bete till hingst..?

S

SomethingCorporate

Har en ettårig hingst och har börjat fundera över bete.
Helst hade jag nog kastrerat honom innan men i dags läget ser det inte ut att hinnas med innan röten och då blir det att vänta till hösten.

Det bästa vore ju om jag skulle hitta något hingstbete med dom i hans ålder.
Men det är ju inte säkert att det går att hitta så jag jobbar på andra lösningar.

Min kompis har en mini-shettis hingst på 3 år.
Tror ni att det skulle kunna vara ett alternativ? (min är i dags läget ca 140 hög)
Eller blir 3 årings lekar för tuffa för min eller kan det bli fel för att min är större och kanske inte förstår sin storlek och gör illa shettisen?

Sista alternativet är min 17 åriga valack som inte riktigt har baransinnet kvar :p

vad skulle ni välja?
Eller har ni något annat tips?

Sv: bete till hingst..?

Det brukar inte vara så svårt att hitta hingstbeten för 1 och 2 åringar. Sätt ut en annons.

Annars:
Kan shettisen gå på ett bete som är lämpligt för din häst?
Om den kan det så skulle jag nog prova att ha alla tre tillsammans om jag var du.

Tror att det går bra, om inte får man väl ta isär dem. Så är det ju alltid när man släpper ihop hästar, man vet aldrig innan hur det ska blöi, man kan bara gissa!

Lycka till!

Att hitta bete till en ett-tvåårig hingst är nog ganska lätt!
Det blir knepigare när de blir lite äldre som min som är fem i år som jag gärna skulle vilja ha ut på lite bete i sommar.

Ang minishettis så gick min med en 13 år gammal minihingst förra året, min häst (ca 155 cm hög) fick stryk varje dag i två veckor. Sedan kom det en ett år gammal halvblodshingst in i hagen så då fick min och ettåringen leka med varandra och minihingsten bossade fortfarande men höll sig ifrån lekandet.

det kom oxå in en shettisvalack på tre år i hagen som de funkade riktigt bra med!

det är bara att prova, går det så går det!

fråga bland "travfolk". brukar ha stora beten med travunghingstar.

Jag brukar se massor av annonser med folk som erbjuder sina beten till yngre hingstar med jämnårig flock och daglig tillsyn så jag tror inte det skulle vara så jättesvårt att hitta. Kanske beror på vart man bor.

Det är jätteviktigt att han får gå i flock med flera andra hästar (lika eller olika är mindre viktigt) medan han är ung och formbar, så han utvecklas optimalt! Han blir smartare och starkare och får ett trevligare psyke. Dessutom ökar chansen att han kan klara av att gå tillsammans med andra hästar som vuxen. Ge inte upp att leta efter hingstflock! Det finns massor, eftersom behovet är så stort!

Jag skulle låtit alla 3 gå tillsammans. Då kan unghästarna busa ihop samtidigt som de har tryggheten från den äldre valacken som vakar över dom.

Min åring kommer få tillbringa sommaren med en valack på 8 år som fortfarande har lite barnasinne kvar och samtidigt är en trygg individ.

/M

Har en ettårig hingst och har börjat fundera över bete.
Helst hade jag nog kastrerat honom innan men i dags läget ser det inte ut att hinnas med innan röten och då blir det att vänta till hösten.
helt OF men....:confused:

Hmm röten är det lika med rötmånad???:confused: och vad jag har lärt mej så infaller den i AUGUSTI, då innebär det att du har 4månader på dej att kastrera :angel:

vad kostar det på bassholmen, hittade inget på hemsidan

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 920
Senast: Joro253
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 705
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka