C

cecil

Det diskuteras ofta om hur olika åsikter hästmänniskor har. I de flesta fall spelar det inte så stor roll, men vad gör man om åsikterna skiljer sig åt inom samma familj? :crazy:

Min ena häst har väldigt lätt för att ta sig och blir bukig på sommaren när han går på bete. Det påverkar inte hans rörlighet och han går ner i vikt efter betessäsongen, men jag tycker ändå att vi ska begränsa hans tillgång på bete, eftersom vikten antagligen sliter på hans ben. Min mamma däremot, tycker att han kan få vara lite överviktig på sommaren och att det inte skadar honom.

Vad kan jag göra? Som det är nu är det min mamma som bestämmer och jag har väldigt lite 'makt' i frågan. Jag är ju rädd om min häst, men vad kan jag egentligen göra åt situationen när det är min mamma som bestämmer?

*hoppas att tråden ligger rätt*

Sv: Bete?

Har haft liknande problem hemma och har två förslag:

- Kompromissa och låt honom gå på bete i gröngräset i ca en månad och gå i vanliga hagar resten av tiden

- Rid honom samtidigt som han går på bete, så bränner han lite fett i alla fall :rofl:

Håller med din mamma om att några kilo extra inte gör så mycket, och jag tror faktiskt inte att han hinner bli grovt överviktig bara under sommaren, hur han rids och vad han får för foder resten av året är det viktigaste.

Lycka till - och tänk på att er kärlek till hästen är det viktigaste! :banana:

Ge henne information. Skriv ut artiklar om hur ohälsosamt det är att vara överviktig häst, om veterinären kommer för tex vaccination kan du be denne kontrollera hullet....

Hoppas det löser sig! Övervikt är inte hälsosamt.... /Anna-karinsom kämpar med sig själv och hästen :D

- Kompromissa och låt honom gå på bete i gröngräset i ca en månad och gå i vanliga hagar resten av tiden

Bra idé, jag ska fråga henne och se vad hon tycker om det.

- Rid honom samtidigt som han går på bete, så bränner han lite fett i alla fall :rofl:

Jag rider honom dagligen och det är lite det som oroar mig - att det sliter för mycket på hans ben.

Håller med din mamma om att några kilo extra inte gör så mycket, och jag tror faktiskt inte att han hinner bli grovt överviktig bara under sommaren, hur han rids och vad han får för foder resten av året är det viktigaste.

Mm, det är därför jag undrar också - jag vet ju att han går ner i vikt till hösten, då kanske han kan få ha några extrakilon nu..? :confused:

Lycka till - och tänk på att er kärlek till hästen är det viktigaste! :banana:

Tack! :)

Tack för bra förslag. Jag ska leta lite och se vad jag hittar.

Och lycka till med dig själv och hästen! ;) :D

Har sedan 2 somrar inte haft mina hästar på bete öht. Har gått och betat dem för hand typ 30 minuter per dag ist. Varför? Pga den enda hästens enorma intresse för mat = övervikt = benproblem. Så pga hälsorisk för nordisen får de inte gå på sommarbete. Må låta "hemskt" men han mår så otroligt mycke bättre när han inte går på bete jämfört med när han gjorde det...

Tycker du är på helt rätt spår. Alternativt om du sätter din häst på beteshage någon timme per dag!

Glad Sommar!

Precis, det är risken för skador på benen som jag är rädd för. Tyvärr är ju inte min mamma inne på samma spår, men jag har fått en del tips och jag ska prata med henne igen.

Emmah.S skrev:
Detsamma! :)

Jag har pratat lite med min mamma och hon gav som förslag att vi skulle ha hästarna inne på nätterna. Det begränsar ju deras tillgång på bete rejält, men blir det inte så att de äter "ifatt" på dagen? Istället för att äta och vila som de gör när de går ute dygnet runt, så äter de i princip oabrutet och vilar inomhus... Eller?

min häst blir väldigt bukig när han stått några dagar, inte tjock men bukig.
och ja skulle inte vilja låta honom stå flera veckor utan att bli riden för då skulle han bli enorm tillslut..men ja tycker endå att de är sommar och han mår bra av att vara ute och vara häst..

men ja rider mera då, för tillfället så rider jag två ggr per dag, inte hårda pass men såpass att han håller nere vikten och magen.

så ja tror att dom flesta kan gå på bete och blir dom stora så får man rida mer helt enkelt...enda anledningen som ja tycker finns att ta in dom eller inte låta dom gå på bete är om dom blir extremt feta eller fång eller nån sån anledning..men att hästen blir lite bukig tycker ja inte är nån anledning..

Jo, riden blir han ju. Jag rider än så länge en gång om dagen, men jag ska öka det till två gånger. Dessutom har jag ändrat träningen och rider nu allt längre pass som är mer lågintensiva, så det ska förhoppningsvis hjälpa.

cecil skrev:
Hon gav som förslag att vi skulle ha hästarna inne på nätterna. Det begränsar ju deras tillgång på bete rejält, men blir det inte så att de äter "ifatt" på dagen? Istället för att äta och vila som de gör när de går ute dygnet runt, så äter de i princip oabrutet och vilar inomhus... Eller?

Någon som vet?

ja tror inte dom kommer äta mindre gräs för att dom står inne på natten, däremot kanske dom blir lite piggare att rida.

Okej, tack så mycket. Då får vi tänka över det ett tag, eftersom gräsmängden antagligen inte minskar och han är redan tillräckligt energisk när jag rider. ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 622
Senast: Sedna
·
Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 140
Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka