Sv: Bett för första gången
Jag hade förmånen att ha mamman till min kille också. Så snart jag ridit i hagen och tog av tränset var herr nyfiken där. Han fick då smaka på mammas bett och leka med det. När det var dags på allvar med bettillvänjning med träns fick först hans mamma ha det en stund i munnen och sen fick han det. Jag gjorde det först bara korta stunder och första längre stunden fick han gå lös i stallet. Jag hade lagt lite kornkross här och där som han blev betydligt mer intresserad av. Tog någon minut, sen hade han glömt av att det fanns ett bett i munnen.
Steg två var att han togs ut på promenader i träns och bett med repgrimma underst (som jag höll i). Var gång jag sen tog fram tränset tog han glatt bettet för han visste att det skulle bli promenad av i byn (han var ruskigt nyfiken som unghäst).
Steg tre var tömkörningsgjord och väldigt långa tyglar vid promenad. Fortfarande höll jag honom i repgrimma men vid varje "sväng" tog jag ett litet lätt tygeltag åt det håll vi skulle.
Sista steget var vid inridning då jag red med två stumma spön och la an mot halsen (tryckte) på motsatt sida för att förstärka tygeltaget.
Kanske inte så konventionellt, men det har funkat för mig. Jag fick en häst som var väldigt känslig i munnen och lätt att korrigera.
/Sessiagh