Bett till körning med min starka häst

E

Eeiram

Hej!

Jag har ett 17-årigt varmblodssto som jag rider, men nu också börjat köra både med fyrhjulsvagn och rockard (har bägge delarna). Det är en mycket envis och stark häst som gärna drar tyglar och tömmar ur handen. Vid ridningen har jag ett vanligt pessoabett men också två-delat stångbett då jag också rider western.

På två-delat D-ringsbett går hon inget vidare när jag kör henne. Hon kan bli väldigt stark och ibland får jag knappt stopp på henne, varför jag tycker det kan bli otäckt. Hon är pigg till tusen, ändå tycker hon att det är kul att dra vagnen/rockarden.

Vad skall jag göra? Vilket/vilka bett skall jag prova att köra henne med? Jag vill ju inte fördärva hennes mun heller.
:confused:

Tacksam för svar!

Mvh Marie

Sv: Bett till körning med min starka häst

Du skulle kunna prova postkandar eller liverpoolstång..klassiska kör bett :D Men samtidigt tycker jag du ska jobba med hästen att lyssna bättre på bettet.

Shettisen jag kör var/ibland nu också mycket stark och drog iväg. Skenade, hände lite olyckor :angel: Tog då ett skarpare bett när jag körde, för säkerhets skull, men tömkör alltid med tredelat tränsbett, han rid också på tränsbett. Och med lite jobb så har han blivit mycket bättre!! Fast vi kan ju fortfarande jobba vidare....

Så träna och ha som mål att kunna rida på tränsbettet (ev köra inomhus), att köra på skarpare bett hör till säkerheten.

Lycka till!

Nu är jag sådär jobbig igen, men vanligtvis så rider man på det mildaste, och kör på ett lite skarpare.
Alltså måste du backa flera steg i hennes utbildning, och kanske din, för att kunna rida med sytråd istället för stålvajer i händerna.
Som vanligt säger jag-Släng ditt pessoabett, pessoabett gör hästar hårda i munnen och knäcker av för att komma undan obehaget. Läs mer om pessoabett på Utrustningsforumet.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=516658&highlight=pessoabett

snigelfarmor skrev:
Nu är jag sådär jobbig igen, men vanligtvis så rider man på det mildaste, och kör på ett lite skarpare.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=516658&highlight=pessoabett

Nejnej, jag tycker inte att du är det minsta jobbig. Blir hur glad som helst om jag får hjälp. Kan du rekommendera något bra bett till både ridning/körning som jag kan använda på en stark häst så blir jag väldigt glad. Jag vet att jag måste jobba mer för att få henne att riktigt lyssna och att man skall sträva efter att använda ett så milt bett som möjligt, men hon är så otroligt stark att det nästa blir läskigt att rida...

Jag förstår precis vad du menar!! Du skulle kunna prova jaktkandar kanske. Det både rids och körs på. Då har du ju lite hävstång men vad jag vet av den lite mildare sorten. Prova dig fram!! Kolla med alla du känner vad dom har för bett och be att få låna och prova nån gång kanske för att se vilket som passar bäst! Kanske prova nåt bettlöst om hästen knappt känner nåt i munnen? I inhängnat område för säkerhets skull kanske...hehe ;)

Tack för tipsen, jag skall titta runt lite. :)

jag vet oxå vad du menar.. inte kul för hästen att vara sådär..

Jag rider ibland på mitt körbett, ett postkandar och det funkar jättebra i skogen eftersom hon lyssnar även när boxgrannen galopperar förbi, annars hade jag varit en vante. Jag har oxå en travare :) Problemet med körbettet är att i dressyren ger det helt fel verkan då hon blir jättedjup och inte vill söa sig till bettet-för skarpt där alltså. Så dressyr rids alltid med tredelat smalt, och aldrig med nosgrimman spänd så att jag ser när hon berättar något för mig.
Är det bara på uteritter hon är stark och när du kör?

Då är det en bra början att ta med sig banan ut, att ge henne uppgifter att tänka på och att ALLTID vara beredd med en eftergift så fort hon ger efter. När min blir hård i munnen, exempelvis efter en trav utan krav, då är det direkt ner i skänkelvikningar, öppnor, halvhalter, halter, ryggningar, böjningar mm. Tills jag känner att hon är där med mig igen.
Jag har god erfarenhet av andra hästar som varit framtunga, hårda och bestämt tempo själv, och alltid är det konsekvens och tålamod som gällt. Man kan börja med ett skarpt bett, men målet ska vara att trappa ner och ge hästen uppgiften att själv lösa problemet med handen i andra änden av tyglarna.

Jaktkandar har nämnts, själv gillr jag inte jaktkandar, för det passade inte på tre av de hästar jag ridit, så nu är det nerpackat för gott. Däremot westernstång, postkandar, och rakt samt tredelat har fallit mina i smaken.

Körning: med min heta halvblodsdam som jag körde på tredelat för jag var rädd för att prova något annat, men där hade jag taktiken att låta henne trava bara på bortavägen, hem var det skritt som gällde, Då stressade hela hästen ner till slut och vi kunde börja trava korta sträckor på hemvägen oxå, ibland med lösa tömmar. Underbart!

Det är förresten bra att byta bett ofta, så om du rider på 2 olika o kör på 2 olika gynnar det hästens mun, och hennes lyhördhet förhoppningsvis.

Lycka till, och är du det minsta osäker så vänta med körningen, då det är mycket farligare om det skulle hända något.

Hej igen!

Mycket tips, blir så glad. :)
:banana:

Min häst är 17 år och har inte sprungit på travbanan sedan hon var 3-4 år (hon är aldrig startad pga att hon fick en senskada efter att de pressat henne för hårt).

Problemet med henne är när jag rider uteritter samt vid körning. Det är kul med en så mångsidig häst, som både går att rida och köra (både rockard och förhjulsvagn) men när hon plötsligt blir sådär stark är det inte roligt längre. Jag känner mig helt enkelt inte säker varken på eller bakom henne. Dessutom vill jag naturligtvis inte rycka sönder henne i munnen eller på något sett skada, vi måste bara lära oss att förstå varandra. Försöker rida på ridbanan någon gång/vecka och då fungerar hon jättebra, lyssnar på minsta lilla, men så fort hon kommer utanför banan blir hon pigg och stark igen. Körningen går bra HEMIFRÅN men inte på hemväg...tyvärr. Det är just en där eländiga hemvägen som ställer till det både i ridning och vid körning.

De bett jag äger och har att tillgå är pessoabettet (tvådelat), tvådelat tränsbett, tvådelat D-ringsbett + två westernbett, ett två delat stångbett och ett stång med tungfrihet. Jag har provat att köra på tränsbettet och D-ringsbettet och det går bara inte. Hon drar tömmarna ur händerna på henne när jag försöker sakta ner farten lite.

Stångbettet med tungfrihet har fungerat jättebra, ett tygeltag och hon har stannat. Dock undviker jag gärna ett så skarpt bett när hon inte är utbildad för westernridning med enhandsfattning (som just det bettet ju är till för).

Är alltså postkandar, pelhams eller ev. jaktkandar det jag borde testa? Som sagt, jag är helt vilse och blir hur glad som helst för all hjälp jag kan få.

Jag vet ju att det inte går att få en lydig häst utan träning, men tills dess hon lärt sig lyssna på mig och vi förstår varandra så känns det helt enkelt inte kul eller säkert för fem öre att rida en så stark häst.

- Marie

du är så vettig!

Vill du köra trots allt, så tycker jag pelham eller körbett är bäst, du har mera alternativ på dem än ett jaktkandar.

Jag skulle vilja föreslå att du verkligen börjar jobba med rösten istället för med händerna när du hanterar henne. Det var det som hjälpte mitt halvblod att förstå vad jag ville. Det i samband med konsekvens gör susen. Med befästa rösthjälper har du oxå Ytterligare en hjälp att ta till när du känner att armarna inte räcker.

Innan du rider/kör, kom överrens med dig själv att du inte ska ta i henne, en Utopi nu, men med den inställningen blir hela eftergiftsbiten så mycket enklare, och du blir mera konsekvent, Något hon förstår i slutändan.
Kör gärna på banan med vagnen så att hon inser att hon ska lyssna även med en vagn bakom. Min är mycket finare dagen efter om jag gjort ett dressyrpass på banan.
Min har även bra o dåliga dagar, och de dåliga dagarna kanske du bara ska lägga in en skrittrunda, och sen tömköra eller träna huvudet istället.

Det blir aldrig bättre om hon vinner en enda gång...
* Känner du att hon vill fara iväg, gör halt.
* eller, känner du att en trav är på gång, förekom henne och begär trav. Då vinner du.
* Låt henne aldrig ta ett enda steg utan tillåtelse, halt ÄR halt, skritt ÄR skritt osv.
* Undvik raksträckor hem, skritta.
* På hemvägen, lägg in ett dressyrpass. halvhalter, halter, böjningar.
* En häst som stressar hem är just stressad, hjälp henne tänka på vad du vill istället för vad du inte vill. :)
* En häst som bara springer på, orkar oftast inte gå i långsamt samlat tempo.

Tänk om nåt av vad jag poppat ut ur huvet hjälper er att njuta, även på hemvägen :)

/travare :love:

Prova dom betten och se hur det funkar! Finns ju en jäkla massa bett som man aldrig ens hört talas om så chansen borde ju finnas att man hittar ett som passar! ;) Men som sagt tidigare, jobba hästen i lugnt tempo på hemvägen när den blir pigg så den alltid har nåt att koncentrera sig på, mycket halter, skänkelvikning, öppna, sluta och sånt i lugn skritt till att börja med och trappa upp tempot så småning om men bara så pass att du känner att du har kontrollen!!

snigelfarmor skrev:
Vill du köra trots allt, så tycker jag pelham eller körbett är bäst, du har mera alternativ på dem än ett jaktkandar.

Ok, jag skall prova med pelham, men när du skriver "körbett", menar du då postkandar och liknande? Jag har kikat på just postkandaren och tycker det liknar ett pessoabett, vad är det egentligen för skillnad? Jag måste vara den största amatören som finns när det gäller bett. :D

Fram för mer träning och "dressyr"-övningar. ;)

Tack till er båda för att ni är så gulliga och svarar, det är guld värt!

Senast ändrad av en moderator:

Vi sitter väl här för att hjälpa varandra när man kan och få hjälp av andra när man själv inte kan? :)

På postkandaret har du en kedja under käken som ger hävstångseffekten. Med pessoa trycker du istället ner nacken. Pessoabett är oftast tvådelade medans postkandaret är rakt vilket lämpar sig bättre när du har ett stång bett. Risken med delat är väl att det knäpper ihop och trycker i gomen. Annars ser dom kanske rätt så lika ut från sidan !

Känner mig lite jobbig just nu, många frågor blir det. :smirk:

Postkandaret med kindkedja, hur pass skarpt är det egentligen? Jag vet ju att det är handen som till stor del avgör, men är det stor risk för att göra illa hästen i munnen? Jag har aldrig använd kindkedja på min häst, vilken funktion har den? Är den alltså till för att ge hävstångseffekt?

Kan postkandar alltså både användas vid körning OCH ridning?

Det här med att rida på stångbett (alltså rak mundel) är det endast till för att inte nypa hästen i munnen som det kan göra när det är tvådelat (som pessoabett)? Jag har ju ett stångbett (westernbett) med rak mundel men det vågade jag inte fortsätta använda då jag var rädd för att skada hästen eftersom det ju endast är till för en något längre utbildad westernhäst för enhandsfattning. Men postkandar, upplevs det som mildare än stångbettet för westernridning?

Nu blev det kanske lite väl kompakt text, men det jag vill få fram är om jag törs rida min ännu så pass "outbildade" häst på ett stångbett? Jag har inte riktigt koll på skillnaderna mellan western och "vanlig engelsk" ridning när det gäller stångbett. Jag menar, ett western-stångbett är ju, som sagt, till för att enhandfattning, men vad är då stångbettet till för i engelsk ridning?

Vad jag rör till det. :crazy:

- Marie

Skarpheten beror på ganska mycket. Dels hur det ligger i hästens mun, hur hårt du spänner kindkedjan och vilken ring du sätter tömmen i. Så ett postkandar måste ju inte vara speciellt skarpt men det går ju att göra det. Dessutom är det som du säger, handen som avgör.

Postkandaret är väl främst ett körbett men det går säkert mycket bra att även rida med det. Fast vid ridning kan du ju ha två tyglar, vilket är svårt vid körning. Så då kan man till exempel ha pelham med två tyglar så du kan välja hur skarpt du vill ha det. Tar du bara i bridongtygeln blir det ju inte mycket skarpare än ett rakt tränsbett till exempel och sen kan du ha stångtygeln som "nödbroms".

När det gäller westernbettet är det lite svårt att veta. Finns ju ganska många olika modeller... Men ofta är dt ju ganska långa skänklar på dom vilket nog gör det ganska skarpt. Men försök använda ett så milt bett som möjligt.

Jag tycker du gör så att när du rider ut eller kör använder du postkandar eller pelhm eller något annat stångbett för eran säkerhet. När du rider på banan använder du tränsbett och jobba mycket med lydnad för att få hästen att lyssna på bettet!! Blir det att du måste sitta och hårddra, stanna av och försök få hästen att tänka på annat så det inte blir en dragkamp för vi vet ju nog redan vem som är starkast ;)

Ok..ska försöka.

Postkandar: har kedja och tre olika tygelalternativ. Är aldrig skarpt så länge du inte håller i det, har en viss tyngd, som vissa hästar gillar, och har oftast mullenmouth dvs svagt böjd stång som ger en bred tungfrihet.

När du tar i det, får hästen en signal främst av kedjan, som rör sig lite (lätt tygeltag, normalt) Det ger effekten av att den ska släppa underkäken åt ryttaren/kusken, och sänka huvudet (länga överlinjen, "gå på tygeln" ) Direkt eftergift, till skillnad på pessoa som inte ger eftergift direkt eftersom man kan ta hur mycket som helst utan någon inverkan som hästen förstår.
Tar man hårdare så blir kedjan stram och bettet i munnen pressas ner på lanerna och tungan vilket alltid resulterar i att hästen måste ge sig och stanna eftersom det är en omöjlig situation för den att lösa på annat sätt.
Vissa hästar blir först jättelåga (typ rollkur) och där (!!) är det en vanlig bridong ( tränsbett) som ska till för att utbilda hästen, tränsbett gör hästen högre, stångbett lägre. Blir din låg, rid på och låt hästen hitta balansen själv, mycket halvhalter, halter, tempoväxling.

Att göra illa en häst med stångbett är fullt möjligt, skarpa tygeltag, tvära svängar, "håll i o banka på" metoden är väldigt effektiva för att skada tänder, kindgrop, laner mungipor. Men, om du använder det med förnuft, så tar du aldrig sådana tygeltag och då har hästen chansen att acceptera din hand och gå med eftergift. Om hästen, ofta travare, blivit stumma i munnen kan det vara en väckarklocka för den och något nytt att lära sig, men målet ska vara att trappa ner och återgå till det mildaste, eller bettlöst. Många travare är helt annorlunda på bettlöst eftersom inga minne av bett kommer då.

När du kör, kommer du ändå känna att hon ligger på kanske, men hästen bestämmer lite själv var smärtgränsen går, och jag skulle absolut rekommendera dig att rida några gånger på det så att hon vet hur skarpt det är. Samt skritta långa rundor.

Jag har faktiskt varit med om en mindre olycka tack vare ett skarpt bett på en van körhäst. Jag tog normalt från stillstående, och då stegrade/satte hon sig på rumpan i ren protest över det nya bettet. Så vänj hästen..och dig själv.

Med stångbett kan du inte ta ledande tygeltag heller, men det har du väl listat ut med westernbettet :)
Westernbettet är mera till för att lyfta och stanna förresten.

Bra enkel beskrivning av stångbett: du får ev scrolla ner själv till BETT.

Här kan du läsa att stångbettet OXÅ är till för enhandsfattning egentligen :) Men vi icke riddare kör tvåhands.

http://www.levad.nu/markus/bok/10.htm#tr%E4ns

Hoppas du förstod mera om postkandar :)

Mvh jenny

Nora skrev:
Skarpheten beror på ganska mycket. Dels hur det ligger i hästens mun, hur hårt du spänner kindkedjan och vilken ring du sätter tömmen i. Så ett postkandar måste ju inte vara speciellt skarpt men det går ju att göra det. Dessutom är det som du säger, handen som avgör.

Postkandaret är väl främst ett körbett men det går säkert mycket bra att även rida med det. Fast vid ridning kan du ju ha två tyglar, vilket är svårt vid körning. Så då kan man till exempel ha pelham med två tyglar så du kan välja hur skarpt du vill ha det. Tar du bara i bridongtygeln blir det ju inte mycket skarpare än ett rakt tränsbett till exempel och sen kan du ha stångtygeln som "nödbroms".

När det gäller westernbettet är det lite svårt att veta. Finns ju ganska många olika modeller... Men ofta är dt ju ganska långa skänklar på dom vilket nog gör det ganska skarpt. Men försök använda ett så milt bett som möjligt.

Jag tycker du gör så att när du rider ut eller kör använder du postkandar eller pelhm eller något annat stångbett för eran säkerhet. När du rider på banan använder du tränsbett och jobba mycket med lydnad för att få hästen att lyssna på bettet!! Blir det att du måste sitta och hårddra, stanna av och försök få hästen att tänka på annat så det inte blir en dragkamp för vi vet ju nog redan vem som är starkast ;)

:bow: :bow: :bow: :bow: håller med!!

Börjar förstå lite bättre hur ett postkandar fungerar nu. :)
Det låter helt klart som om det är värt att testas.

Funderade på det där med att variera bett och ha ett lite skarpare bett (t.ex. postkandar) vid körning och sedan byta till ett mildare bett vid ridning (om man nu tar ett vanligt tränsbett som exempel), kan då hästen bli väldigt hård i munnen och dra fördel av att "bara" ha ett milt tränsbett i munnen - med andra ord blir hur stark som helst? Förstår att det även här är handen som håller i tyglarna som spelar in, som det alltid gör. :smirk:

Vi diskuterade tidigare det här med att min häst blir så pigg och stressad på hemvägen, och att jag bör lägga in en del dressyrmonent och lydnadsövningar (t.ex. halter, ryggningar, halvhalter, skänkelvikningar osv.). Funderar då på det här med postkandar och stångbett över huvud taget, hur fungerar det att rida "dressyr" (alltså sådana övningar) på det? Med stångbett går det ju t.ex. inte att ta ledande tygeltag...

"Får" man samla hästen, rida på korta tyglar och jobba med att hästen skall gå ner på tygeln när man rider på stångbett? Det där kanske var en dum fråga, men jag vill, som jag sagt så många gånger :crazy: , inte skada hästen eller göra henne hård i munnen bara för att jag tar tag i hennes mun och jobbar henne på korta tyglar.

Tack för länken till den där hemsidan som bl.a. handlade om bett, den var ju super! :bow:

- Marie

snigelfarmor skrev:
Problemet med körbettet är att i dressyren ger det helt fel verkan då hon blir jättedjup och inte vill söa sig till bettet-för skarpt där alltså.

Läste igenom tråden från dess början och fick syn på ovanstående mening, så där fick jag svar på en av frågorna i mitt förra inlägg - hur stångbett (postkandar) fungerar att rida dressyr på.

Det låter som om jag skulle testa postkandar, åtminstone till körning, men då återstår fortfarande bettfrågan vid ridning. Jag behöver alltså ett bett som helst är något skarpare än vanligt tränsbett, dock ett som jag kan rida dressyr (åtminstone sådana lydningövningar på uteritterna) och som helst inte gör henne alltför hård i munnen. Vilka krav jag har! :crazy: Det så skönt att det finns sådana som ni, det är verkligen ett jätteproblem för mig att hon är så stark, både hon och jag gillar ju att komma ut på en rid/körtur, dock inte då hon drar iväg sådär.

Har kikat lite på bilder i tidningar osv. Postkandar verkar vara ett ganska vanligt bett inom körning, såg ganska många bilder där hästarna har just det bettet i munnen. Bir hästar generellt "starkare" (piggare) vid körning eller är det just för att ha bättre koll OM något skulle hända?

Läste också en kort artikel om någon som kört med stångbett som på något sätt fastnat i selen (loksele). Uppmärksammade det eftersom jag själv kör min häst med loksele. Tror ni det är stor risk för att fastna i selen med bettets skänklar? :confused:

Så kommer samma fråga som i förra inlägget, hur skulle det funka att köra på ett postkandar och sedan rida på ett mildare bett (och vilket?)? Är det då stor risk att hästen kommer dra fördel av det mildare bettet och därmed visa sin styrka när jag sedan rider?

- Marie

ang. att köra dressyr på ett skarpare bett så går det mycket bra. du behöver ju använda så små hjälper med ett skarpare bett, så om man ska se det ur tävlingssynpunkt så ser det "snyggare" ut då händerna är mera stilla. plus att hästen ofta blir mer lyhörd på ett skarpt bett. om du kommer ut på nån körtävling så ska du se att de flesta använder postkandar eller liverpoolstång i dressyren. men det är såklart individuellt mellan hästarna hur de fungerar att jobbas med ett skarpare bett. så som du undrade förut så -ja man får samla en häst med ett skarpare bett ( i msv dressyren ska ju hästen gå i samlad trav.. ) :)

att man har ett starkare bett vid körning är en säkerthet, då du "endast" kan stanna hästen med röst o händerna. när du rider kan du även använda sätet för att stanna. o en skenande häst med vagn kan ställa till mera skada för sig själv o andra än "endast" en häst med sadel.

o ja det finns risk att ett postkandar kan fastna i lokorna om du har en loksele.

tror inte att hästen kommer att dra fördel om du använder ett mildare bett ex. ett tredelat. OM du nu tex använder det milda när du är på banan o det skarpare då du kör ute o vill ha lite "extra broms".

jag kan berätta hur jag gör: (har en 6årig shettishingst så du vet vad det är för häst som det gäller!) kör honom alltid på tredelat med fasta ringar eller ett vanligt rakt bett med fasta ringar. förra vintern var han inne i ett "il" o var allmänt pigg o galen :angel: så då gjorde jag så att jag körde ut med en jaktstång men på banan tredelat. så med det o en jäkla massa dressyr arbete -även när vi bara var ute i skogen. gjorde att han nu går att köra ut med ett vanligt tredelat o lyssnar även om han är pigg o vill hoppa ur sitt eget skinn :D men vid maraton använder jag jaktstången då jag vill ha nått extra att kunna ta tag i (han tycker det är skitskoj o glömmer lite vart bromsen är :angel:

hoppas du blev lite klokare igen!

lul skrev:
o ja det finns risk att ett postkandar kan fastna i lokorna om du har en loksele
Sakta men säkert blir jag klokare i det här med bett-frågan. Frågar man iget får man ju ingenting veta. Det lutar mot att jag provar ett postkandar, men just pga den risken att fastna i selen så blir jag lite skraj igen. Vad jag skall krångla! :smirk:

Om man tar postkandar till exempel, så finns det ju (liksom pessoabettet) flera ringar och därmed fler valmöjligheter vilket jag tycker är bra. Då kan man ju välja allteftersom man vet hur hästen reagerar och vad den fungerar och svarar bra på.

En fråga om jaktkandaret, hur fungerar det i dressyr? Är det något mildare än jaktkandaret? Har kikat på bild på jaktkandaret, förstår mig inte riktigt på ringarna på sidorna. Alltså, i ringarna så är det två avlånga hål, vad är dessa till för? Är det tyglarna som skall in där eller vad fyller de för funktion? Är kimblewickbett och jaktkandar samma sak? :confused:

- Marie

Liknande trådar

Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 939
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Min ridtravare är väldigt känslig, men också pigg och stor. På banan är han fin och lyssna bra, jag behöver knappt ta i tyglarna. Även...
Svar
6
· Visningar
2 558
Senast: Aliche
·
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 674
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar