Betalt för bete?

Dandylinn

Trådstartare
Hur gör ni som erbjuder bete till andras hästar?

Det ligger till så att vi har rätt så mycket mark som skulle behöva nötas av med hjälp av kanske en till tre hästar till.

Fick frågan för någon dag sen vad vi i så fall skulle ta betalt?

Jag har inte haft någon idé innan att ta betalt, men tanken slog mig att el kostar ju, transport av vatten kostar, hagmatrial kostar (inköp av mer om fler hästar ska gå på betet) osv.

Sen är frågan, ska man ta betalt för extra tjänster som t ex fodringar, visitering, kolla till, påsättning av flugmedel osv?

Känns på något sätt "normalt" att ta betalt, men ändå inte eftersom att marken verkligen behöver brukas.

Hur brukar ni göra?

Sv: Betalt för bete?

Det beror nog på var du bor. Tex är jag bor finns hur mycket mark som helst, och många har ditt problem, och då är det nog inte så lätt att ta betalt för bara betet.
Om du däremot ska visitera, flugspraya etc så blir det ju mer än bara "få gräset avtuggat", och då får du väl ta en slant för det.
Jag har tidigare i livet betalat 500:- per månad för bete med tillsyn, (men det var nog i o f s ett rätt dyrt ställe ...)
Men ett par hundra per månad för extra tjänster är väl rimligt.

Jag bor några mil från Strömsholm och här har jag fått betala ca 500/månad för bete och påfyllnad av vatten.

Självklart ska du ta betalt så att du åtminstone går runt vad gäller elen. Tillsyn och annat pyssel borde du ta extra betalt för. Hur mycket är svårt att säga.

Jag har tillgång till bete på mark jag inte äger. Jag betalar inget för det, och markägaren står för stängselmaterial och el. Detta för att de vill ha marken betad och för att den måste betas för att de skall kunna få EU-bidrag. (Trol går de en del plus ändå pga bidragen). Däremot sköter jag allt arbete med såväl hästar som staket, markägarna är helt hästokunniga - men tycker det är jättefint att ha hästar att titta på!
När jag har haft beteshästar hos mig (på egen mark) har det varit lite olika hur jag gjort - när jag har haft unghästar som sällskap till min unghäst har jag inte tagit betalt - då har jag haft vinning. När jag har haft hästar som inte tillfört mig någonting har jag tagit ca 400 kr / månad.
Markens värde beror alltså på var du bor - arbetets värde beror ju på hur mycket det är och hur mycket de som äger beteshästarna vill ha hjälp med och i viss mån hur mycket du har att vinna på att ha hästarna där.

Jag betalar 500 kr /månaden för bete. Då är det elstängslet som ingår och inget mer. Vi får sköta tillsynen själva. (De går ner i sjön och dricker så vatten behöver man inte greja med) Kuperad jättehage med flera fält, skog och sjö)
Kompisar tar emot hästar på bete hos sig och de tar 600 kr/mån, men då står de också för tillsyn under hela tiden. (Hagen består av ett fält)
Hade hästen på ett annat bete för flera år sen. (01) Det kostade 600 kr/mån och då ingick ingenting. Skötte tillsyn och vattenpåfyllning själv. (medelstor hage)
Priserna varierar säkert beroende på vart i Sverige det är. Mina exempel är från värmland.

Senast ändrad:

Det är rätt så stor efterfrågan på "större" beten vad jag vet.
I alla fall hos de man pratar med..det klagas ofta över att beteshagarna är alldeles för små och att det finns för lite gräs etc.
Mycket mark här går till odling..

Våra betesmarker är stora i sin storlek och man behöver inte stödfodra, kanske jag ska tillägga. Markerna är fd odlingsmarker för hö.

Äger inte marken själv utan vi får ha hästarna där på markerna hur mycket vi vill för att hålla landskapet öppet. Markägarna vill hellre ha hästar än att traktorer ska behöva gå in och förstöra den fina lantliga idyllen bara för att allt inte ska växa igen.

Jag tycker det är en svår balansgång då vi lånar marken hos markägare som inte vill att det ska växa igen men samtidigt har vi själva frågat om vi får ha våra hästar där. Även så är det svårt hurvida man ska ta betalt eller inte...att hyra in sig på andra beten häromkring kostar och att stå kvar på sitt stall där man är inhyrd över sommaren kostar..så ja, det är svårt! :angel:

Men om man ska slå ut en någorlunda rättvis kostnad, hur skulle man göra då?

Någon som har förslag?

Jag har betalat lite olika på sommaren:

500:- (nedkörning av vatten och el på staketet)
700:- (el på staketet)
200:- (el på staketet, underbara stallägare som även kikade till hästarna och kikade till vattnet trots att dom inte behövde....:love:)

Iår:

0:- (Men då står jag för allt själv. Stängsel finns, men jag sätter själv dit aggregat om jag vill ha det). Stora fina beten....:D

Mvh Domino_s

Men om man ska slå ut en någorlunda rättvis kostnad, hur skulle man göra då?

Någon som har förslag?

Erbjuder man el så ska man självklart ta betalt för det.... Men i övrigt har jag dålig koll.

Jag tog 300:-/mån.

Då ingick:

El
Påfyllning av vatten
Tillsyn minst 2 ggr/dag
Ridbana
Jag sprayade även på flugspray el. liknande om det behövdes.
Dom hästar som gick hela sommaren utan att ägarna kom varje dag borstade jag även av en gång ibland.

//Domino_s

De flesta här verkar ha betalt runt 500 lappen/månad..
Man vill ju inte ta överpris heller och detta är inget som vi vill se som någon inkomst heller utan vi skulle se det som ett litet plus bara om vi kunde få lite pengar till matrial så fall. Det är inte bestämt om vi vill ha betalt eller ej.

..sen vet man ju själv hur kul det kan vara att betala "dubbelt", för en stallhyra där hästen inte ens är under sommaren och ett bete för 2-3 månader. Det är ju helt normalt, men kanske inte så roligt ibland.

Tillägger också:

Vi klarar oss gott på de hästar vi har nu (5st) men det blir ju mark över så det skulle inte skada om fler hästar fick beta. Men vi "efterlyser" inte fler beteshästar, utan vi erbjuder bete ifall det skulle behövas.

Vi har två olika sommarbeten i vår närhet -det ena ligger så nära att vi bara har en liten promenad till vårt eget stall och ridbanan/ridhuset. Kanon!
Det finns dock inte plats där för alla som vill och så brukar det bara vara en valck-hage (inga ston alltså) så de som inte ska rida sina hästar under betet, ridskolans hästar som vilar och stona brukar flytta lite längre bort. Det finns inget ridhus där men både ridbana, skogsvägar och stall vid behov (ex medicinering och hovis besök tex).

Nu vet jag att båda ägarna till betet har snackat ihop sig och de tar samma pris för att inte konkurrera alltför mycket med varann (de har ju ändå inte plats för alla så...).

Tror det låg runt 25 kr/dag/häst förra sommaren.
Det ingår visiteringskontroll/vattning/saltsten/stödfodring av hö om betet tar slut (vilket det inte brukar göra men sista veckan får de ändå lite hö för att vänja in magarna). Det brukar smörjas med salvor och sprayas om sånt behövs också. Dessutom ingår det sk att dåliga stolpar byts ut och att hagen kollas så den är schysst.

Tycker nog att du kan ta lite betalt framförallt om du har tänkt visitera och de har tillgång till förvaring av sadel och borstar mm eller du köper mineralerna/saltsten elelr måste "bygga" en hage för att de ska kunna vara där.

Vi har el via bilbatteri och de brukar behöva bytas ut någon gång under sommaren då de blivit för dåliga. De ska ju laddas också..

Så det vi har att erbjuda är väl:

El (bilbatteri)
Vattentransport
Vattenpåfyllning
Saltstenar + mineralstenar
Hagmatrial
Fodringar (om det behövs)
Visitering
Tillsyn flera gånger per dag
Borstning (om det önskas)
Påsättning av flugmedel
Hagbyten
Stall (tillgås bara om det är för varmt eller för mycket ohyra ute och då som viloplats i så fall för hästarna)

Stallet kommer vi inte att ta betalt för eftersom att det inte är något som vi skulle kunna tänka oss att hyra ut utan det är bara till för i nödfall, just som viloplats. Annars går hästarna ute dygnet runt.

På rätt många ställen där det har varit odlad betesmark, har dom tagit typ 800 i juni, 1000 i juli och augusti och 800 i september..

Vart nånstans är det du bor?

Jag betalade förra sommaren 300:-/mån stor häst per häst, stort naturbete ( typ 50 ha), vatten ur å, elstaket nya fina.

respektive

gammal vall med äldre staket där ca 20 stolpar fick bytas samt ny tråd dras. Vi har själva ombesörjt stängselreparationer och all tillsyn av djuren.ca2 ha. El och vatten(slangade fr hagägarens hus).
Kostade 500:- för hela sommaren obegränsat antal djur, men man kunde ju bara ha hästarna tills gräset ev tog slut.

Bägge betena ovan i mellanskåne.

/KT

Äger inte marken själv utan vi får ha hästarna där på markerna hur mycket vi vill för att hålla landskapet öppet. Markägarna vill hellre ha hästar än att traktorer ska behöva gå in och förstöra den fina lantliga idyllen bara för att allt inte ska växa igen.

Jag tycker det är en svår balansgång då vi lånar marken hos markägare som inte vill att det ska växa igen men samtidigt har vi själva frågat om vi får ha våra hästar där. Även så är det svårt hurvida man ska ta betalt eller inte...att hyra in sig på andra beten häromkring kostar och att stå kvar på sitt stall där man är inhyrd över sommaren kostar..så ja, det är svårt! :angel:

Nåt betalt för betet skulle jag ha tagit, men jag skulle ha gett dom pengarna till markägaren. Visserligen beroende på om ni har fått låna marken gratis lr om ni betalar för den (tkr inte att en "symbolisk" summa räknas, alltså lite å ingenting).
Skulle jag ha fått låna mark gratis och sen tagit betalt av betesgäster då skulle jag inte våga se markägaren i ögonen sen ^^
Men det är ju jag :D

OT, men visst äre Linnea me Danne? Lr Danny?!

Japp, det är vi :)
Danne, Danny, Dannyboy, Dannylinn..ja allt möjligt kallas han.

Tillbaka till ämnet:

Markägarna vill mer än gärna att det ska gå hästar på deras marker som jag nämt ovan.
Visst känns det fel att ta betalt eftersom att det inte är vår mark, vi kommer därför inte att ta betalt för själva betet. Men..matriella saker till hagen kostar ju, det är pengar som vi måste lägga ut för att vi ska kunna ha dem där.
Så för den matriella biten ser jag inget konstigt alls med att betala egentligen. Vi har frågat markägarna om de vill ha någon kompensation i form av pengar eller annat, men de säger att det räcker med att hästarna går där så att de slipper klippa en hel åker på egen hand med bara en vanlig trädgårdsklippare av större modell.

Så det är altså inte betet i sig vi kommer att ta betalt för OM vi ens kommer att ta betalt.
Pengarna är i alla fall inget som vi tänker tjäna på, utan pengar/kapital för att bla hagarna ska kunna bli så bra/fina som möjligt och att de som kör ut vatten med traktor kanske vill ha en liiten slant för soppan.

Sen är det ju inte helt kul OM någon av "gästerna" skulle spränga tråd, stolpar etc. Då är det bättre att vi redan har så att vi kan reparera dem istället för att i efterhand stå och tjaffsa om pengar hos ägaren till hästen.

Det är mina grundfunderingar runt att ta betalt, men givetvis..vi skulle klara oss utan pengar också.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 489
Senast: Squie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: malumbub
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 750
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka