Hej!
Jag har köpt ett bitless bridle till mina hästar, och ja jag tycker den är helt ok!!
Beställde den för ett halv år sedan, från USA.
Jag ville ha något som inte skulle stoppas i hästens mun, och något som ändå kunde få hästen böjd, på ett naturligt sätt.
Mina hästar, tinker 4 år och islandshäst 6år...
I volter vid böjningar tycker jag att man kan få en viss böjning på hästen, men jag föredrar mer en kapson vid handarbete och böjningar.
Att styra hästen vid körning, tycker jag fungerar jätte bra!
Hästen lär sig att gå undan för trycket, som när vi sitter på den. Men jag kan inte riktigt uttala mig om man kan använda detta vid akademisk ridning, då böjningar är mycket viktiga och att hästen jobbar rätt.
Detta är så pass nytt i hästvärlden, men det kommer att bli mera och man kommer att söka efter den perfekta lösningen för sin häst.
Hästar är olika, det får man inte glömma...
Men jag är nöjd med mitt bitless bridle, den är inte tung eller klumpig, lätt att trä på och hästen slipper att öppna munnen och ta emot ett kallt bett och unghästar som ännu inte är klara med sina tänder, uppskattar bitless bridle, och vi behöver inte oroa oss för att vi gör illa hästen i munnen.
Min NH tränare, som kommer hit imorgon är lite skeptisk till att bara abvända bitless bridle..men vi får se vad hon tycker när vi jobbar hästarna...hon menar att bett är det enda rätta för häst, men jag tycker inte så...men annars kan man ju kombinera bett och bitless bridle, vid promenad ridning BB, vid arbete bett..vi får se vad hon säger imorgon.
Men jag hoppas att fler kommer att testa BB, och berätta gärna mera om vad ni tycker.
Ha det!!