Bett på tävling

godishanna

Trådstartare
Får man tävla dressyr med bett av olika material tex rostfritt med kopparkula i mitten? Och hur är det med sweet iron betten? Hörde också att man inte får tävla med ett tredelat som har platta i mitten istället för kula... :confused:
Någon som kan hjälpa mig att reda ut detta?

Sv: Bett på tävling

Köp ett dressyr-tr. Har precis beställt ett själv för jag orkar inte hålla reda på alla kovändningar och rykten i hästvärlden :smirk:

Apo

Sv: Bett på tävling

Bett ska vara ledat, med en led ('vanligt' tränsbett) eller två leder (tredelat). På tredelat måste mittdelen vara rundad. Bettet ska vara gjort av metall eller hård plast eller hårt syntetmaterial, det får även vara klätt med gummi.

Det finns inget krav på att hela bettet ska vara av samma metall så det är tillåtet att blanda. Det får inte ha fler än två leder och det får inte finnas några lösa delar (t.ex. rullarsom kan rotera fritt runt resten av bettet). Notera även att plast och syntetmaterial måste vara hårt, alltså inte gå att böja. Bettet får bara gå att böja precis i lederna, så mjuka suntet/plastbett är inte tillåtna. Oledat bett är inte heller tillåtet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 413
Senast: hhere
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 436
Senast: Fazeem
·
Utrustning Pga bilderna från Falsterbo och andra högljudda protester så har det (äntligen?) börjat pratats om mer objektiva mätmetoder för mätning...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 785
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar