Bett för första gången

M

Mrx

Oj oj då har jag testat att ge min unghäst bettet för första gången och jag har aldrig sett en häst bita iho munnen så bestämt:D Hur har ni gjort när det var dags för era hästar att vänja sig vid bettet? Han tar inte emot godis ur handen överhuvudtaget så mutning är inte att tänka å :o
Har ni förslag? Jag vill ju att det ska bli så angenämt som möjligt för honom...

Sv: Bett för första gången

Jag satte på Vilja bett för första gången idag också. Jag gjorde så att jag satte på tränset med bettet löst sedan lirkade jag in det från sidan och så satte jag fast det på andra sidan sen. Det funkade väldigt bra, bettet var redan inne innan hon fattat att det kom nått :p

Såhär konfunderad kan man bli med bett i munnen :p

http://www.youtube.com/watch?v=hfDYruyjN5Y

Jag gjorde som jag gör med alla andra hästar. Stoppar in ett finger i mungipan och stoppar in bettet.
När jag har haft hästar som är lite rädda om huvudet så har jag öppnat sidostycket på ena sidan.

Jag hade förmånen att ha mamman till min kille också. Så snart jag ridit i hagen och tog av tränset var herr nyfiken där. Han fick då smaka på mammas bett och leka med det. När det var dags på allvar med bettillvänjning med träns fick först hans mamma ha det en stund i munnen och sen fick han det. Jag gjorde det först bara korta stunder och första längre stunden fick han gå lös i stallet. Jag hade lagt lite kornkross här och där som han blev betydligt mer intresserad av. Tog någon minut, sen hade han glömt av att det fanns ett bett i munnen.
Steg två var att han togs ut på promenader i träns och bett med repgrimma underst (som jag höll i). Var gång jag sen tog fram tränset tog han glatt bettet för han visste att det skulle bli promenad av i byn (han var ruskigt nyfiken som unghäst).
Steg tre var tömkörningsgjord och väldigt långa tyglar vid promenad. Fortfarande höll jag honom i repgrimma men vid varje "sväng" tog jag ett litet lätt tygeltag åt det håll vi skulle.
Sista steget var vid inridning då jag red med två stumma spön och la an mot halsen (tryckte) på motsatt sida för att förstärka tygeltaget.
Kanske inte så konventionellt, men det har funkat för mig. Jag fick en häst som var väldigt känslig i munnen och lätt att korrigera.
/Sessiagh

Tränsade min unghäst som jag gör med alla andra hästar. Ett finger i mungipan och sen på med tränset snabbt! Brukar ha gummibett så det inte råkar slå mot tänderna när man tränsar av lr på.

Använder ett smalt bett, tränsar som vanligt och låter hästen stå med tränset på sig en liten stund medans jag t.ex borstar lite på den. Brukar aldrig vara några problem. Visst...hästen kan gapa/tugga lite i början, men det brukar bara vara vid ett eller ett par tillfällen.

Tänk på att bettet sitter på lagom höjd i munnen från början (för att ge så lite obehag som möjligt för hästen) och att även tränsa av försiktigt (har sett vissa som är superförsiktiga när de tränsar på för första gången, men sedan mer eller mindre bara drar av tränset när de ska tränsa av :crazy:) Både på- OCH avtränsning måste vara positiva upplevelser för hästen.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 327
Senast: Elendil
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17