Varför tror du många har problem med sina hästar, och att de inte kan bära sina ryttare rätt???
Varför uppstår skador på hästen ben??
Varför sätter inte hästen bakbenen under sig??
Därför att allt för många använder sig av hjälpmedel bl a halsförlängare så hästen blir förstörd eftersom hjälpmedlet hindrar hästen från att kunna sätta under sig sina bakben (Hur nu en halsförlängare kan fixa till det där , det har jag alltid undrat)
Varför känns traven okontrollerad??
Därför att så fort du tar bort din hjälptygel så hamnar hästen där den var från början i obalans. Det blir som en illusion att hästen är i balans när den bara går och hänger i gummibandet.
Jag förstår att många av er inte vet helt enklet att hästen måste hitta sin balans innnan man som ryttare sitter upp och jobbar hästen.
Tja, vi vet tillräckligt för att förstå att ett gummiband inte har något med hästens riktiga balans att göra, som sagt en illusion
Akademisk ridning, barockridning, allt handlar om balans...
Läs gärna boken " akademisk ridning" så kanske ni kommer underfund med hur hästen ska lära sig att bära sig.
Hmm , jag undrar om du har läst den där boken för i mitt exemplar finns det ingen författare som tar upp att man skall använda sig av ett gummiband i ridningen för att hjälpa hästen med balansen
Jag visste inte heller detta, men nu kan jag se vilka hästar som behöver hjälp med sin balans och hur man ska bygga upp den.
Hästar som behöver hjälp med sin balans utan ryttare skall nog i första hand åka till en veterinär anser jag iallafall.
En lindansare, kan inte bara gå på lina...man måste lära sig att hitta sin egen balans innan man kliver upp på linan.
Men när man står där på linan då , lär man sig att gå på lina om man håller sig i ett räcke samtidigt, eller kommer man ramla ner om man släpper taget om räcket.
Det tycker jag du skall fundera på lite innan du sätter på ditt gummiband nästa gång.
Gott Nytt ÅR!!!
[/quote]