En annan grej som jag har funderat på när jag kört/tömkört hästen. Eftersom det är ett varmblod (även om hon inte är startad så har hon ju trots allt sprungit på banan) så vill hon gärna gå med huvudet högt. Vid ridning försöker jag få ner huvudet genom att jobba mycket henne, jag använder inga inspänningstyglar. För det mesta går det ganska bra, dock provar hon gärna att dra lite i tyglarna så fort jag kortar dem. Vid körning/tömkörning däremot är det högt huvud som gäller, och det får jag ingen bukt med. Hon har bestämt sig för att gå med huvudet högt, åtminstone på hemvägen då hon har bråttom. På bortväg kan hon gå lugnt med långa tömmar och sänka huvudet. På hemväg kan jag inte låta henne gå med långa tömmar eftersom hon går hur fort som helst då och det vill jag inte, jag känner att jag inte riktigt har kontroll på henne då. Är det för att komma undan bettet som hon höjer huvudet eller är det just för att travare fått lära sig att springa med huvudet högt? :confused:

Jag rekommenderar verkligen att du tar hjälp med att lära dig tömköra henne så att hon jobbar med sin kropp och förstår dig. Tömkörning är det överlägset bästa sättet att utbilda och komma vidare med sin körhäst. Det är då du lär den att böja sig, att ställa sig, att ha ett ytterstöd, att gå enbart på röst och lätt kontakt. Och tömkörning förekommer oftast på volt, att bara gå ut o gå rakt gör inte samma nytta.
När du står där i mitten ser du varje steg hon tar, och du kan påverka varje steg hon tar. Hon kommer att söka sig neråt av sig själv när hon slappnar av. En häst som går med huvudet högt är spänd och stressad, och då är det omöjligt att den jobbar rätt med sin kropp. Jag tror inte hon försöker komma undan bettet, jag tror bara hon är hemkär, eller har haft tråkiga, okrävande (för huvudet) uterundor innan.

Jag misstänker att du måste lära din häst dra rätt, för en travare har ju aldrig vikt bakom sig. En loksele och 4 hjulsvagn skiljer sig mycket från en lätt speedcart.
Men i grunden handlar det om markarbete och att du ger rätt signaler så att hon gör rätt och förstår att det är rätt. Det kan vara svårt med en så gammal häst, hon kommer säkert alltid att bli spänd på vägen hem. Men man kan få henne på andra tankar genom att hela tiden jobba med något som kräver koncentration.
Körning är väldigt avslöjande om en häst har rätt inställning och sänker huvudet vid jobb.. :) En dressyrhäst jobbar oftast rätt framför en vagn från början, medans andra måste lära sig att jobba rätt. din tillhör nog den senare kategorin hihi* Min oxå :)

Tillägger även att jag aldrig kör hästen ensam, jag tar alltid med mig minst en medhjälpare. Det är just på grund av säkerheten. Ibland kör min pappa och jag går framme vid hästen och försöker hålla henne i ett lugnare tempo. Det går ibland, men ibland bara drar hon i tömmarna och försöker komma undan bettet. Men vad skall man göra? Jag törs bara inte släppa på tömmarna och låta henne gå på hur fort hon vill, dessutom vill jag inte låta henne vinna över mig genom att det är HON som får bestämma takten. Tömkör och rider gör jag dock oftast ensam eller i sällskap med annan häst.

Jättebra att ni är två! Det skulle jag oxå vilja vara alltid, men verkligheten är inte så. fast min är så snäll så snäll .. :)
Min erfarenhet är att hästar blir mera stressade om en går vid huvudet, speciellt om man håller i oxå.

Ännu en fråga till dig, snigelfarmor, angående det du skrev: "Det är det jag strävar efter med min nya travare, för hon kan oxå stänga av o bara springa ibland..det är då det gäller att INTE dra." Vad gör du då hon drar iväg?

Jag ger henne något att tänka på, så hon får ta ansvar för sitt beteende. Drar hon i tömmen och smygökar hela tiden på vägen hem, då blir det :
*halvhalter med omedelbar eftergift,*
* halter med 3 sekunders regel,
*serpentiner om vägen är ganska stor,
*jag ställer henne, ber henne acceptera min hand och succesivt mjuknar jag tills jag kan ha henne på lösa tömmar.
Ibland går jag av vagnen o pratar allvar med henne :) Men det rekommenderar jag inte om hästen inte kan stå still, säkerheten går alltid först.

Vanligtvis betyder lösa tömmar lugn skritt, det kan du öva på så att hästen får en stadig grund att stå på. Ex: sakta av med lösa tömmar vid första skrittsteget och upprepa tills hon förstår att skritt (rösten!!) är lika med lång hals och inga krav, bara lugn och ro. I början kommer hon bli stressad när du tar tömmen igen, men det ger sig oxå om man är konsekvent.

Gör upp ett schema med dina röstkommando och följ dem stenhårt. Använd alltid rösten först, tömmen sist. Ge hästen chansen att vara ansvarstagande.

En sista fråga, angående det här med "milda bett", alltså exempelvis tränsbett. Efter min kunskap så är smala bett lite skarpare och lite tjockare därmed mildare? Har ni några tips på vad jag skall prova att rida på för bett då jag rider på banan? Är det tvådelat tränsbett som gäller eller finns det något annat bra? Hur pass mycket skarpare är ett tredelat jämfört med ett tvådelat? Hur fungerar D-ringsbett och eggbett i förhållande till vanliga tränsbett? Jag läste lite på sidorna som snigelfarmor länkade i sitt inlägg, men jag vet fortfarande inte vad som skulle passa min häst bäst (kanske är svårt att säga också, det gäller ju att prova sig fram). Nu skenade jag iväg med många fårogr igen! :crazy:

Vad skönt det är att höra att ni har lyckats med era hästar, då gäller det för mig att kämpa - jag skall banne mig lyckas jag också! ;)

- Marie[/QUOTE]

Bett...Mina åsikter kan skilja sig lite från övrigas..bara så du vet och inte tror på allt jag säger :)

jag anser att ju mindre i munnen, ju mildare är det. Alternativt har det bettet hästen går bäst på/trivs med och då kan det vara et tjockare oxå.
Men ett smalt bett idag är inte en järntråd, alltså köper jag alltid det smalaste marknaden har att erbjuda, de brukar vara ungefär 8-12 mm. Ett tjockt bett tar mera plats, många hästar gapar därför. Dagens hästar har en mycket mindre munhåla än varmbloden för 50 år sedan, tyvärr hänger inte bettindustrin med. Och inte vissa ridskolor heller som fortfarande lär ut "ju tjockare ju mildare"
En bra grej är att testa själv innan man stoppar in något i nån annans mun.
ta en smal penna och stäng munnen, ta sen en whiteboard penna o stäng munnen. Inget är skönt när nån drar i dem, men förhoppningsvis gör man ju inte det hela sin ridtur, och vilket hade du helst haft i munnen då? den smala? tänkte väl det :)

Tredelade är bra därför de har inte samma benägenhet att sticka hästen i gommen så fort den sänker huvudet o du tar i bettet. De är inte skarpare, snarare mildare än ett tvådelat. Kolla in bettsidorna jag gett dig!! Där finns bilder oxå.
Eggbett är bra därför att de ligger mera platt mot mungipan, och är tydligare för hästen, de nyps inte heller (om man har ett tränsbett som nyps, jag har aldrig haft det)
Bettringar funkar på samma sätt.

puh..det är inga små inlägg du gör Astriden, och jag som ska upp tidigt o släppa ut pållarna.. :)

/jenny

Hehe, jag insåg att det blev lite för långt när jag skickat iväg inlägget. :crazy:

Jag har läst som en tok på sidorna du länkade till, om och om igen. :) Har kollat runt på forumet här på Bukefalos också, alltid hittar man någon gammal intressant tråd som behandlar bett-frågan.

Har också kikat på olika webb-affärer, alltså där man kan skicka efter hästsaker. Tyvärr har jag svårt att komma iväg till en hästaffär då mina dagar går åt till studier och stallet. :(

Kan du (snigelfarmor)/ni rekommendera någon bra sida där man kan köpa bett till ett bra pris?

Sammanfattningvis alltså, ett skarpare bett till körning, ett vanligt tränsbett vid dressyr samt ett kanske lite skarpare vid uteritter? Faktum är att jag har funderat mer och mer på det där med uteritterna, kan det rent av vara så att min häst inte lyssnar och slänger med huvudet för att mina tvådelade bett klämmer henne i gommen? Kanske borde prova med ett tredelat och se hur det går. :) Hästen har nog aldrig gått på tredelat.

En fråga om jaktkandar, av ren nyfikenhet. Går det att rida dressyr på, alltså ledande tygeltag osv? Är mullen mouth (= böjd stång?) att föredra istället för en låg och ganska smal tungfrihet (som det är på jaktkandar)?

En sista fundering (jaja, skall kanske inte säga "sista" för det kan alltid dyka upp fler frågor ;)), vad är det för skillnad mellan ett räfflat postkandar och ett icke räfflat? En del butiker här på internet har jag sett endast erbjuder räfflade postkandar.

Vill tacka alla som svarat i den här tråden, helt underbart med alla tips och råd! Det är inte alltid så lätt med egen häst och därmed eget ansvar, men det är ju det som är så fantastisk inom häst -och ridsporten - man blir ALDRIG fullärd, alltid lär man sig något nytt! ;)
:bow: :bow: :bow:

Mvh Marie

www.lillhastenistav.se finns det ganska gott om bett till bra priser.

Det är klart att hästen kan ha ont/bli klämd av det tvådelade, men lika ofta som hästen får ont tror jag också den försöker komma undan jobb genom att spjärna emot. Du hade väl kollat tänderna och sånt? Men som sagt, prova på du vad hästen verkar trivas bäst på!

Jag har hört att det räfflade ska vara aningens skarpare men så stor skillnad tror jag inte det är. På de flesta betten tror jag du kan välja, alltså sätta det åt olika håll då det är räfflat på ena sida och inte räfflat på den andra.

Jaktkandaret kan du nog inte som med de andra stångbetten ta ledande tygeltag med.

Nora skrev:
www.lillhastenistav.se finns det ganska gott om bett till bra priser.

Jag har hört att det räfflade ska vara aningens skarpare men så stor skillnad tror jag inte det är. På de flesta betten tror jag du kan välja, alltså sätta det åt olika håll då det är räfflat på ena sida och inte räfflat på den andra.
Jag kikade på Lillhästen i Stav's hemsida och såg alla grejer till något jag tyckte var bra pris. Vet någon hur mycket frakten går på (kanske står på sidan bara jag söker vidare)?

På just Lillhästen hittade jag postkandar med två ringar räfflat och ett med treringar men det är tvådelat. Det var därför jag undrade om det räfflade...

Om jag skall prova med ett tredelat bett har jag hört att det finns en mängd olika, exempelvis med mittdel av mässing osv, rörliga och orörliga ringar etc. Vilken skall man egentligen välja?

Mvh Marie

Nora skrev:
Det är klart att hästen kan ha ont/bli klämd av det tvådelade, men lika ofta som hästen får ont tror jag också den försöker komma undan jobb genom att spjärna emot. Du hade väl kollat tänderna och sånt? Men som sagt, prova på du vad hästen verkar trivas bäst på!
Glömde skriva att jag låter veterinär kolla hästens tänder regelbundet, minst en gång om året.

Jag har inte tillgång till varken ett tredelat bett, ett postkandar, ett jaktstång eller ett pelhamsbett så vill jag prova så måste jag köpa. Sitter och funderar om och om igen, om inte ett tredelat vore helt självklart att köpa och prova vid dressyr på banan men även vid uteritt, samt postkandar vid körning. Blir hon för stark på tredelat vid uteritt (drar tyglarna ut händerna och vill springa på) så ahr jag ju i alla fall provat. Det är lydnadsövningar och dressyr (samspel mellan häst och mig) som gäller...

Angående postkandar har jag som sagt hittat ett räfflat på Lillhästen i Stav, men det är endast två ringar. Tror ni att den tredje ringen behövs? :crazy:

Mvh Marie

Jag klarar mig då bra på två ringar, på en shettis, men du behöver nog inte fler! Det räcker.

Jag skulle investera i ett tredelat, absolut.
Själv har jag bra erfarenhet av sweet iron bett oxå, de får hästen att tugga på bettet och aktivera skummet.

Jag kör med tyglen i andra ringen och det är starkt om det behövs! Det beror lite på hur du spänner kedjan oxå förståss, men vanligtvis ska den inverka vid 45 graders vinkel mot munnen. Tänk på att ha ett skydd för kedjan oxå, annars kan det göra ont även vid lätta tygeltag om e hår fastnar.
Jag har gummiskydd för 10 spänn, men det finns mer avancerade i läder eller gelé :)
/jenny

Nu sticker jag ut huvudet igen och får väl på moppe!

Du skriver att din häst är stark. Det är alla hästar! Konsten är att signalera till dom, inte att tvinga dom, om du förstår hur jag menar. Man ska kunna köra sin häst med grimma, när allting fungerar som det ska. I ditt ställe skulle jag lägga en hel del på kontaktarbete och "uppfostran".
"Skarpare" bett är inte svaret. Så lite bett och så lite händer som möjligt är det.

Det bästa bettet är det som hästen tycker är minst irriterande. För vem tycker om att få metall i munnen?

Vilken sele man använder, bestäms av vad hästen drar och vilket arbete den utför. Förstår därför inte synen på lokselar.

För säkerhets skull, så är allt ovan mina synpunkter.

LIA

LIA skrev:

Du skriver att din häst är stark. Det är alla hästar! Konsten är att signalera till dom, inte att tvinga dom, om du förstår hur jag menar. Man ska kunna köra sin häst med grimma, när allting fungerar som det ska. I ditt ställe skulle jag lägga en hel del på kontaktarbete och "uppfostran".
"Skarpare" bett är inte svaret. Så lite bett och så lite händer som möjligt är det.

Det bästa bettet är det som hästen tycker är minst irriterande. För vem tycker om att få metall i munnen?

Vilken sele man använder, bestäms av vad hästen drar och vilket arbete den utför. Förstår därför inte synen på lokselar.

LIA

och det var mycket bra synpunkter!!

men..
som du ju påpekade så är jag skeptisk till lokselar för att.
de är tunga
de har för låg skakelhöjd (hindrar hästen i svängar och inga vagnar /rockards är avsedda för så låg höjd och blir då för tunga.
de är svårare att anpassa till olika hästar
de skramlar
det medföljer aldrig draglinor
Och nu pratar jag nöjeskörning eller tävling, inte dra en tung tall i skogen eller plöja.

Så nu vet du varför. :)

Men på väg till den "drömkontakten" som få faktiskt upplever kan det vara på den säkra sidan att använda ett skarpare bett. Hellre det än en olycka tycker jag. Och då kanske du tycker att man ska låta bli att köra eller rida ut men det tycker jag är värre än att sätta ett lite skarpare bett i munnen på hästen. Men det är självklart att man ska jobba mot att ha så lite i hästens mun som möjligt!!

LIA skrev:

LIA
Jag tycker bara det är bra med olika personer uppfattningar och synpunkter, så det är bara bra när någon säger till. :D

Och nej, naturligtvis så är skarpare bett inte svaret. Självklart gäller det för mig att jobba, jobba, jobba med hästen, dels för min egen skull men också för hennes. Det gäller ju att vi två slutligen kan förstå varandra.

Angående loksele så har jag tidigare i tråden berättat varför jag använder just loksele. Från början hade jag bara fyrhjulsvagnen också (inte rockarden) och då behövdes ett loksele, men det hänger att gammalt dammigt travsele i stallet också så jag får nog putsa till det och använda det till rockard-körningen. :D

Hästen reagerade positivt då jag flertalet gånger provade lokselen innan jag köpte den, det fungerade bra.

snigelfarmor skrev:
Jag skulle investera i ett tredelat, absolut.
Själv har jag bra erfarenhet av sweet iron bett oxå, de får hästen att tugga på bettet och aktivera skummet.

Jag kör med tyglen i andra ringen och det är starkt om det behövs! Det beror lite på hur du spänner kedjan oxå förståss, men vanligtvis ska den inverka vid 45 graders vinkel mot munnen. Tänk på att ha ett skydd för kedjan oxå, annars kan det göra ont även vid lätta tygeltag om e hår fastnar.
Jag har gummiskydd för 10 spänn, men det finns mer avancerade i läder eller gelé
Jag skall köpa ett tredelat och prova. :) Vad skall jag välja för tjocklek och hur fungerar mittdelen, har hört att det är olika med "droppe" osv.?

Skall skaffa en kindkedjetunnel också. :)

Nora skrev:
Men på väg till den "drömkontakten" som få faktiskt upplever kan det vara på den säkra sidan att använda ett skarpare bett. Hellre det än en olycka tycker jag. Och då kanske du tycker att man ska låta bli att köra eller rida ut men det tycker jag är värre än att sätta ett lite skarpare bett i munnen på hästen. Men det är självklart att man ska jobba mot att ha så lite i hästens mun som möjligt!!
Precis, så är det i mitt fall. Jag kanske egentligen borde avstå från uteritter och körning eftersom min häst ibland gör sig så pass stark att jag knappt rår på henne (visst, det GÅR, men det är inte kul när man skall vara rädd för att det skall hända en olycka). Dock är det inte motivationen det är fel på varken vid ridning ute eller körning, det märks att hon tycker det är kul, MEN (som jag tjatat om så mycket :smirk: ) det handlar ju om bättre samspel mellan mig och henne och också lydnad.

Kanske handlar det just om att hon tycker vissa bett är obekväma? Jag skall i alla fall prova tredelat bett vid ridning samt ett postkandar vid körning. Samtidigt är det ju träning som gäller! ;)

Tycker det är jättebra med kritik, man lär sig på det och jag ser det absolut inte som något negativt, tvärtom! :bow:

Mvh Marie

Senast ändrad av en moderator:

som du ju påpekade så är jag skeptisk till lokselar för att.
de är tunga
de har för låg skakelhöjd (hindrar hästen i svängar och inga vagnar /rockards är avsedda för så låg höjd och blir då för tunga.
de är svårare att anpassa till olika hästar
de skramlar
det medföljer aldrig draglinor
Och nu pratar jag nöjeskörning eller tävling, inte dra en tung tall i skogen eller plöja.
Tyngd- beror på vem som ska lyfta/bära. ;)
Skakelhöjden- antar du i första hand tänker på 1-axlat? När det gäller 2-axlat, sitter skaklarna normalt i nivå med draglinjen. Ser ingen skillnad vad gäller rörelsehinder eller tyngd?
Anpassning- sant att man kan justera bröstselen inom vidare gränser, men även lokselen är hyfsat inställbar. Så hör det väl till saken, att man oftast väljer samma typ av häst att köra med, om man byter.
Skramlar- Nu är du bra känslig. ;) Skramlet från selen är blygsamt jämfört med allt annat ljud från häst och vagn. Antar du tänker på ljudet från selstickor/skaklar? Det går i så fall att dämpa.
Draglinor- ? Det är långt ifrån alltid dom medföljer till andra seltyper heller. Å andra sidan är det jordnötter att köpa till, så vi talar egentligen bara om paketpris, eller hur?
Körtyp- Har sett ekipge med loksele (det finns smidiga) under tävling, men det är inte optimalt (tävlingsmässigt). När det gäller nöjeskörning är fältet vidare. Har själv 2 gamla vagnar hemma som inte bör köras med bröstsele, ens med bara kusk ombord. Anser att man bör ha loksele, så snart man talar om tyngd och/eller backiga vägar.

LIA

Hej LIA!
Jag anser de tunga för hästen. Hästen kan omöjligt vara gjord för att bära +10 kilo på sin halskota..

Vilka andra seltyper medföljer dem inte? Draglinorna alltså..
vi pratar vettiga selar nu hoppas jag.

Du lyckas inte överbevisa mig om lokselens förträfflighet, den dagen jag köper ett kraftigt kallblod som kan bära upp en loksele och dra tungt, då ska jag rådfråga dig om vad jag ska ha :)
Vi med varmblod ser bara töntiga ut när vi försöker efterlikna stadiga abetshästar, det ser liksom ut som om lokselen ska tippa hästen :)
angående skramlet, så kan det vara mysigt i den tysta skogen, men inte i kombination med svängel, guppig ridbana, och min delvis gnisslande fjädring hehe*

Astriden!
Kolla på utrustningsforumet om tredelade bett.
tycker du ska köpa ett med droppe, och jag rekommenderar faktiskt sweet iron bett. järn + koppar i dem oftast. hööks har ett billigt.
/jenny
http://www.bettbiblioteket.broungs.com/ tryck på tränsbett

Hejsan Jenny!

Jag är inte ute efter att "överbevisa" dig om någonting. Man tycker som man tycker. Däremot anser jag det olyckligt, om Marie/Astriden (i det här fallet) får uppfattningen att lokselar är odugliga, baserat på icke riktiga uppgifter.
Vi börjar med vikten. Jag vägde igår tre av mina selar. En rejäl arbetsloksele väger 6 kg, en smidig lokkörsele väger 4 kg och en bröstsele väger 2 kg. Alltså långt från dom +10 kg du nämner. Lokselen bärs inte på en halskota, i så fall är den feljusterad.

Sele utan draglinor. Icke loksele. Olika på leverantörer?

Skramlet. Förstår inte?

För låg skakelhöjd. Förstår fortfarande inte?

Jag vidhåller, att man skall välja sele efter det arbete, som ska utföras. Att selen ska passa/ kunna anpassas till hästen, anser jag så självklart, att vi inte behöver gå in på det. För den händelse du inte är insatt i det, så finns ett antal varianter på lokselar förutom från olika tillverkare. Allt från de kraftigaste till små för miniponny på söndagspromenad. Tror inte ditt varmblod skulle se töntigt ut i en av mina vagnslokselar, vilka är både lätta och smidiga. Varför tror du man valde den seltypen till sina vagnshästar förr? Hästar som skulle dra mycket längre sträckor än dagens "orkar bara en timme"-hästar gör. Dom var f ö inga kallblod.

Nu kan ni återgå till bettfrågan! ;)

LIA

:)
Jag tycker lokselar är bra selar, beroende på vad man använder hästen till för typ av körning. Min häst drar ju både rockard och fyrhjulsvagn, så jag kan hålla med om att hon borde ha en annan sele när hon drar den förstnämnda. Däremot till fyrhjulsvagnen passar lokselen jättebra. Den sele jag använder är inte alls tungt, och mitt kraftiga varmblod ser inte liten ut med den på sig. Skramlar lite gör det när vagnen sitter på bakom, men det går att dämpa och utan vagnen "påkopplad" skramlar den inte alls.

Dock kul att höra andras synpunkter på saker och ting. ;)

Hej.

Tycker att det är jätteintressant att läsa alla tips och råd om bett.
Jag har själv ett varmblod, men som är körd mycket som travhäst innan jag köpte honom till ridhäst. Kör ej nu.

Från början provade jag ett flertal bett på honom, tränsbett, tredelat, D-ring. Men han bara drog på och det blev alltid dragkamp i bettet. Jag provade att rida 5 min på volten med repgrimman, gick hur bra som helst. (Jag hade kollat tänderna).

Nu rider jag på ponnyhackamore både på volt och i skogen. Jag tycker att du kanske skulle kunna prova ett kors-hackamore som det heter, en mildare variant av hackamore. Bara när du rider på volten en stund för att bryta den onda bettcirkeln.
Jag tror inte på att ta till ett starkare bett hela tiden, för förr eller senare kan hon bli hård och stum i munnen och inget hjälper längre.

Mvh Sara

Hej

Jag tycker att lokselar är utmärkta till tunga jobb på tunga hästar. Det är ett stycke sverigehistoria vi ska vara rädda om, men kanske utveckla lite.

Hur bär din häst sin loka om inte på en kota? Har du tryckutjämnande bolster hihi*

Vilka leverantörer inkluderar draglinor o baksele på sina lokselar? Vill gärna veta.
Jag tror faktiskt att det är bättre att strunta i draglinor till lokselar eftersom de som ska använda lokselar oftast har draglinor till de olika redskapen. Tyvärr blir det då negativt när vanliga promenadhästar ska få en sele där det inte medföljer draglinor. Då blir det dessa sorgliga ekipage där hästen drar med fasta skaklar och lokorna (eller bröstelen) glappar och kan ge skav o väldigt hämmande bogrörelser.

Nog om lokselar..jag gillar lokselar, men inte till rockards och inte på klena varmblod. Jag har kört min med loksele och det såg inte bra ut, hon försvann i den och såg ännu klenare ut. :)

/jenny

SARA , du har rätt i dina tankegångar, men ett stångbett är inte skarpt förrän man tar hårt i det. Det ger bara andra signaler än det vanliga tränsbettet. Givetvis ska man inte tro att hästen förändras av ett bett. Men det kan hjälpa ekipaget till en annan ridning och attityd.
/jenny

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Min ridtravare är väldigt känslig, men också pigg och stor. På banan är han fin och lyssna bra, jag behöver knappt ta i tyglarna. Även...
Svar
6
· Visningar
2 558
Senast: Aliche
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar