bete eller inte bete?

F

fenny_92

jag har en väldans beslutsångest ang. bete eller inte bete till min häst, och behöver alla åsikter ja kan få om de...

datta är en spec. situation eftersom min häst är halt på båda bak, han kan inte trava på böjt spår ordentligt och kortar steget väldigt i skritten. till saken hör oxå att ja är väldigt, ja vet inte va vi ska kallade så MISSFÖRSTÅ MIG RÄTT, emot bete (riskerna).

men nu har ja fått ett bra erbjudande av några vi känner som har: väldigt fina hagar, okej tillsyn och 2 hästkompisar, annars är ja väldigt orolig för att han ska springa mycket och bli mer halt så 2 är ju lagom. men DE FÅR INTE INTRÄFFA att han springer mycket. han kommer avlivas i sommar om vi inte klarar att få han frisk vilket oxå hör till här. sen har han aldrig gått på bete förr vad ja vet och frågan är hur klarar han de: smällfet, faller ur, springer sönder sig, a ni vet.

hjälp detta är så svårt :confused::crazy::confused: okej om de hade varit en "hel" häst men detta är så mycket mer komplicerat än så...

**sluddrigt ja vet :crazy: sorry**

Sv: bete eller inte bete?

Lite spring får du räkna med att det blir, det är ofrånkomligt när man släpper ihop nya hästar att det springs när de ska rangordna sig. Det spelar ingen roll om han gått på bete tidigare eller inte, frågan är om han gått i större hagar tidigare med andra hästar och hur han isf reagerat? Det troliga är att när hälsningsceremonierna är överstökade kommer han att vara fullt upptagen med att äta, men det finns ju alltid en risk för skador. Faller han ur får du stödfodra, blir han fet så är det ju bra om han kan komma in över natten eller acceptera munkorg så han inte kan äta så mycket.

Själv är jag väldigt mycket för bete :)
Om han funkar bra på betet så tror jag att det är det bästa för hältan, för det låter inte som han är halt rak ut utan ryttare? Då får han röra sig i egen takt utan belastning, men håller igång så blodcirkulationen hålls på topp i benet= betydligt bättre läkning än en box kan erbjuda.
Det största problemet jag kan se är om där blir mycket insekter, så hästarna blir oroliga och vandrar. Se till så att där finns en sval skyddad plats att komma undan på vid de värsta tidpunkterna isf. Är det ingen busig unghäst tror jag inte den springer så mycket så hältan blir sämre och ang hullet så märker du ju det och kan åtgärda.
Mer bete åt hästarna! :laugh:;)

Lite spring får du räkna med att det blir, det är ofrånkomligt när man släpper ihop nya hästar att det springs när de ska rangordna sig. Det spelar ingen roll om han gått på bete tidigare eller inte, frågan är om han gått i större hagar tidigare med andra hästar och hur han isf reagerat? Det troliga är att när hälsningsceremonierna är överstökade kommer han att vara fullt upptagen med att äta, men det finns ju alltid en risk för skador. Faller han ur får du stödfodra, blir han fet så är det ju bra om han kan komma in över natten eller acceptera munkorg så han inte kan äta så mycket.

nja bara med en annan häst vad ja vet... väldigt men han är social iaf. jo de är klart och som du skrev så kanske han tänker mer på mat än spring om man har tur...

Själv är jag väldigt mycket för bete :)
Om han funkar bra på betet så tror jag att det är det bästa för hältan, för det låter inte som han är halt rak ut utan ryttare? Då får han röra sig i egen takt utan belastning, men håller igång så blodcirkulationen hålls på topp i benet= betydligt bättre läkning än en box kan erbjuda.
Det största problemet jag kan se är om där blir mycket insekter, så hästarna blir oroliga och vandrar. Se till så att där finns en sval skyddad plats att komma undan på vid de värsta tidpunkterna isf. Är det ingen busig unghäst tror jag inte den springer så mycket så hältan blir sämre och ang hullet så märker du ju det och kan åtgärda.
Mer bete åt hästarna! :laugh:;)

nej inte så jätte mycket, visst han tar inte alls för sig som innan mer går gör han ju... jo de är klart de är något ja inte har tänkt på innan :)
hagarna är väldigt fina och omväxlande så någon bra plats borde de ju finnas att slippa de på tycker man ju.

hehe de beror på de du ;)

Säger som Pipergarden. Hittills har jag inte varit med om någon häst som inte blivit bättre av att få röra sig i sin egen takt på ett bra bete. Så om jag var i ditt ställe hade jag inte tvekat en sekund på att släppa honom. Speciellt inte om diagnosen är så osäker.

Personligen tycker jag att det inte finns bättre rehabilitering än ett bra bete. :) Släppte precis min egen häst idag som haft lite prob. med ett framben. Han ska få gå nu några veckor..och SNACKA om att han såg nöjd ut när han fick köra ner huvudet i knöhögt gräs..haha! :) Så om jag vore du skulle jag skäppa min häst på bete, om hans diagnos är osäker så får han ju i västa fall iaf ett härligt sommarbete innan han får somna in.

har hästen gått i stora hagar överhuvetaget nånting? för isåfall kan bete i stor hage bli jobbigt psykiskt för hästen..dom kan bli väldigt stressade av för stora ytor att röra sej på och då finns risk att dom springer sönder sej..men de märker man ju och då får man ju bara plocka in hästen igen.

förhoppningsvis väljer den att äta istället men ja tror nog dom flesta hästar tar sej en galopptur då o då..de är ju därför som jag gillar betet just för att hästarna kan rejsa hur mycket som helst utan nåt stopp direkt..de är kul för dom..sålänge de inte är av stress pga insekter eller nåt annat då.

har hästen gått i stora hagar överhuvetaget nånting? för isåfall kan bete i stor hage bli jobbigt psykiskt för hästen..dom kan bli väldigt stressade av för stora ytor att röra sej på och då finns risk att dom springer sönder sej..men de märker man ju och då får man ju bara plocka in hästen igen.

förhoppningsvis väljer den att äta istället men ja tror nog dom flesta hästar tar sej en galopptur då o då..de är ju därför som jag gillar betet just för att hästarna kan rejsa hur mycket som helst utan nåt stopp direkt..de är kul för dom..sålänge de inte är av stress pga insekter eller nåt annat då.

ja vet faktiskt inte, har precis köpt hästen och blivit jätte lurad med allt :( så ja har ingen aning... de är de som de här mede att han ska springa sönder sig är de jag är räddast för :crazy: men man kanske får prova och se eller nått

Personligen tycker jag att det inte finns bättre rehabilitering än ett bra bete. :) Släppte precis min egen häst idag som haft lite prob. med ett framben. Han ska få gå nu några veckor..och SNACKA om att han såg nöjd ut när han fick köra ner huvudet i knöhögt gräs..haha! :) Så om jag vore du skulle jag skäppa min häst på bete, om hans diagnos är osäker så får han ju i västa fall iaf ett härligt sommarbete innan han får somna in.

jo ja tycker oxå att de vore ett väldigt fint slut för han ifall de nu blir så men vi får se. men så länfe han inte blire sämrre utan att gå där så kanske man borde prova då...

Jag tror inte att hästen kommer att springa sönder sig med en enda hästkompis, men ett litet välkomstrace tar dom säkert.

Om den andra hästen är lugn och van att vara på bete "smittar" det beteendet troligtvis av sig på din häst. Hästar brukar gå in i sommarformen ganska snabbt och blir då lugnare och lite loj.

Tycker absolut att du ska låta hästen gå på bete, det kan både vara bra rehabilitering, och om han inte blir bra har han ju iaf haft en bra sommar!

Har han aldrig gått på bete, tycker jag han förtjänar att få vara riktig häst!

Lycka till, och hoppas pållen kryar på sig!

Jag tror inte att hästen kommer att springa sönder sig med en enda hästkompis, men ett litet välkomstrace tar dom säkert.

Om den andra hästen är lugn och van att vara på bete "smittar" det beteendet troligtvis av sig på din häst. Hästar brukar gå in i sommarformen ganska snabbt och blir då lugnare och lite loj.

Tycker absolut att du ska låta hästen gå på bete, det kan både vara bra rehabilitering, och om han inte blir bra har han ju iaf haft en bra sommar!

Har han aldrig gått på bete, tycker jag han förtjänar att få vara riktig häst!

Lycka till, och hoppas pållen kryar på sig!

nej precis de 2 han ska gå med är ju lugna så de borda han med bli :) och de här med en sista sommar och att då få va på bete borde ju inte vas helt fel som slut på livet...

Nu blir det ju förhoppningsvis inte hans eller eran sista sommar utan han kommer att bli bättre av det hela, men generellt annars så anser jag personligen att tanken på en sista sommar för hästens skull är rena nonsens! Ett sista bete gör man möjligen för sig själv, för hästens del spelar det ingen roll. Den vet inte vad den går miste om ifall man skulle ta bort den före en sommar.

Jag förstår att du är orolig, men du har ju alltid alternativet att ta hem honom igen om du märker att det blir mycket spring av. Jag tycker du ska prova och låta honom vara "vildhäst" och gå med ett par kompisar och i sin egen takt. Som sagt, han kanske behöver ett bete?

Nu blir det ju förhoppningsvis inte hans eller eran sista sommar utan han kommer att bli bättre av det hela, men generellt annars så anser jag personligen att tanken på en sista sommar för hästens skull är rena nonsens! Ett sista bete gör man möjligen för sig själv, för hästens del spelar det ingen roll. Den vet inte vad den går miste om ifall man skulle ta bort den före en sommar.

Jag förstår att du är orolig, men du har ju alltid alternativet att ta hem honom igen om du märker att det blir mycket spring av. Jag tycker du ska prova och låta honom vara "vildhäst" och gå med ett par kompisar och i sin egen takt. Som sagt, han kanske behöver ett bete?

nej de ja menade var att han annars får stå i de vanliga stallet med små tråkiga hagar hela sommaren... men visst han vet ändå inte att de kanske är hans sista tid.

jo som många har sagt så är det ju bara att ta hem han om de blir väldigt fel.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 864
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 188
Senast: liiinnea
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 791
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025