Betesreducerare!

Sv: Betesreducerare!

Nej, jag tänker inte gråta :D
Men OM hon kan äta hö med den så känner jag mig säker på att hon kan beta ordentligt också :) Jag ska testa att beta henne lite vid hand varje dag nu fram till betessläppet. Första gången vi släpper på bete funderar jag dock på att låta henne svulla lite :D Mest för att stilla mitt dåliga samvete och för att jag inte vill ta ifrån henne glädjen av de första 3-4 timmarna på gräset.

Mvh JV

ENligt mig, men jag behöver inte ha rätt, gör du henne en otjänst om hon får svulla först. Bättre hon får gå med munkorgen direkt, det blir mindre frustration iaf på mina matvrak. Annars blir det lite som jag antagligen skulle känna om någon gav mig en hel pall coca-cola, och sen efter 4 h kom och tog allt utom 5 flaskor, och dessutom tejpade fast ett sugrör i min mun :devil:

Skämt åsido, min erfarenhet är dock att det är mer frustrerande för dem att först 'fribeta' och sen få korg, jmf med att starta med korg, och ev få beta lite fritt sen.

Om du ser hon får i sig i underkant med korgen, så hellre förstora hålet än ta av/på dock tycker jag. Den lilla har inte fattat det än, men L. Han står snäll lös inne på morgonen när munkorgen tas på. Men om han tappar den i hagen eller den tas av en stund, så kan man leka 'jaga ponnyn' sen, han är INTE intresserad av att få på den igen sas.

Nu i år har han haft den från 'dag ett', och so far är det smidigaste året hitills, inga 'diskussioner' OCH viktigare inga 'febrila försök få av den'. Tidigare år har han fått börja utan men sen har jag satt på. KAN vara en slump, men som sagt, jag tycker du ska fundera igen ang släppa utan-delen, för hästens skull. Det kan säkert finnas hästar som inte bryr sig ett dugg om av/på-delen dock.

Ja, jag har ju förstått att du har den erfarenheten men jag har svårt med mitt samvete. Jag kommer nog att testa som jag redan ha planerat och fungerar det inte så kommer jag att byta hagar istället så att hon få gå begränsat antal timmar på betet. Vi ska släppa dem till helgen och betet är inte så kraftigt än p.g.a. det hittills kalla vädret. Min förhoppning är att de hinner beta ner hagen rätt ordentligt innan betet växer sig kraftigare. Nu till att börja med får de gå halva dagar på betet och halva dagen + natten i vinterhagarna som är nerbetade redan.

Jag testade munkorgen idag by the way och hon HATAR den :cry: Hon kunde inte få i sig ett strå med den på och frustade, slog med huvudet, blåste, skrapade och var superirriterad. Jag ska helt klart testa att skära ut ett större hål och se om det hjälper.

Tack för alla dina tips, fler välkomnas ifall de dyker upp :D

Mvh JV

Håll inte på och drittla med munkorgen. Låt den sitta på så vänjer sig hästen. Visa att det går att äta med den på, stick in gräs i hålet.

LIA

*KL*
Sådär frustrerad var Lillen med. Jag tog av och på etc, men först som jag blev brutal och satte på den och lät den vara på han räknade ut det. Han fick dock större hål i början med, men det hjälpte inte förrän han sas insåg han inte slapp.

Sen, man måste ju göra som känns bra för en själv med, så känner du att du vill släppa på betet utan munkorg etc så gör det såklart. Det är ju DIN häst och ska kännas bra för DIG med.

Jag har inte planerat att "drittla" med den :D men jag ska inte sätta på den hux flux imorgon. (Hon går ändå inte på gräs än) Anledningen till att hon hade den på igår var att jag ville testa om den passade och vad jag tyckte om den. Jag ansåg att hålet var ALLDELES för litet så jag skar ut det en bit men behöver skära ut den mer. Jag tänker inte låta henne gå med den dygnet runt förrän jag ser att hon kan få i sig något med den men självklart är det ingen idé att ha den på enbart en liten stund. Den dagen den ska testas på allvar lär hon få ha den exempelvis över natten.

Hon är överviktig och behöver bantas men hon blir inte sjuk av att gå på gräs (åtminstone aldrig varit innan). Tanken är att i första hand kunna skifta hagar på hästarna men om det inte hjälper så kommer jag att använda munkorgen. Det är s.a.s. min sista utväg om inget annat hjälper. Därför ska jag börja släppa henne på bete som tänkt och om hon går upp i vikt så kommer gräsreduceraren på. I så fall kommer hon mest troligt att ha den hela tiden som hon går på gräs men inte hela tiden då hon är ute. Halva dygnet kommer hon förmodligen gå i en hårt nerbetad hage och då behövs den ju inte.

Jag hoppas att hon och även de andra hästarna betar ner "hennes" hage snabbast möjligt så att hon inte behöver ha den alls. Betet som kommit upp nu är inte så kraftigt än då det har varit lite för kallt för att gräset ska växa. Detta drar vi nytta av och släpper på bete troligvis i helgen. Eftersom betet är litet och inte så kraftigt ännu så kommer de kanske beta ner det så pass fort att det funkar ändå. (Sedan finns det ju fler beteshagar men där behöver jag ju inte nödvändigtvis släppa henne.)

Ursäkta långt inlägg :o

Tack för ditt svar!

Ja, det är klart att man måste låta dem försöka! Om de bara står och väntar på att man ska ta av den så kan man ju inte säga om det fungerar eller inte. Min tanke är att om den ska på så blir det över natten. Då får hon ca 12 timmar på sig att "lära" sig och jag har ingen möjlighet att stilla mitt samvete och plocka av den :crazy: Och nej, jag tänker inte åka hem kl 02.00 och ta av munkorgen :D

Men ja, du har helt rätt i att det är mitt samvete som spökar i den här tråden :( Jag tycker helt enkelt att det är hemskt. Men jag hoppas som sagt att de hinner beta ner hagen istället. Det första betet är nog inte mer än ca 1 ha och det är 3 hästar som samsas nu i början. Den ena går ensam och de andra två samtidigt under invänjningen. Den/de som inte betar för stunden går i en hage brevid utan större mängder gräs. Så om hagen betas dagligen i ett par veckor så tror jag att den är så pass nedbetad att hon kan gå där dygnet runt men det får tiden utvisa :)

Mvh JV

Som Alex säger, det är din häst och du gör som du vill.
Vill dock avsluta med att understryka att det INTE finns någon anledning att till varje pris försöka undvika munkorgen.
Det obehag hästen upplever, fr a första tiden, är en baggis jämfört med alla fördelar.

LIA

knapplån

Det är inte synd om en tjock häst som går med munkorg i en gräshage. Synd om den är det den dagen den ligger i sin box och har så ont i sina hovar att den knappt kan resa sig. Eller när den har råkat ut för ngt annat tråkigt pga den tunga kroppen.

Fetma är inte ett bra hälsotillstånd för en häst.

Jo, jag tycker faktiskt att det är synd om en häst som släpps på grönbete men förhindras att äta. Det är att likna vid att lägga havre i krubban och binda hästen så att den precis inte når. Frustrerande för hästen. Däremot är munkorgen ett mycket bra hjälpmedel i de fall den behövs. Min häst är inte fångbenägen så jag är inte rädd att hon ska få ont, däremot är jag rädd att hon inte går ner i vikt, eller ännu värre, går UPP i vikt. Det ÄR inte bra att vara överviktig! Däremot håller jag helt med dig om att konsekvenserna av fetma eller fång är långt mkt grymmare för hästen än en munkorg ;)

LIA: Ja, många säger ju det :D Nu har jag dock beslutat att hon inte ska gå på bete denna sommaren. Jag diskuterade detta med min veterinär och fick hans stöd. Han tyckte att jag tog ett riktigt beslut så nu kommer hon gå i vinterhagarna tills första beteshagen är ganska hårt betad. Sedan kommer hon att släppas där (inte för att där är mer gräs då utan för att minska parasittrycket i vinterhagarna) och stödfodras med hö. Det känns trist att hon inte får gå på gräs men jag är rädd om min häst och det är helt enkelt inte värt risken att hon blir ännu tjockare.

Jag tackar ödmjukast för alla tips i den här tråden och hoppas att jag får användning av dem till nästa sommar när det är dags för bete igen :laugh:
Om det är andra som har frågor kring munkorgar och annat så är det fritt fram att fortsätta diskutera i tråden. Om den kan komma till användning för fler människor och hästar så är jag bara glad :D

Mvh JV

Fast de förhindras ju inte ATT äta. Bara att äta OHEJDAT.

Var ute och filmade shettisen (som fått en GG) nyss, och tog en film på welshen med hinkmunkorg med. Han som jag hade sånt sjå vänja in och skrivit om innan.

Jag vet inte, men 'kan inte äta' eller 'synd om' eller 'missnöjd ponny' är inte riktigt det första jag kommer att tänka på i alla fall =)

Munkorgsmodell (här ser du varför den bör vara STOR med)
http://www.youtube.com/watch?v=lo-rBZrbb6s

Greenguard
http://www.youtube.com/watch?v=5wt3Emy_uXs

Finns det munkorgar i XL eller större? De sidor jag har varit inne på har inte haft det. Ni skriver att man bör ta en storlek större än hästen normalt har - då borde jag ha en XXL ;)

Min kommer gå själv på minimalt med gräs men hittar man en passande munkorg kan han ju få gå med de andra i perioder, t.ex. när de andra betat ner sin hage strax innan de ska byta till mer gräs.

*KL*

Jaha, jag är i ledning igen. Fastflätad OCH halsrem = munkorg på hela dagen hitills (utom en timme när jag tog av den). Han får fortfarande inte i sig ngt, men det är ju ett sekundärt problem än så länge.

MEN.. högst primärt är att han nu fått skavsår, rejäla, på mulen. Hans milt sagt överambitiösa försök inbegriper ju (som filmen visar) rätt mkt gnussande. Så ett vätskande skav på ena läppen, av sidoremmen, det luddade jag bort. Men vad i hela friden gör man åt brännskavsåren på själva mulen/mitt fram på läpparna? :crazy:

Jag har inte sett de i XXL tyvärr, men kolla på t ex engelska sidor, de har mycket bättre sortiment på den där fronten.

jag har green guard och är jätte nöjd med den, men det jag undrar är om era hästar har fått skav av den?(:

då min har fått skav ungefär där grimman är på i fram. Har satt på fårskinn men det verkar inte hjälpa, och salvor skavs bara bort. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra!:S

jag har green guard och är jätte nöjd med den, men det jag undrar är om era hästar har fått skav av den?(:

Skav av botten, på mulen, i början pga felaktig ätteknik OCH att jag hade spänt för hårt, för nära mulen.

När det var justerat och i övrigt - inga skav alls.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 855
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka