Ingela_S
Trådstartare
Jag hade en intressant diskussion med min tränare idag, angående hästar på bete. Hästar, t ex travare, tas ju i träning och tävlar redan i tidig ålder och får kanske inte gå på bete så mycket eller inte alls, utan blir uppfödda på kraftfoder och hö. Min tränare menade då att vissa individer kan ha svårare att klara sig ute på sommarbete senare i livet, framför allt de som har gått på travet länge. Dels att de kan ha svårt att klara sig på enbart gräs rent näringsmässigt, men också att de kan ha svårt att slappna av när de är ute dygnet runt, att de går runt mer än de gör i box (kanske självklart..?) och att de då blir tröttare och slöare än de normalt är vid uppstallningsperioderna. Beroende på hur pjoskig man har varit med dem tidigare, så kan de även ha svårare för att klara vissa väderlekar, t ex ihållande regn också.
Själv har jag inte nån erfarenhet och kan inte uttala mig särskilt vetenskapligt, men det skulle kunna vara så. Vad tror ni andra här inne? Är tränaren helt ute och reser, eller har h*n någon poäng tror ni? (Observera att det inte gäller alla travare eller uppstallade hästar, det kan ju givetvis variera från individ till individ.)
Själv har jag inte nån erfarenhet och kan inte uttala mig särskilt vetenskapligt, men det skulle kunna vara så. Vad tror ni andra här inne? Är tränaren helt ute och reser, eller har h*n någon poäng tror ni? (Observera att det inte gäller alla travare eller uppstallade hästar, det kan ju givetvis variera från individ till individ.)