Betalning utav hyran.

Maléne

Trådstartare
Hejsan frågan riktar sig både till uthyrare och inackoderade.

* Hur vill ni ha hyran Betald/Hur betalar ni hyran? i förskott eller i slutet utav månaden?

Har ni någon depostionsavgift el något liknande?

Sv: Betalning utav hyran.

Tycker att både inackoderingshyran och övriga tjänster ska betalas i förskott.

Här betalar vi hyran i förskott, däremot hö, strö och andra förbrukningsartiklar som vi köper in gemensamt betalas i efterskott utifrån förbrukning.

Jag har stått inackorderad på olika ställen, och det har varit förskottsbetalning som gällt. Ingen depositionsavgift. Jag betalar också normalt sett det extraströ jag beställer i förskott (om jag måste komplettera med mer strö så betalar jag med nästa hyra).

Betalar hyra den 1:a i varje månad via stående överföring från banken. Förskott alltså.

Hö o strö köper jag av stallägaren, där håller jag själv reda på hur mkt jag förbrukar och betalar i efterskott i slutet på månaden.

Jag betalar i förskott :) Har stående överföring på mitt konto till stallägarnas BG dagen mina pengar kommer in.
Har ingen deposition.

Har alltid betalat allt i förskott.

Har haft deposition på några ställen men inte alla. Oftast en stallhyra som "deposition" så man ligger "ute" med en "extra" månad..
Detta tycker jag som inackorderad är helt ok och hade jag vart uthyrare så hade jag def haft det så, man hör om så många som inte vill stå kvar som säger upp sej och bara flyttar, har man dep kan de ju göra det för då har man ju ändå den månaden betalt eftersom man inte får tillbaka den om man inte sköter sej.
Många ställen har ju 2 mån uppsägningstid, det tycker jag är för mkt, en månad är lagom. Det har jag nu.

Häromkring finns det bara full-service och då skall allt betalas den första i varje månad. Depositionsavgift har de flesta ställen - två eller tre månadshyror, beroende på hur lång uppsägningstiden är.

Jag betalar i förskott. Betalar när jag får lön den 25:e, lika bra att göra det direkt så det inte glöms bort.
Ingen deposition.

Nu var det visserligen många år sedan jag hyrde in mig, men då jag gjorde det så betalades alltid hyran kontant i förskott (inget kvitto, förmodligen svart som natten). Hö & strö ingick i hyran, kraftfoder köpte man själv.

Själv vill jag inte ha inhyrningar på mig gård, det är för mkt besvär för att vara värt det.

I förskott på alla ställen jag stått, foder och strö betalas i efterskott. Deposition har jag aldrig vart med om.

om hästen kommer i mitten utav månaden så borde man betala 1 ½ månads hyra när man kommer då?

Ingen deposition i nuvarande stallet (men jag tycker inte att det är konstigt med deposition, har stått i stall där man betalar 1-2 mån).

Jag har alltid betalat i förväg i alla stall, dvs senast tex sista januari betalar man februarihyran.

Jag betalar oftast hyran första dagen jag fått lönen (25:e). Vi får räkning på mailen i mitten av månaden ungefär. Jag sätter in pengar på deras konto.

Det beror väl helt på ägaren.
Men säg att hyran är 2000:- per månad. Flyttar du in den 15:e januari betalar den 1000:- för januari. Sen den sista januari betalr du 2000:- för februari.
Så har det gått till i de stall jag stått uppstallad i.

Betalar generellt i förskott, förutom till en granne som jag hyr av, där betalar jag oftast klumpvis, dvs några månader åt gången. Betalade nu i veckan för både januari och februari, förra gången betalade jag i oktober för oktober, november och december. Vi är enda hyresgästen och jag har själv bekostat ligghall, aggregat och delvis hagar mm.

Kommer betala en stallplats nu trots att vi inte flyttar in förrän i mitten av februari, har dock tinga platsen så jag betalar full hyra för boxen, fodret betalas i efterskott.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 395
Kropp & Själ Jag är 22 år gammal och har varit sjukskriven i 4 år. Kraschade med ork, har fortfarande inte fått någon tydlig diagnos men läkarna...
2
Svar
36
· Visningar
4 348
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 921
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar