Bett att få hästen söka neråt/ framåt

S

sante

Vad för bett rider ni på?
Börjar ni med tränsbett och går vidare på stång?
Varför rider ni med det bett ni gör?
Har era AR intruktörer rek. något särkilt bett ?

Många frågor ;) för nu har jag tankar på att rida på stång just för att få hästen att länga sin överlinje bättre, och jag vet att handen och eftergiften är den viktigaste rollen...nu rider jag på ett tränsbett med fasta ringar, rakt muffbett från globus.

Sv: Bett att få hästen söka neråt/ framåt

Och jag gör det i grimma.
Är det då utrustningen det hänger på, eller annat?

Neserem her, lav 'Hannoveransk'. Eventuelt grime. Etterhvert vanlig mildt trinsebitt.

Har inget svar att ge. Men jag skulle gärna vilja höra vad andra har att säga som har tränat för AR-tränare. Vilket bett tycker det att noviser använder? Vilket ger bäst inverkan? Ja, visst är det olika från häst till häst. Men det måste finns bett som ratas och visa som gillas.
Hoppas att trådskaparen inte har något emot mitt inlägg. :o :D

Skritta snabbt på långa tyglar, så kommer hästen att så småningom länga steget på det sätt som är enklast för den: Att sträcka sig framåt neråt, och förflytta sig med hjälp av vikten. Det har inget att göra med vad du har i hästens mun, utan vad du gör med den.

Håller med Antti, det är inte bettet som ska få hästen att söka framåt nedåt, vilket för mig är lika med lösgjordhet.
Din påller söker framåt neråt när du lösgör den. Att lösgöra innebär inte bara att hästen går att böja åt sidorna.
Tar du hjälp av en stång kan du uppnå ngn form av framåt neråt på mekanisk väg. men där hästen fortfarande inte behöver vara lösgjord.
För mig är stången ett hjälpmedel i likhet med gramanen iaf på vår nivå.
Vilket gör att att jag motsätter mig användandet av en sådan på en oskolad häst.
Dessutom tycker jag att det är oehört svårt att få hästens fortroende så pass att den våga söka kontakt med bettet på stång
Vet dock att andra här tycker annorlunda, men det kan ju vara intressant att höra olika resonemang.

OK....jag ska lyssna på er som har erfarenhet, låter ju klokt vad ni säger.

Helt enig med deg i det at stangbitt kan sammenlignes med grammantøyle. På en veldig feiltrent hest ville jeg heller brukt stang enn gramman.

Om man leser Gueriniere, så ser man at han også anbefaler et mildt alternativ først, bittløst og vanlig trinse før stang.

Når det er sagt, vet jeg at enkelte AR-trenere går snarveier og setter på stangbitt tidlig i hestens utdannelse. Innen kjøring ser man samme tendens blant enkelte trenere.

Så vad är poängen med att ha stång? Varför har man det över huvud taget om det går lika bra med grimma eller vanligt tränsbett? :confused:

Själv rider jag på ett vanligt tredelat tränsbett. Min häst är i princip helt outbildad.

For at man ikke klarer å 'få den ned' gjennom de kombinerte hjelperne; tøyle, sjenkel og vekt. Da lar man stangen 'gjøre jobben' (få hesten til å bøye halsen og ta hodet ned). Eller man setter på en grammantøyle.

Finns det alltså inga fördelar med stångbett? Jag trodde att alla som rider de högre skolorna rider på stång. De är ju så duktiga att de inte borde behöva gramman eller andra hjälpmedel för att "få ner" hästen.

Viser til det opprinnelige spørsmålet: Bitt som får hesten til å søke nedad/fremad.

Det er her snakk om innlæring, ikke det 'ferdige' produktet. Målet er selvsagt å kunne ri hesten på et hvilket som helst bitt - også stang. Men den skal kunne gå like bra på vanlig trinse.

se på filmen ur Anders Erikssons serie, Betsling och dess förutsättningar, där är det en hel del info om bla stångbett som används inom AR och även mkt info om bla. gramantygelns användning

Senast ändrad:

Jag tycker också att stången är en genväg - liksom graman. Om du hittar en bra instruktör och jobbar med känsla - takt - känslighet kan du göra i stort sett vad som helst med enkla bett - eller sidepull. Länga ut överlinjen är inte heller svårt ....

Svårigheten med stänger med skänklar är att hästens svar blir så små att du har svårt att känna dem. - Har du lagt på en stång på dig själv och dragit lite i tygeln? Om inte - gör det så att du vet vilka krafter det handlar om och som påverkar hästens mun.

Sen är det inte så svårt att skjuta på beslutet om stångridning till stången egentligen inte behövs.mvh/T_B

Det är ju en allmän sanning, att man måste vara bra skicklig för att rida på stång. Jag är inte kunnig nog. Kanske inte hästarna heller, men den där sökningen framåt neråt får jag. Det är ett sånt himla lyft för ens ridning när man får kläm på det. För mig var det nästan som magi, rider på tvådelat tränsbett, ett sweet-iron westernbett, samt tredelat sweet iron. Upplever att hela ridningen blev annorlunda av den där sökningen framåt neråt. Pillar lite, sen kan jag länga, korta osv hästen följer med och söker hela tiden eftergiften.

Men ibland är det ju faktiskt så att hästen inte vill ha vissa bett i sin mun.... på min häst är det så att så fort man stoppar in ett ledat tränsbett i munnen så tuggar/gapar han oavbrutet, inte bara när jag rider utan direkt från det jag tränsat tills jag tar ut det igen...... Men stoppar jag in ett oledat tränsbett eller en stång så "lägger" han bettet på plats (hoppas ni förstår vad jag menar) sen är han lugn och fin i munnen.

Några skriver att man måste vara skicklig för att rida på stång, och det är jag helt med på.
Men varför rider man på stång om man är så skicklig att man lika gärna kan rida på vanligt tränsbett?
Hur skiljer sig stångens inverkan från vanligt tvådelat?

Jag håller med dem som förespråkar att lära hästen framåt-nedåt-sökningen på bett/bettlöst utan hävstång. Lyckas man inte med sökningen på tränsbett/bettlöst så får man ingen ärlig sökning på stång heller. Visserligen kanske man kan dra ner huvudet. Men någon ärlig sökning får man inte.
Mina tränare vill att man först rider på tränsbett alt bettlöst ex sidepull, kapson, bitless. De kan rida sina hästar på tränsbett i de högre skolorna. Senast jag såg en av dem rida gjorde den levad och stående capriol på tränsbett. Så visst går det!
Jag rider min häst på tränsbett, kandar eller sidepull. Jag varierar lite.

Skritta snabbt på långa tyglar, så kommer hästen att så småningom länga steget på det sätt som är enklast för den: Att sträcka sig framåt neråt, och förflytta sig med hjälp av vikten. Det har inget att göra med vad du har i hästens mun, utan vad du gör med den.

Håller inte med!
En häst kan skritta med sjumilasteg i hur hög hastighet som helst utan att höja ryggen och komma fram o ner med nos o panna.

Jag vill inte att min häst ska öka farten i förhållande till hur lång o låg den är. Tyvärr så har araben sådana problem med balans och längning i länd o rygg+baklår att hon faller framåt och ökar farten då hon söker fram o ner. Kan inte stå stilla och sträcka ut i princip utan måste sätta fram en hov och sedan ökar bara farten..

Travaren använde jag stång på för att skilja mellan sina två arbeten. Hur kul är det att spendera timme efter timme med att lära in att helt plötsligt ska han inte lägga tyngd på bettet och spänna underhalsen. Genom att rida på stång kom ryggen på plats, han fick inget att hänga på och det går nu att rida honom lösgjord på tredelat tränsbett. Behöver likssom eg inte ta i tyglarna annat för att bromsa fart. Längningen kommer då han formar kroppen och kommer in med bakbenen samt böjer sig riktigt.
Honom går det inte att tjafsa och exprimentera med, signalen måste vara tydlig och stången gav sitt tydliga budskap!

Araben däremot funkar inte stången på då hon lätt blir för låg och låser käken... Har ridit på tränsbett + ridkapson och har fått henne att använda kroppen bättre o lossat i nacke o sidledes.

Men man kan nog bli lurad om man tror att det räcker att huvudet är lågt! Ryggen måste ju komma på plats och i det läget stövlar nog inte hästen på i full skritt utan känns mer kontrollerad o mjuk.

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 300
Senast: Freazer
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar