Beteendefråga ang hästar i flock

Mli

Trådstartare
Häromdagen upptäckte jag och min man ett "nytt" beteende hos hästarna i beteshagen.

Vi skulle flytta dom från en hage till en annan som låg på andra sidan en grusväg. Så vi drog helt enkelt upp linor mellan hagarna över grusvägen så att hästarna gick själva över.

Men... den enda åringen vägrade gå med flocken eftersom det var ytterst farligt att gå över på grus från gräs.. hon hade inget direkt intresse heller av att följa med övriga flocken som sprang glatt och utforskade den nya hagen. Efter ett tag så började dock de andra hästarna i flocken att försöka locka henne med sig - och det är här det lite annorlunda beteendet kom fram.

Ledarhästarna gick fram till öppningen och stampade med ena framhoven i marken - såg ut ungefär som om de gick med grodfötter på sig. De gick fram och tillbaka och stampade i varje steg och såg relativt frustrerade ut. Hade det bara varit en häst som hade gjort så hade jag gissat på att den var halt eller hade nåt i hoven - men när det var flera hästar så tyckte jag att det verkade mer som ett flockbeteende.

Är det nån som vet vad det är för beteende? Det verkade som om dom försökte locka åringen med sig - men gör dom det genom att slå med en hov i marken?!?

Har varken sett det innan eller efter denna händelse, så jag har inte så många situationer att jämföra med.
 
Sv: Beteendefråga ang hästar i flock

Mli skrev:
ingen som har sett ngt liknande?

Vad spännande betende, låter ju lite som att "nu får du skärpa dig och komma hit" :)

Gick åringen över tillslut? I så fall av sig själv?

Hoppas någon annan har ngt att säga ang detta:bump:
 
Sv: Beteendefråga ang hästar i flock

Mycket intressant! Undrar om vi människor kan ta efter om vi t.ex. ska få den att gå in i transporten eller något annat läskigt:)
 
Sv: Beteendefråga ang hästar i flock

Yoshi skrev:
Vad spännande betende, låter ju lite som att "nu får du skärpa dig och komma hit" :)

Det var ungefär så jag uppfattade det också!

Nej, åringen gick inte över självmant.... efter 1 timme lyckades vi få tag i henne och få på henne en grimma, och efter ytterligade en halvtimmes övertalning gick hon över... Nu har jag bara haft kontakt med denna åring i drygt en månad, men hon är alltid såå social och det har aldrig varit problem att få kontakt med henne innan. Men unghästar är ju unghästar... :-)
 
Sv: Beteendefråga ang hästar i flock

Mli skrev:
ingen som har sett ngt liknande?


Jo jag har sett det en gång... det var efter hopsläpp med min nya häst och han hade gått med de andra valackerna, 3 st något dygn, men inte varit helt inkluderad i flocken under det dygnet, även om han redan från början blev ranghög hos dem.

vår hage gick som i ett U- en stor vall som sedan har en smal öppning till en annan smalare avlång hage som har träd. mellan dessa två hagar löper en stor å, så staketet går längsmed denna å på bägge sidor, och bara som sagt en smal öppning till den smalare hagen.

De andra valackerna gick genom detta grindhål upp mot skogen, men min häst förstod inte utan gick kvar på andra sidan ån och stängslet. Ledar valacken vände då tillbaks en god bit mot grindhålet, stampade som du beskriver. Han ville helt klart få min häst att fatta var öppningen till denna hage var, och följa med dem. Vi hade visat honom till fots innan insläpp men han hade nog glömt detta eftersom de hållt sig ett dygn på enbart vallen....

har inte tänkt på det så mycket sen dess det är flera år sedan och har inte sett beteendet sen dess. Kul om nån mer kan hoppa in som sett liknande så kanske vi får veta mera.
 
Sv: Beteendefråga ang hästar i flock

Min häst kan göra så när hon blir frustrerad och känner att det är för svårt.

Tex, hoppa över dike ;)
 
Sv: Beteendefråga ang hästar i flock

Mina hästar kan bli så när de inte fattar att grinden är öppen.

FLyttar hästarna då och då till nya hagar. De som inte varit med om detta tidigare TROR att repen är kvar och ser dem alltså även om de inte finns. så där står de vid staketet och fattar noll.
Kan det vara det månntro????
 
Sv: Beteendefråga ang hästar i flock

Kan det vara både ett sätt att locka och ett sätt att visa/känna efter att marken är säker att gå på och var man ska gå? Tänker på det Crazy Deluxe skriver, det känner jag igen: att stampa omkring framför ett dike eller en läskiga partier i skogen eller liknande.

Intressant iakttagelse i alla fall!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 872
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp