Betsla upp från 3 delat

Plantan

Trådstartare
Vad skulle du använda för bett till stor häst, 5 år, som normalt går på vanligt 3 delat bett, men blir het vid hoppning och lite svår att stoppa. Hästen är inriden sent och verkar inte veta riktigt var alla benen håller hus, men hoppar stort och glatt! Behöver dock kunna bromsas upp lite snabbare än med det bett han har till vardags. Tips? Vilket bett tycker du är ett steg upp på trappan från milt till skarpt bet?

Vad skulle du använda för bett till stor häst, 5 år, som normalt går på vanligt 3 delat bett, men blir het vid hoppning och lite svår att stoppa. Hästen är inriden sent och verkar inte veta riktigt var alla benen håller hus, men hoppar stort och glatt! Behöver dock kunna bromsas upp lite snabbare än med det bett han har till vardags. Tips? Vilket bett tycker du är ett steg upp på trappan från milt till skarpt bet?

Unghäst som inte har riktigt koll på sina ben och sin kropp? Hoppa lågt, bygg upp den, träna lydnad. Vänta med att betsla upp tills den har bättre koordination.

Inte min häst... Han hoppar stort, större än han behöver, och fint, men måste kunna kortas ihop lite snabbare. Testat babypelham, men tror inte han gillade det riktigt. Såg spänd ut med det. Rakt bett, är det en bra grej att testa?

Inte min häst... Han hoppar stort, större än han behöver, och fint, men måste kunna kortas ihop lite snabbare. Testat babypelham, men tror inte han gillade det riktigt. Såg spänd ut med det. Rakt bett, är det en bra grej att testa?

Är hästen så ung och grön kan det helt enkelt vara så att den inte har styrka/balans nog att korta upp sig 'snabbare' (eller i vissa fall alls). Även de onödigt stora sprången är ett tecken på grönhet (min egen gör likadant, vilket gör det väldigt jobbigt för henne när det blir högre än 90cm).

I första hand: grundridning, grundridning, grundridning, styrketräning, bommar.

Både babypelham och jaktkandar (kimbelwick) fungerar på samma sätt, och gillade den inte det ena, är risken stor att den inte funkar på det andra.

Raka bett räknas, i de flesta fall, som mildare än ledade. Men det beror på hur hästen föredrar att trycket fördelas i munnen (tunga vs laner)

Tycker det är svårt det där. Hästen rids ofta för duktiga tränare, både dressyr och hoppning, så han får nog den grundträning han behöver. Han hoppar inte så högt som 90 heller. Något enstaka språng möjligen, men aldrig bana, då ligger hindren på ca 60, 70 cm. Men att hästar blir heta vid hoppning är väl inget nytt, så ett något skarpare bett är väl inte fel, eller tänker jag helt tokigt? Får man inte stopp tillräckligt fort utan att ta i hårt med tredelat, så kanske man kan prova ett odelat då?

Tycker det är svårt det där. Hästen rids ofta för duktiga tränare, både dressyr och hoppning, så han får nog den grundträning han behöver. Han hoppar inte så högt som 90 heller. Något enstaka språng möjligen, men aldrig bana, då ligger hindren på ca 60, 70 cm. Men att hästar blir heta vid hoppning är väl inget nytt, så ett något skarpare bett är väl inte fel, eller tänker jag helt tokigt? Får man inte stopp tillräckligt fort utan att ta i hårt med tredelat, så kanske man kan prova ett odelat då?
Jag skulle säga övningar med stopp efter hinder innan man ens hoppar två på raken kanske tom börja så lågt att det är trav som gäller och halt vid en bestämd punkt. Man kan ta hjälp av klossar. Ett bestämt mönster som upprepas. Tänker
Halvt igenom i skänkelvikning. Därefter en volt vid c eller a ett lågt språng därefter snett igenom sidvärts till mittlinjen därefter rätt upp ett varv på volten. Därefter halvt igenom igen. Man kan lägga in en halt vid x eller en avsaktning. Då tvingas man till aktiv ridning och hästen blir lyhörd men förstår mönstret efter ett tag och nå kan man minska hjälperna bit för bit.

Senast ändrad:
Kanske är det ryttaren som är för mjuk I sin hand som inte gör förhållningen tillräckligt snabbt och tydligt? Bromssträckan blir lång...? Vet att tygeln kan se lite lång ut och han blir lång han med. Spekulerar vilt här... :confused:
Om bettet är en halv cm för långt, hur mycket stör det inverkan på hästen?

@Cherarriduracell
Nej, jag håller med. Det bästa vore ju att kunna rida på ett milt bett! Frågan har kommit upp i samband med hoppträning, och jag bara funderar här och vill veta vad folk har för erfarenheter och vad de rekommenderar... jag kommer inte att påverka något val av bett till den här hästen.

Skulle inte heller betsla upp utan backa några steg och verkligen få grundridningen att sitta. Kanske vet inte häst riktigt vad människan vill eller så är han för klen.

Grunder och muskelbygge skulle jag köra på.

Kanske är det ryttaren som är för mjuk I sin hand som inte gör förhållningen tillräckligt snabbt och tydligt? Bromssträckan blir lång...? Vet att tygeln kan se lite lång ut och han blir lång han med. Spekulerar vilt här... :confused:
Om bettet är en halv cm för långt, hur mycket stör det inverkan på hästen?

Nej det är inte ryttaren som är för mjuk, det är hästen som inte förstår att den ska lyssna på det mjuka. :) Därav att det inte går att betsla upp, förstår inte hästen så spelar det ingen roll hur skarp bettet är och hur hårt du tar i munnen.

Jag brukar använda mig av en tre-stegs metod. Första gången, tänker broms och tar i tygeln lätt (kramar och lättar" samt spänner magmusklerna. Lyssnar inte hästen, lägger till rösten "woah" och tar lite hårdare i tygeln, försöker vara tydlig "hallå nu får du lyssna". Funkar inte det, då tar jag tag hårt och om det behövs, styr in i väggen för att få direkt gensvar på hjälperna. Funkar det inte i skritt funkar det inte i någon annan gångart heller, då har man ingen kommunikation och det kan bli väldigt farligt.

Att hästen rids för tränare behöver inte betyda nått. Den som sitter på hästen är ansvarig över att ridningen och kommunikationen funkar, man kan inte skylla på någon annan då. Är det jag som inte får stopp på hästen, flyger av och bryter nacken så är det svårt att skylla på att någon annan inte har tränat ordentligt.

Hästen far inte i väg så att nån flyger av och bryter nacken, så illa är det inte. :)Det är inga långa stoppsträckor vi pratar om! Han går ju absolut att få stopp på, men det kan bli ett par galoppsprång som är för stora, ibland. Det är inte på alla hinder, utan mest första skutten på nya hinder, tills han fått prova och nästa gång blir det mer samlat, och tredje gången då blir det rätt och jättebra. Ibland går det bra och han hoppar lagom "fort och högt" på en gång.
Ett lika mjukt bett som tredelat, men för att testa ett annat, vad skulle det kunna vara? Han kanske inte gillar det bett han har i vanliga fall heller?

Senast ändrad:
Hästen far inte i väg så att nån flyger av och bryter nacken, så illa är det inte. :)Det är inga långa stoppsträckor vi pratar om! Han går ju absolut att få stopp på, men det kan bli ett par galoppsprång som är för stora, ibland. Det är inte på alla hinder, utan mest första skutten på nya hinder, tills han fått prova och nästa gång blir det mer samlat, och tredje gången då blir det rätt och jättebra. Ibland går det bra och han hoppar lagom "fort och högt" på en gång.
Ett lika mjukt bett som tredelat, men för att testa ett annat, vad skulle det kunna vara? Han kanske inte gillar det bett han har i vanliga fall heller?

Nej men risken finns alltid, och för att minska risken för att skada sig själv eller hästen så gäller det att ha kontroll.

Lyssnar hästen så finns det väl ingen anledning till att betsla upp? Speciellt inte om det bara är ett par språng i början som det handlar om. Lyssnar den bättre och bättre under passets gång så är det toppen, då är det ju på helt rätt väg och bara fortsätta som ni gör. :) Det kommer säkert att ge sig med tiden.

Om du vill byta bett och kolla om något annat funkar bättre, så finns det massor av olika varianter på milda bett. Bara att byta till ett bett med andra sorters ringar kan göra stor skillnad. Fasta ringar brukar vara bra till unghästar, dom ligger lite mer still. Annars är äppelbetten trevliga, smakar lite och finns i olika varianter. Finns även olika metaller som smakar. Jag hade testat ett tre-delat äppelbett med fast ringar.

I övrigt så brukar jag tänka att hur hästen lyssnar på bettet bara är ett resultat av resten av min ridning. Att ta i tygeln är liksom sista utvägen, lyssnar den inte på sitsen och rösten så börjar man dra i tyglarna. Alla tänker olika, men så tänker jag :)

Tack för svar, allihop!
Hästen är inte min, så det är inte jag som bestämmer, jag bara "fundrar högt" här på forumet. Ett annat bett kan vara bra att testa oavsett ridningen, för jag är osäker på om det passar honom. Jag har ju fått några bra tips här som jag ska bolla med ägaren får vi se!

Jag blir som alltid ledsen när jag ser såna här trådar. Det finns nämligen inget bett som kommer rädda situation utan hästen måste grundridas och dressyrjobbas så den blir lydig. Att dessutom betsla upp en storhoppande häst är ett otroligt effektivt sätt att förstöra hopptekniken (de vågar inte alltid hoppa genom kroppen med skarpare bett) och förstås förtroendet för handen.

Liknande trådar

Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 817
Senast: monster1
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 708
Senast: Habina
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 165
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix