Beteende vid smärta

MiaMaria

Trådstartare
Jag har haft problem till och från med min häst. Han har aldrig varit halt, men är ofta öm i ryggen. Han blev behandlad för inflammation i en glidled för lite drygt ett år sedan och blev då också behandlad i ryggen med djupmassage. Han är röntgad i ryggen och har jättefin ryggrad med stora mellanrum mellan tornutskotten.

I våras red jag honom som vanligt och vi kom igång och tränade några gånger. Det gick bra. Så vilade han några veckor i sommar. När jag skulle börja rida igen var han inte helt okey. Han gick inte fram som han brukar och var öm i ryggen.

Han har nu vilat hela hösten, främst pga jag inte hunnit sätta igång honom. Han går alltid ute mycket med hästkompis i stor kuperad hage, och är fortfarande fin i kroppen. Nu har jag börjar skritta honom igen. .

Igår var han nästan omöjligt att sitta upp på. Min häst är nästan alltid laddad och pigg, men brukar stå hyfsat still när jag sitter upp. Igår var han ovanligt laddad och hoppade och skuttade mer än vanligt. Jag misstänker att han har någon låsning någon stans, och att den gör att han har ont ibland. Jag köper inte riktigt att skulle vara "vårkänslor" som gör honom så "vild".

Kiropraktorn kommer till oss i veckan, efter en lång väntan så jag hoppas på hjälp, men vill ändå höra vad ni andra har för erfarenhet.

Ni som har hästar som haft/har problem med rygg, kors eller något annat. Har ni märkt att era hästar beter sig annorlunda, och på vilket vis isåfall. Har problemet löst sig i och med att hästen blivit behandlad och frisk?

Sv: Beteende vid smärta

min vänninas halvblod gjorde sig illa i hagen som unghäst (veterinären tror att hon gått om kull eller fläkt sig) bedövade fram att det satt i ett bakknä (röntgen och u.l. har inte visat på någonting fel). hon har blivit behandlad flera ggr. för det, dels med cortison sprutor och dels med finadyn då det återkom. hon reds in förra året och tappade efter ett tag sin bjudning samt hade problem att fatta den ena galoppen. ny veterinär runda.

veterinären behandlade (satt på samma ställe men ingenting syntes på röntgen eller u.l) och rekommenderade att vi tog ut en kiropraktor som h*n sammarbetar med. denne hittade låsningar i bakkärran samt i nacken och käken som behandlades 2 ggr. med (har för mig att det va med 2 veckors mellanrum) efter det har hästen fått tillbaks sin bjudning, har inga problem att ta "rätt" galopp och har fått ett mkt. trevligare steg (va ngt. markbunden förut)

nu är det bara att hoppas att det "håller i sig", men förhoppningarna är goda då man kan se att hon musklar sig jämt nu (hon va ojämt musklad innan)

Vad skönt att höra att de hittade felet. Jag hoppas på att få liknande hjälp. Jag vet inte att min häst gått omkull eller något, men det kan ju ha hänt när jag inte varit i närheten. Han är en riktigt sprallig häst och älskar busa och är olyckan framme så...

Var det just framåtbjudningen som var problemet, eller visade din väninnas häst på andra sätt också att den inte mådde bra?

vi vet inte riktigt vad som hänt med pålle heller. det va veterinärerna som gissade att det kunde vara att hon gått om kull eller fläkt sig.

det tog ganska lång tid innan hon blev bra. från början visade hon lite hälta som försvann efter behandling men återkom (eller snarare lite "ojämn" gång, otaktmässig.)som behandlades igen och igen :crazy: när hon sedan reds in så va det framförallt bjudningen som försvann och att hon inte ville ta den ena galoppen efter ett tag. hon blev även spänd/svullen/öm över länden. alltihop (låsningarna) hade iallafall med hennes bakknä att göra.

peppar peppar, men än har hon hållt sig fräch. kiropraktorn sa att det kan komma att behövas fler behandlingar så vi får se ;)

Med all denna vila din häst blivit utsatt för så tycker inte jag det är konstigt att den far hit och dit. (stallmodig kallade man det förr tror jag) Prova att låta den få springa av sig lite innan du rider. Tex om du kan longera den i bara grimma och då få springa på ordentligt eller om du har ridhus -låta den trava och galoppera fritt där inne en 20 minuter först.
Om din häst har ont någonstans måste den ha skadat sig i hagen, en sträckning eller nått, att den får ont av att bara gå i hage -nej det tror inte jag.
gulan

Min häst har haft stora problem i området mellan rygg och kors.
Han hade fått ihopväxta kotor pga dålig muskling och mycket ridning.
Detta märkte jag på honom när han surade när jag skulle dra åt sadelgjorden. Jag fick hjälp av en duktig equiterapeut och med konternuerlig laser-behandling och några träningsövningar så har vi fått bukt med problemet. (Vet inte hur det är med din häst men med min så blir han ju sämre när han får vila och tappar hans värdefulla muskler).
Lycka till hos kiropraktorn.

Jag har haft min häst sedan han var unghäst och känner honom väl. Han är aldrig stallmodig, men ofta mycket pigg så det är inget nytt. Han laddar lätt och blir också lätt spänd. Detta är normalt för honom.

Hans nerviga sätt och alerta beteende blir inte bättre av att han "springer av sig". Tvärtom är han alltid lugnare om jag rider på morgonen INNAN han varit ute och sprungit av sig.

Just denna dag jag pratar om hade han sprungit i hagen, bockat och busat precis innan jag tog in honom. Han var tom svettig, men jag tänkte ändå skritta honom en runda. Detta var heller inte första dagen jag red honom efter vilan. Han är skrittad i skogen ett tag.

Jag önskar att jag kunde förklara hans problem med att det är humöret det är "fel" på men dessvärre är det inte det som är bekymret. :(

Att han skulle få ont av att bara gå i hagen tror inte jag heller, men det kan vara något som hänt honom som jag inte vet om. Detta är ju ett problem som kommit och gått under en längre tid och som sagt, jag misstänker en låsning. Förhoppningsvis kan kiropraktorn hitta felet och rätta till det...

Senast ändrad:

Vad skönt att du kommit till rätta med din hästs problem!!

Jo man kan tänka sig att det skulle bli sämre av vila, iallafall om det är ett ryggproblem. När min häst blev behandlad av veterinär för lite drygt ett år sedan var han mycket välmusklad och igång. Vet. sa att det är ovanligt att en häst som är så välmusklad över ryggen har ryggproblem. Då min häst dessutom har fin ryggrad (alltså inga sammanväxta kotor) är detta lite av ett mysterium.

Idag är han naturligtvis inte lika välmuskad eftersom han vilat, men han är inte tunn och ser fin ut i kroppen. Han har gått bra och varit framåt då jag ridit honom nu. Problemet har varit när jag ska sitta upp, och nu sist var det som sagt under stor protest från hans sida både vi uppsittning och när jag väl kommit upp i sadeln. Jag känner inte alls igen hans beteende :confused:

Min häst har ofta ont/ömmar i ryggen. Veterinären menar att vila bara försämrar, då ryggvärk ofta är muskulärt. Och om man då ställer av" hästen så faller musklerna och så blir det jobbigt för hästen att sätta nya muskler. Det tar ju visserligen tid innan musklerna faller, men det kanske kan vara värt att tänka på. Jag är ingen expert, men detta är vad min veterinär sa ialla fall.

Jag har haft min häst sedan han var unghäst och känner honom väl. Han är aldrig stallmodig, men ofta mycket pigg så det är inget nytt. Han laddar lätt och blir också lätt spänd. Detta är normalt för honom.

Hans nerviga sätt och alerta beteende blir inte bättre av att han "springer av sig". Tvärtom är han alltid lugnare om jag rider på morgonen INNAN han varit ute och sprungit av sig.

Just denna dag jag pratar om hade han sprungit i hagen, bockat och busat precis innan jag tog in honom. Han var tom svettig, men jag tänkte ändå skritta honom en runda. Detta var heller inte första dagen jag red honom efter vilan. Han är skrittad i skogen ett tag.

Jag önskar att jag kunde förklara hans problem med att det är humöret det är "fel" på men dessvärre är det inte det som är bekymret. :(

Att han skulle få ont av att bara gå i hagen tror inte jag heller, men det kan vara något som hänt honom som jag inte vet om. Detta är ju ett problem som kommit och gått under en längre tid och som sagt, jag misstänker en låsning. Förhoppningsvis kan kiropraktorn hitta felet och rätta till det...

Ja, jag tror absolut att det är som du säger. Nu har min häst vilat av andra orsaker än ryggproblemet. Jag har helt enkelt inte haft tid att rida honom. Sen har han tyvärr haft ryggproblemet även då han varit igång och välmusklad... :confused:

Tips : "Strecha" alltid häetens rygg efter träning.
Köp ett Back On Track täcke, svindyrt men ack så bra :love:

TACK för tips!!

Strechar ryggen gör jag alltid. Back on Track har jag inte till ryggen, men ska köpa ett täcke så fort ekonomin tillåter...

Har du erfarenhet av Back on Track täcket?

Ja, tycker att det funkar mkt bra! Skulle köpa ett alldeles eget här i vintras, men ekonomin kollapsade plötsligt, så det gick inte :( Ska dock köpa ett SÅ FORT jag har pengar. Använde dom mkt på stället jag jobbade i somras, helt suveräna, måste jag säga. Gjorde enorm skillnad på bara 12 h! Kostar runt 2500 kr. Finns ländtäcke också, har ett sådant , helt underbart.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 522
Senast: MiniLi
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 279
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar