Betsla upp från 3 delat

Yogi hade en väldigt trevlig övning när jag red för honom att man red på lång tygel i skritt bland flera hinder som var uppställda, ca 70 - 80 cm höga. Cirkla runt, volt tillbaka, serpentiner osv. Nu och då red man på ett hinder, lät hästen öka från skritt och ta några travsteg innan hopp, 2 - 3 galoppsprång, tvär sväng och skritt på lång tygel, serpentiner, volt tillbaka osv innan nästa hinder där hästen får 5 - 10 m att lösa uppgiften på fortsatt lång tygel.

Vitsen är att ta det lugnt, lågt tempo, få hästen att lyssna och vara uppmärksam, pränta in i ryttaren att vara tydlig, ta det lugnt och visa vägen. Hästarna tyckte det var roligt och även vi ryttare. Heta hästar slappnar av, ryttarna slappnar av och lugnare hästar får även de mer fokus. :up:

Var inte ledsen @Fiorano !
:)
Efter all hjälp här kommer jag att tipsa ägaren om andra, milda bett, istället för att använda ett skarpare. Jag kommer även att ta upp det här med mer markarbete och dressyr som många skrivit. Ägaren är en bra tjej som vill hästens absolut bästa (!) och är lyhörd inför duktiga hästmänniskors råd. :heart
Hästen kommer att få fortsätta hoppa stort och fint, (kanske backa lite med hoppningen tills det runtomkring sitter!) utan att hejdas av skarpare bett, men kanske med ett annat milt, eller ännu mildare bett, som blir bättre för honom! Jag kommer att forska mer i ämnet "snälla unghästbett"!

:bump:
Jag är glad att jag startade tråden, tack för alla kloka svar!
:)

Yogi hade en väldigt trevlig övning när jag red för honom att man red på lång tygel i skritt bland flera hinder som var uppställda, ca 70 - 80 cm höga. Cirkla runt, volt tillbaka, serpentiner osv. Nu och då red man på ett hinder, lät hästen öka från skritt och ta några travsteg innan hopp, 2 - 3 galoppsprång, tvär sväng och skritt på lång tygel, serpentiner, volt tillbaka osv innan nästa hinder där hästen får 5 - 10 m att lösa uppgiften på fortsatt lång tygel.

Vitsen är att ta det lugnt, lågt tempo, få hästen att lyssna och vara uppmärksam, pränta in i ryttaren att vara tydlig, ta det lugnt och visa vägen. Hästarna tyckte det var roligt och även vi ryttare. Heta hästar slappnar av, ryttarna slappnar av och lugnare hästar får även de mer fokus. :up:
@Mia_R Det där lät också som en bra övning! Tack!

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix