Bete, för alla..?

Ingela_S

Trådstartare
Jag hade en intressant diskussion med min tränare idag, angående hästar på bete. Hästar, t ex travare, tas ju i träning och tävlar redan i tidig ålder och får kanske inte gå på bete så mycket eller inte alls, utan blir uppfödda på kraftfoder och hö. Min tränare menade då att vissa individer kan ha svårare att klara sig ute på sommarbete senare i livet, framför allt de som har gått på travet länge. Dels att de kan ha svårt att klara sig på enbart gräs rent näringsmässigt, men också att de kan ha svårt att slappna av när de är ute dygnet runt, att de går runt mer än de gör i box (kanske självklart..?) och att de då blir tröttare och slöare än de normalt är vid uppstallningsperioderna. Beroende på hur pjoskig man har varit med dem tidigare, så kan de även ha svårare för att klara vissa väderlekar, t ex ihållande regn också.

Själv har jag inte nån erfarenhet och kan inte uttala mig särskilt vetenskapligt, men det skulle kunna vara så. Vad tror ni andra här inne? Är tränaren helt ute och reser, eller har h*n någon poäng tror ni? (Observera att det inte gäller alla travare eller uppstallade hästar, det kan ju givetvis variera från individ till individ.)

Sv: Bete, för alla..?

Jag har har mina tävlande travhästar ute dygnet runt sommartid dom går även på gräs (inte världens kraftigaste ) och jag har inte märkt nån direkt skillnad resultat mässigt.

Så för deras del verkar det inte vara nån skillnad,men det är nog väldigt individuellt.

Min häst, 12-åring, har som unghäst gått på lösdrift, blir jättetrött av att vara ute dygnet runt. Han skulle inte funka att tävla och vara ute dygnet runt. Nu är han hobbyhäst så det är ingen fara. Han lägger sig och sover när han kommer in nu.

Har "utestall" vid betet och är skyddad för väder, vind, sol och insekter och har alltid tillgång till torr liggplats, även ute.

Min förra häst hade det inte varit några som helst problem att tävla även när han gick på dygnet runt bete. Men han var frusen och svårfödd så med täcken och kraftfoder hade det varit helt ok.

Det är så oliga från häst till häst.

Kul att få svar. Tror också att det är väldigt individuellt hur mycket de klarar prestera under betestiden. Fast jag menade nog snarare att om hästen aldrig har fått gå på bete och livnära sig på gräs under de första säg 13-14 åren av sitt liv, kan det då vara svårare för dem att anpassa sig till att gå ute dygnet runt och att "klara sig själv"?

Min gamla häst, en travare som tävlade och gick på travet fram tills han var 12 år (och gick på jävligt mycket mat) klarade sig aldrig på vääldigt mycket och kraftigt bete trots att han bara reds 4-5 ggr veckan inte särskilt hårt. Vi fick ge han mycket kraftfoder för att han skulle hålla hullet.

Dock gick han ute dygnet runt och var avslappnad, fast iofs uppskattade han att få komma in och vila också.
/B

Precis det jag menade. :D Min häst klarar sig fint på bete så länge gräset fortfarande är nytt och kraftigt. Nu har han börjat tappa lite, så han får extra foder. Tror kankse till viss del att han gör av med mer energi än han får i sig, delvis pga att han inte kan slappna av ordentligt på nätterna. (Är en lättstressad och nervig häst i övrigt, och dessutom ranghög och vill ha koll på allt.) Han är också betydligt slöare på sommarbetet än när de står uppstallade.

Provade i år att släppa vårt 5åriga fullblodssto (med föl) på bete för första gången. Betet var kraftigt men hon såg ut som ett stressat spjälstaket efter en månad så nu är de hemma. Hon är nöjd med att gå ute dagtid och komma in till kvällen och fodras, då är hon trygg.

Jag får ansluta mig till dem som har en häst som är uppfödd på utedrift. Jag har haft henne sedan hon var 3 år och nu är hon 19. Hon har alltid frusigt när det regnar, blivit smal och trött så jag slutade med regelrätt sommarbete ganska snart. Om jag vill rida henne så är det en omöjlighet. Har försökt att låte henne vila och hoppas att jag träffar in när det inte regnar! Men jag hoppas att nästa lilla häst, nytt 3 årigt fullblod skall kunna gå ute lite mer. Men jag räknar med att få hålla på att ta ut och in själv hela sommaren :)

Ibland käns det som om att många bara SKALL släppa sina hästar på bete. Bara för att få vara lediga själv. Vare sig hästarna vill eller ej. Jag är helt på det klara med att det finns hästar som älskar att gå på bete. Men det är lika många som måste komma in och vila för att orka med det. Sommarlov och sommarlov :) det blir mer ett överlevnadsläger! Tänk de hästar som går med täcke ute i april för att det är kallt och blåser etc. Maj kommer och det blir lite varmare men hästarna är fortfarande täckade ute vid ex regn och inne på natten. Från en dag till en annan går det från sin box och allt kraftfoder rakt ut i sommarhagen. Utan kläder och utan att blivit avvanda vid krafftfodret. Det är lite hysteriskt med bete ibland tycker jag :) Men jag skulle GÄRNA ha en häst som klarade och älskade det. Skulle underlätta massor för mig som hästägare!

Hoppas ingen tar illa upp för mina funderingar!!

Hästar som är vana att ha täcken vänjer sig ganska snabbt vid att gå utan. Min förra var frusen som 17 när jag köpte honom, han hade haft täcke nästan alltid ute. Det fick han ha i början hos mig också, men sen efter sommaren lade jag bara på täcke när jag tyckte det behövdes (busväder) Han var inte frusen alls sen.
De blir vana ganska fort.
De travhästar mina kompisar och bekanta har som tidigare gått på travet har inga problem att klara sig på bete om sommaren. Visst finns undantag, men det gör det alltid. Tror inte det stämmer att det skulle vara så just med tidigare travhästar.
Det gäller ju att vara uppmärksam och se hur hästen reagerar och hitta det som just den hästen trivs med. De är ju individer och alla hästar trivs inte på bete.

Min klarar inte betet så bra... Blir väldigt väldigt trött och stirrig... hoppar och studdsar för minsta lilla... Går på ganska kraftigt bete, dom andra hästarna i hagen är tjocka men inte min... Han tappar mer och mer ju längre tid det går.. Äter lusern nu för att hålla vikten uppe... Och som att detta inte skulle räcka så har han blivit förkylld nu också... Så jag kan väl säga att jag gärna hade viljat ha honom inne på nätterna men eftersom jag har honom inhyrd så är det bara att anpassa sig... Ska väl tilläggas att det är en welsh cob så det är ingen Klenhäst....

Jag har en häst hemma som går helt emot den teorin. Han har tränat hårt hela sitt liv och alltid vart uppstallad. Har kännt hästen i 8 års tid även om han inte vart i min ägo. (han är dock min häst nu) Han har alltid haft svårt med hullet, ätit dåligt, fått problem med ben och liknande. I vintras kastade jag ut honom på lösdrift och har bara sett positiva förändringar, hästen äter nu det dubbla mot vad han gjort innan och håller hullet bra, fryser aldrig trotts att han i stort sett gått otäckad, även när det vart -20 grader (dock med fri tillgång till hö).

Lösdrift och tillgång till bete har bara gjort gott för den hästen, då han uppenbarligen inte trivdes med att stå på stall.

Min första gick i träning tills jag köpte honom, sen direkt ut på bete. Han älskade det. Inga problem med hull eller trötthet, men visst blir de lite slöare på bete.

På min häst stämmer teorin in väldigt bra. Nu tror jag iofs att han är van att gå på bete sen tidigare men för övrigt. Förra sommaren föll han ur helt och såg ut som ett spjälstaket :cry:Den här sommaren får han fri tillgång på hö kvälls/nattetid samt lucern, kornkross, lite havre och mineraler.. Då går de ändå bara ute från 8-9 till 19.00.. Han rids visserligen 6 dagar i veckan också. Egentligen kanske man inte kan prata om regelrätt bete för hans del, utan mer att han går på gräs :p

Han har varit väldigt frusen men det har blivit bättre. Att han var frusen när han var så mager som förra året är dock inte konstigt. Det stämmer även att han blir loj på betet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 914
Senast: mamman
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 802
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 768
Senast: Grazing
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 934
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka