Sv: Betfor ?

De flesta foderstrupsförstoppningar orsakas f.ö. av grovfoder.

Och det tror jag inte alls på, för av de foderstrupsförstoppningar jag har varit med om har inte berott på grovfodret utan kraftfodret. Våran veterinär påstår också samm sak, av de foderstrupsförstoppningar hon behandlat har de flesta varit kraftfoderrelaterade och mycket få pga grovfoder.
 
Sv: Betfor ?

Ja det är ju inte så vanligt att folk ger torr betfor. Den första foderförstoppning jag fick ta hand om hade bara fått några nävar betfor men det satt som berget medans de flesta foderförstoppningar av grovfoder brukar släppa an sig själv innan man kommer dit. Jag är definitivt av den åsikten att man skall hålla stenhårt på den gamla regeln att aldrig ge torr betfor.
PL
 
Sv: Betfor ?

Och jag är naturligtvis av samma åsikt, d.v.s att man ska blöta betforen.

Jag har själv ingen statistik vad gäller förstoppningar utan fick informationen av vår veterinär. Jag har själv aldrig varit med om något sådant och det är jag tacksam för. :)

//C
 
Sv: Betfor ?

När det gäller att man kan ge torr betfor så står det väl ändå klart tydligt att det då är VÄL uppblandat i stor mängd annat kraftfoder också, inte "rent".
 
Sv: Betfor ?

Om jag inte missminner mig helt så står det på baksidan av de nya gröna betforsäckarna att berforn skall blötas upp i dubbelt så mkt vatten än betfor samt att det skall stå minst en timme. Nu har jag tyvärr slängt min säck men skall kolla upp det iallafall.
 
Sv: Betfor ?

pinky skrev:
:eek:
Jag skulle snarare försöka undvika att ha betfor i blöt så länge som 10 timmar, och på sommaren skulle det definitivt aldrig hända att den fick ligga så länge!

Inte för att 10 timmar är för lång tid på vintern, men det är inte i närheten av för kort tid. För strimlad betfor i kallt vatten räcker ca 30 min, tar man ljummet eller varmt går det snabbare, ner till 15 minuter ca.
Får jag bara fråga vart ni har hittat informationen om att betforn bara behöver ligga i blöt i en halv timme!?!?!? :eek:
 
Sv: Betfor ?

Mynta2 skrev:
12 kg ?? Vart skrev jag det ?? 2 1/2 timme i kallt vatten har då jag aldrig vart med om att det tar sådan lång tid...därför undrade jag hur mycket du blötte upp..
Ja du la in 2 kg som förslag..
och det går juh inte att blöta pelleterad betfor i samma behållare som strimlad betfor.. utan det är 2 typer av betfor i 3 olika temperaturer(vilket kräver 3 olika behållare med olika vattentemperaturer), dvs 2x3=6 och 6 olika tester med 2 kg i varje ger 6x2=12..

Hur mycket man blöter är inte releveant då det enda som är relevant är om det är tillräckligt med vatten eller inte..
 
Sv: Betfor ?

prinsus_ skrev:
:D Hi, hi... mina pållar skulle dock bli förvånade om de fick rykande varm *bränna mulen* betfor

..apropå kokande vatten - fem minuter :rofl:
fem minuter ja, helt sant..
du kan juh testa själv.. ta strimlad(riven) betfor i ett högt glas och häll på kokande vatten, titta på betforen var femte minut och inse att det inte sväller mer än de gjort de första fem minutrarna..
 
Sv: Betfor ?

2 kg är väl inte 12 kg heller ?? *fattar inte vad du menar*...skriver jag 2 kg så är det väl 2 kg och inte 12 :confused:
 
Sv: Betfor ?

Men ÅHHH!!!!!

jag gjorde 6 (SEX) olika tester!!!

test 1: strimlad betfor i kallt vatten
test 2: strimlad betfor i varmt vatten
test 3: strimlad betfor i kokande vatten
test 4: pelleterad betfor i kallt vatten
test 5: pelleterad betfor i varmt vatten
test 6: pelleterad betfor i kokande vatten

ska jag då blöta hela 2 kg betfor för varje test så blir det 2 kg X(gånger) 6 tester = 12 kg..

för jag kan inte blöta SAMMA 2 kg betfor i ALLA testerna, för när man testat en gång är betforen förbrukad för teständamålet!

får ja fråga hur många mattekurser du läst egentligen?
 
Sv: Betfor ?

pussi skrev:
Får jag bara fråga vart ni har hittat informationen om att betforn bara behöver ligga i blöt i en halv timme!?!?!? :eek:

Man känner, smakar och har sunt förnuft.
 
Sv: Betfor ?

Ja, ungefär lika många Svenska och skrivkurser som du gjort kanske...sabla människa och vara dryg :mad:
 
Sv: Betfor ?

vilket påhopp..
jag ser inga större grammatiska fel med mina inlägg..
 
Sv: Betfor ?

Jag har fått höra nån gång att strimlad betfor behöver ligga i 3h i kallt vatten, men 15-20 min i varmt/kokhet vatten. Det kan vara så att det kan ligga kortare stund också. Jag fick lära mig att man skulle ta upp lite i handen och hålla det till örat och sen klämma. Om det "pyser" när du släpper efter, så är det inte klart, låtet det ingenting, så är det klart... :)
 
Sv: Betfor ?

Jag har precis för mig att det står på säckarna att betfor med fördel kan blötläggas i ett halvt dygn och minst en timma. Man förutsätter ju att de som tillverkar fodret vet bäst. Dessutom står det att man inte skall ge torr betfor till hästar. Jag blötlägger betforen enligt vad som står på säcken.

Det råder, vad jag förstår, delade meningar, men kolla du på en säck och läs vad det står så får du nog den bästa informationen. ;)
(Vet dock inte hur det är med de nya gröna säckarna)
 
Sv: Betfor ?

"Lånar tråd"

Har kanske slarvläst lite men jag tycker nog att en 45-60 minuter i rumstemperatur (ca 18 grader) brukar räcka. Men däremot tycker jag det är viktigt med mycket vatten - en del betfor/tre delar vatten. Vi har nog ca 16-18 grader i stallköket. Om vi blandar till betforen vid 10 på förmiddagen och den sen serveras ca 7-8 timmar senare så tycker jag att den ibland kan lukta lite. Jag föredrar att blanda betforen innan jag börjar mocka, rida etc. Eftersom jag har två hästar tar detta ca tre timmar och då tycker jag betforen är som bäst. Har svällt ordentligt och luktar bra. Och som sagt - man får pröva sig fram. Använd sinnena och sunt förnuft. Brukar funka långt! ;)
 
Sv: Betfor ?

Vad har ni for betfor som borjar lukta efter ett par timmar??
Jag fattar inte varfor min betfor ar helt ok i en hel dag, och aven ibland lite langre, nar din betfor luktar daligt efter 7 timmar!?

Min betfor ligger alltid i blot i minst 10 timmar, da gor jag tillrackligt for bade morgon och kvallsfodringen...sa min betfor haller sej i 24 timmar. Jag har aldrig varit med om att nagon hast blivit dalig i magen pga betfor som ar uppblot, daremot har jag haft kolikfall da hasten kommit los och kakat ut hinken som fortfarande inte ar tillrackligt svalld.

Till alla:
Folj det som star pa sacken!! Det ar inte vart att chansa era hastars liv.
 
Sv: Betfor ?

Din betfor ligger alldeles tillräckligt länge i blöt! Du behöver inte vara orolig! Det är din kompis i stallet som inte har en aning! Hur länge har hon sitt i blöt??
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 812
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 791
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp