Bett-invänjning. Hur gjorde ni? Min kille vill inte

Sv: Bett-invänjning. Hur gjorde ni? Min kille vill inte

Jag tänkte samma först, men sedan tänkte jag på vad som skulle hända med hästen om något hände mig. Om jag inte kunde ha kvar den, eller om jag senare kommer i en situaion där bett behövs, t ex om man ska köra hästen, kanske bland trafik. Om man ska visa den på utställning, tävla. Mycket kan fungera bettlöst, men inte precis allt. Och för hästen blir det lättare att acceptera saker den vänjer sig vid som ung (därför tränsade jag min ettåring även om jag sedan inte tog i tygel / töm förrän närmare 3 års ålder - jag hade grimma över och promenerade, longerade och arbetade vid hand.).

Summa sumarium, jag tyckte det vettigaste var att göra "som folk gör mest". Att hästen måste kunna hanteras som de flesta andra hästar. Tänkte att det är som med livet i stort - allt är inte lika kul, men vissa saker måste man vänja sig vid / lära sig. Sedan kan man ändå i sin träning lägga fokus på alternativa metoder. Och förståss hitta bekvämaste möjliga alternativet för individen.

Dessutom är ett vanligt bett en bra hjälp vid ridning - det behöver ju inte utnyttjas som maktmedel utan kommunikationsmedel - du ber hästen slappna av i tunga och käke med mjuka smekande tygelkramar, du kan visa vägen med ledande tygeltag, eftergifter och kramningar, du kan känna om hästen spänner sig i käken och misstänka att något känns fel för den, osv... Jag har hört diskuteras om det är möjligt att uppnå den korrekta grundformen med framåtsökning och ryggvälvning utan bett, att det är en bas i grundutbildningen även om man senare vill ägna sig åt frihetsdressyr. Vet dock inte om det är sant eller ej.

Bra tänkt!! Bra är ändå att variera (ialla fall om man vill träna lite dressyr emellanåt ) Bettlösa hästar är oftast nöjdast!! Dock gillar mina Nova bettet väldigt mycket..

Jag orkade inte läsa alla inlägg men jag började träna med bett på min lille när han var under året. Det gick alltid superbra men när han var runt 1½ var han inne i en trots period och började helt plötsligt vägra ta bettet. Han slängde upp huvudet. Då löste jag det med att låta honom ha grimman kvar på uppbunden i stallgången när jag tränsade. Då kunde han inte köra upp huvudet. Efter tre ggr uppbunden kunde jag tränsa honom lös igen.
Nu tränsar han nästan sig själv :D

KL

Jag började nu med min 1 åring. Första gången tränsade jag henne under grimman. Klart att det var lite otäckt med bettet men det var bara att köra in ett finger så gapade hon. Jag lät henne ha det på sej under grimman utan nosgrimma så att hon fick leka lite med bettet och känna lite på det. Nästa gång tränsade jag på samma sätt men satte på nosgrimma en engelsk modell och ett delta med grimskaft. Sen var det bara att gå. Nu har hon inget problem med bettet och verkar som att hon tycker att det är lite roligt.
Nu är min åring en väldigt "lätt" häst att ha att göra med. Men vill hon dra i uppbindningen så får hon göra det. Hon märker att hon sitter fast och ger sej. Hon är inte en sån dam som blir upprörd.

Jag tycker att TS ska försöka vara lite mer bestämd (om du inte redan är så mycket bestämd som hästen klarar)
Försök tränsa under grimman och framför allt använd MYCKET BERÖM. glada ord gör mycket för en häst.

Har inte läst hela tråden men så här har jag gjort med mina iaf.. Binder upp dem på gången. Tränsar på utanpå grimman med bettet hängande vid sidan. lirkar in bettet i munnen och sedan tar vi ett grimmskaft och en timmes promenad. Sedan brukar de vara skapligt bettvana. När vi kommer in från prommenaden får de stå uppbundna i gången en stund med bettet på och fundera och känna efter medan jag ex. mockar innan jag tar av bettet och de får sitt krafftfoder.
OBS att mina unghästar/åsnor är mycket vana vid att stå längre tider på gången då jag tycker det är viktigt att de lugnt stilla och tryggt kan stå där medan jag ex. mockar så mina brukar stå och halvslumra på gången oavsett vad som händer runt om.

Jag tänkte samma först, men sedan tänkte jag på vad som skulle hända med hästen om något hände mig. Om jag inte kunde ha kvar den, eller om jag senare kommer i en situaion där bett behövs, t ex om man ska köra hästen, kanske bland trafik. Om man ska visa den på utställning, tävla. Mycket kan fungera bettlöst, men inte precis allt. Och för hästen blir det lättare att acceptera saker den vänjer sig vid som ung (därför tränsade jag min ettåring även om jag sedan inte tog i tygel / töm förrän närmare 3 års ålder - jag hade grimma över och promenerade, longerade och arbetade vid hand.).

Summa sumarium, jag tyckte det vettigaste var att göra "som folk gör mest". Att hästen måste kunna hanteras som de flesta andra hästar. Tänkte att det är som med livet i stort - allt är inte lika kul, men vissa saker måste man vänja sig vid / lära sig. Sedan kan man ändå i sin träning lägga fokus på alternativa metoder. Och förståss hitta bekvämaste möjliga alternativet för individen.

Dessutom är ett vanligt bett en bra hjälp vid ridning - det behöver ju inte utnyttjas som maktmedel utan kommunikationsmedel - du ber hästen slappna av i tunga och käke med mjuka smekande tygelkramar, du kan visa vägen med ledande tygeltag, eftergifter och kramningar, du kan känna om hästen spänner sig i käken och misstänka att något känns fel för den, osv... Jag har hört diskuteras om det är möjligt att uppnå den korrekta grundformen med framåtsökning och ryggvälvning utan bett, att det är en bas i grundutbildningen även om man senare vill ägna sig åt frihetsdressyr. Vet dock inte om det är sant eller ej.

Du verkar vara en mycket vettig människa :bow: och även många fler som deltar på denna tråd verkar mycket vettiga med sina unghästar...väldigt roligt att se.
Nu skulle jag har rysligt svårt att sälja min häst till någon som inte resonerar som jag för dum som man är tror man ju att hästen har det bäst hos just en själv trots att det finns mycket fina hästmänniskor i världen (men det finns alldeles för många skithögar också)...skulle hellre kapa av mig handen än skiljas från min häst hehe....men du har poäng i det du säger om att det kan vara bra att hästen är van att ha bett utifall någon situation uppstår när den kanske måste ha det...bara för jag vänjer honom vid bett betyder ju inte det att jag måste rida på det :rofl:

Har ni tips på bra bett?
Har provat rakt apple-bett och tredelat smalt vanligt bett. Han verkade gilla apple-bettet men tyckte nog det var lite tjockt..han har så nätt mun!

:love:
Måste bara berätta en gullig sak, min häst låg i boxen i lördags när jag kom in i stallet...när jag gick in och satte mig hos honom lade han huvudet i mitt knä och låg där och smånorpade med läpparna på mina byxor innan han somnade....jag höll på att smält haha. Liten var trött efter en dag med mycket aktiviteter!

Stå i boxen med hästen ha grimma på, tryck in ett finger i munnen stoppa in bettet i munnen. klappa. Gå ut och gör något med hästen.

Har fungerat utmärkt här

här också, och det är några hundra:D

Liknande trådar

Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 724
Senast: tuaphua
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 767
Senast: Vogue
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 339
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 713
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar