betesreducerare?

Buck

Trådstartare
gammal shettis + gammal fång + egen liten hage med nästintill inget gräs.

shettisen har klarat sig bra i sin O-gräs hage i många år nu, har kunnat gå ute dygnet runt på sommaren utan fång osv.
vi brukar gränsa av hagen så det blir i sjukhage storlek och öka ngt nån gång i veckan så hon kan skrapa rent den delen hon går på från gräs och bara få lite lite i taget, men problemet är ju då att vi måste klippa ner gräset väldigt mycket innan hon få tillgång till en ny plätt. och även o jag plockat sten i denna hagen varje år i 12+ år så kör man på stenar med gräsklipparen och förstör bladet :(.
jag funderar på att skaffa en betesreducerare till henne så att hon kan beta i hela hagen hela sommaren, mer utrymme = gladare shettis.
ser jag sen att hon inte kan hålla gräset kort kort så får jag ju gränsa av hagen igen.

vad tror all vetande buke? kan min plan fungera? och i så fall, vilken munkorg finns i söt shettis storlek och som är snällast mot mulen?

Sv: betesreducerare?

Låter bra tycker jag!

Min lilla fetknopp (eventuellt även den stora) kommer få munkorg när de byter hage, iaf tills den är ordentligt nerbetad. Har köpt en på D-gården, inte använd ännu så jag kan inte utvärdera den :)

Stallets maskotshettis har haft fång och går alltid med en sådan, även på vintern när han delar hage med de stora som får mycket grovfoder. Globus verkar hållbarast och de är små i storlekarna. Det finns även såna som är som ett galler att knäppa på grimman, de överlistar smarta shettisar direkt.

Globus ska vara hållbarast. Jag skulle gissa att storlek ponny blir lagom. Det är viktigt att våga spänna åt dem så den inte hänger och sladdrar då kan de lätt ta sig ur dem. Viktigt dock att de finns lite space i sidled/uppåt/nedåt, alltså på bredden så de kan tugga ordentligt. Sen kan de ju få skav så kanske kan vara en idé att variera mellan liten hage och större hage med betesreducerare.

om globus verkar bra då ^_^, bara storleken som är nästa "bekymmer" shettisen har ett relativt litet huvud och shettis grimmor får hon ha på innersta så tror att ngt i storlek ponny blir på tok för stort.

Var inte så säker på det, shettisen i mitt stall har en korg i storel full, förvisso är han ganska stor, men det behövs plats i korgen för att de inte ska få skav och kunna tugga och dricka.

Håller med!

Till trådskaparen: Det är vanligt att man får gå upp en storlek när man köper betesreducerare. Be att få ta hem och prova vad som passar. Det ska vara ganska gott om plats.

Min shettis har en betesreducerare i samma modell som globus, men köpt på börjes. Jag har modifierat den en hel del, bland annat klippt bort de "lodräta" remmarna framför näsborrarna och under hakan samt klippt upp och sytt in korta resårband på tre ställen på den breda nosremmen. Min ponny får nämligen lätt skav om det sitter åt för mycket, och så vill jag ju att hon ska kunna andas ordentligt ;)

Har även sytt på en tyglapp över mulen och gjort gräshålet lite större, som en springa. Tycker den funkar rätt bra nu :)

Edit: Att bero på storlekar har min shettis litet huvud, shettisgrimmor på innersta hålet, men munkorg strlk shettis var ändå för liten för henne.

Senast ändrad:

KL

Jag har funderat på en betesreducerare länge nu och kom på en fråga, kan dom gäspa med en sådan på sig?

Ja, bara man har en lagom stor :)

Kan dom verkligen det? Den här tex ser ganska så trång ut? eller är det det att den ser mindre ut än vad den egentligen är? För det är denna som jag funderar på att köpa. Men känns så hemskt, men samtidigt så har jag egentligen inget val annat än att byta stall ev ha hästen inne halva dygnet vilket han inte kommer tycka om.

a30f02fe-647b-4c50-8801-52858f7803b1.jpg

Jag har globuskorgen till mina. Började med ponnystorlek och nu gåt dom med storlek full. Shettisar båda två. Jag upplever att dom inte blir lika stressiga och känner sig inte lika instängda när dom har större korgar.
Så om jag var du skulle jag testa större än ponny, cob i alla fall!

Jag tänkte på den mjukare modellen. Den som är i tygremmer liksom, om du fattar vilken jag menar.

Min tjockis har en sådan. Den funkar hur bra som helst tycker jag och han kan levaprecis som vanligt. Enda problemet jag ser är att han inte kommer åt saltstenen så vi brukar erbjuda honom salt efter vi har ridit (går på lösdrift).
Sedan ser de ju inte så himla kul ut, men jag tror att vi lider mer av det än hästarna. Min häst gick under namnet Hannibal Lecter förra sommaren

Jag har köpt en och satt på den på hästen nu. Nu när han har på sig den undrar jag hur bra egentligen det går att äta med den, men han klurar nog ut det. Hur lång tid brukar det ta för dom att komma underfull med vad dom ska göra? Hur tätt mot nosen ska den förresten sitta, nu sitter hans precis så att den nästan ligger an mot mulen, är det för tätt? Känns som att den skulle kunna hamna snett om jag har den lösare.

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
928
Senast: Lucifer
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 904
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 616
Senast: Juli0a
·
Hemmet Mitt växthus börjar bli hemskt slitet och jag funderar på huruvida det är vettigast att renovera det eller om jag ska avvakta ett par år... 2
Svar
39
· Visningar
1 533
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Akvarietråden V
  • Alternativ till försäkring