R8n

Trådstartare
Ja, eftersom vi nu börjar närma oss våren sakta men säkert så vill jag ha en hel del tips på hur ni byggt era uteburar till kaniner/marsvin.

Jag själv har då tänkt bygga en liten betesbur för marsvin med hjälp av kycklingnät. Men längre än så har jag inte kommit, så fram med tips :p

Mitt krav är att buren inte ska ta alltförstor plats när den inte används.

Sv: Beteshage

Du skall bygga beteshagen så stor som möjligt och så måste djuret få en "koja" i hagen så att den kan gömma sig om den blir rädd. Ju större du lagar hagen desto bättre är det!
Kycklingnät rekomenderar jag inte, det är så tunt så djuren kan gnaga hål och rymma.

Jag gjorde såhär när jag byggde hage åt mina kaniner;
- Satte ner 4 trästolpar i marken i en fyrkant, det var ca 5 meter mellan varje stolpe.
- Satte upp ett nät runt alla stolparna så det blev en stor hage (vet inte vad nätet heter, det har iafa lagom stora och tjocka maskor och så har det ett grönt plastlager ovanpå stålet eller vad det nu är, det är ca 1m högt).
- I hagen finns det ett stort hus på ca 1 kvadratmeter där kaninerna har skydd mot blåst och sol, men det finns också 2 små där dom kan gömma sig och få lite värme. Dessutom älskar dom att gräva inuti kojorna.
- På endel ställen har jag sättat upp handdukar med hjälp av klädnypor på nätet så dom får extra mycket skygga, det behövs på sommaren.
- Jag har hällt massor med jord i en hög där kaninerna kan gräva, och så har jag sättat lite stenar och stora rör som kaninerna kan springa i och runt. Dom har alltid en stor vattenskål i hagen med rent friskt vatten + en vanlig kaninvattenflaska.

Jag har inte mina kaniner ute i hagen hela tiden. Regnar det får dom inte komma ut, och jag lämnar dom inte ensama för länge utan att jag tittat till dom. Om mina katter är ute brukar jag sitta och läsa i närheten, inte för att katterna någonsin gjort något men man vill ju vara på den säkra sidan :)

Kompost galler! köp ett par satser med kompost galler och du har en rejäl betes hage!
bara att trycka ihop när den inte anävnds!:)

till marsvin går väl inte det iaf?
mina hermelinblandningar kommer igenom kompostnät...
och sen kan dom väl typ .. "ramla ihop"?

Tycker ochså kompost galler är bäst, man kan själv bestämma hur stor/liten den ska vara och jättelätt att flytta, jag brukar flytta min varannan dag, och då har jag den ganska stor.
Jag har en fransk vädur och hon har aldrig lickats få den att ramla ihop....
Har man marsvin kan man sätta på hönsnät utanpå gallret!

Tack för alla bra tips! :idea:

Glömde nämna att buren bara ska användas ett par timmar om dagen om vädret tillåter då jag bor i lägenhet så kan jag inte ha grisarna ute utan uppsikt.

Kompostgaller fungerar inte så bra, då jag har 2 grisar som rymmer i genom "rutorna" ;)

Men, förresten.. jag har ju en hage inne som är gjord av kompostgaller som jag satt kycklingnät på. Den kan jag ju ta ut:idea:

Tänk vad dum man kan vara:o :D

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 356
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka