Bett-hjälp

Modest

Trådstartare
Hallå buke, behöver lite råd & tips ;)

Har nyss fått hem min (första) storhäst, och vi hoppade för första gången i onsdags. Har hittills ridit honom på vanligt tredelat, men D-ringar, eftersom han är precis lagom pigg, och inte het på något sätt.

I hoppningen så upplevde jag att jag aldrig fick tillbaks honom efter hindren, och detta ska jag naturligtvis jobba på, och vill sträva efter att rida honom på samma sätt där. Men nu i början så känner jag att jag skulle kunna ha ett bett som hjälper mig att få tillbaks honom..

Upprepar än en gång att jag hellre rider honom på vanligt bett, och VILL kunna göra det. Men behöver lite hjälp på traven i början..

Vad har ni för förslag på bett som inte är superskarpa men hjäper till att få tillbaks hästen?

Stort tack :bow:

Sv: Bett-hjälp

Om du bara hoppat honom 1 gång så är det väl ganska naturligt att allt inte klaffar på en gång? Jag skulle inte vara så hastig med att byta bett om han funkar på det annars. Det finns många bra övningar som får hästen att lyssna efter hindret, förutsatt att han inte har ont någonstans och av den anledningen springer iväg efteråt?

Jag skulle prova jaktkandar.
Men de sitter inte i munnen utan i ridningen. Jag skulle ta tag problemet i ridningen och inte byta bett.

Får se hur vi gör. Skuttade igår och då var det mycket bättre.
Ska hoppa hoppkurs i veckan, får se hur det går.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 161
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 088
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 551
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar