Betalkort - resa utomlands

Blyger

Trådstartare
Jag skulle tro att många här inne reser mycket mer än mig och tänkte därför fråga; har ni separata betalkort för resor utomlands?
Något med lägre växlingsavgift eller bättre villkor?

Av mina två kort idag är det bankens som har bäst villkor med 1,75% i påslag.

Jag har ett kort jag använder utomlands där det inte är några valutapåslag. Det jag har är colletor bank.
Jag skulle tro att många här inne reser mycket mer än mig och tänkte därför fråga; har ni separata betalkort för resor utomlands?

Jag skaffade klarnas kort för någon vecka sen när jag var i Oslo. Tog någon minut via appen. Har bara kortet via appen just nu men man kan skaffa en fysiskt kort också. Inget valutapåslag.

Det finns en del jämförelser mellan kort utan valutapåslag. Vissa har även att ingen utagsavgift utgår (ev dock möjligt att själva bankomatentar tar en avgift), vissa samlar man poäng med etc. Jag var egentligen bara intresserad av att slippa valutapåslaget, att kortet inte hade någon årsavgift samt att jag kunnde använda kortet direkt under redan påbörjad resa. Nöjd hittills.

Här finns en jmf (Klarna kortet är inte med)
https://www.kreditkort.nu/kreditkort-utan-valutapaslag

Jag har separat resekort, och beroende på resmål kan det hända att jag spärrar det kortet när jag kommer hem. (På inrådan av familjemedlem som jobbar med betalsäkerhet.)

Nu är det väl förvisso vanligare med kortstölder online, men det finns fortfarande en del riskabla punkter som jag gärna undviker om det är enkelt.

Nej.
Jag öppnar våra vanliga kreditkort för landet jag åker till bara.

Har inte orkat bry mig om eventuellt påslag.
Kostar inte de tilltänkta korten något att ha också?
Då får man väga den kostnaden mot hur mycket man betalar med kort påmsina resor.

Jag betalar en del med kontanter när jag är utomlands. Gillar inte tanken på att vara "utan pengar" långt bort om båda korten skulle strula. Så jag växlar en del 😅
Inte så stora odds för strul eftersom jag har från två olika banker, men ändå.

Nej.

Då får man väga den kostnaden mot hur mycket man betalar med kort påmsina resor.

Jag betalar en del med kontanter när jag är utomlands. Gillar inte tanken på att vara "utan pengar" långt bort om båda korten skulle strula. Så jag växlar en del 😅
Jag har inte heller brytt mig innan och haft kontanter också, men fem länder med fem olika valutor på en dryg vecka har fått mig att fundera.
Det kommer vara en himla massa valutor att hålla reda på och stor risk för att få högar med småpengar över när man väl kommit hem..

Blir det lika hög kortanvändning som i Sverige så tickar det lätt iväg med avgifterna, en glass här, en inträdesbiljett där, tunnelbanebiljett osv..

Jag har separat resekort, och beroende på resmål kan det hända att jag spärrar det kortet när jag kommer hem. (På inrådan av familjemedlem som jobbar med betalsäkerhet.)

Nu är det väl förvisso vanligare med kortstölder online, men det finns fortfarande en del riskabla punkter som jag gärna undviker om det är enkelt.
Har du kreditkort eller ett du sätter över pengar till? :)

Jag har klarnakortet, både fysiskt och digitalt. Det är gratis och har inga växlingspåslag. Haft i flera år och aldrig varit något problem i varken USA eller Europa. Använder det mycket sällan hemmavid då jag har tre andra kort att använda här hemma.

Jag har klarnakortet, både fysiskt och digitalt. Det är gratis och har inga växlingspåslag. Haft i flera år och aldrig varit något problem i varken USA eller Europa. Använder det mycket sällan hemmavid då jag har tre andra kort att använda här hemma.
Är Klarnakortet Visa eller Mastercard?

Jag letar nytt kort som måste vara Visa, inför USA-resa.

Jag använder Revolut sedan ungefär 10 år tillbaka och tycker att det är jättesmidigt. Jag brukar föra över en summa pengar från mitt vanliga bankkonto när jag ska någonstans, och sedan växlar jag det till den lokala valutan i Revolut-appen och betalar med kortet (Visa) som vanligt. Framförallt uppskattar jag att både överföringen och växlingen sker direkt, så det är väldigt enkelt att fylla på reskassan vid behov. Jag har aldrig betalat några avgifter men tror att min man sa att det tillkommer en avgift om man gör växlingen på en söndag eftersom bankerna är stängda då. Men det är ju lätt att undvika!

Jag har alltid två kort - ett reservkort som jag inte bär med mig överallt utan har gömt t.ex. i ett fack i resväskan. Där finns större delen av mina resepengar. Kortet jag går runt med har bara en mindre summa - ifall det blir stulet eller hela väskan stulen etc. Då kan jag sen ta fram reservkortet och kan spärra det andra, utan att sen bli utan kort under reesan. Jag kan också lätt föra över pengar i bank-appen. (Såvida inte mobilen också blivit stulen...)

Inte svar på din fråga, ts, men ändå :-)

Nej.

Finns flera kort, utan växlingspåslag,
som inte har någon årsavgift.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 265
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag har två bolån på mitt hus. Ett som är ca 75% av hela lånesumman och som nu är bundet något år till. Det andra lade jag till för...
2
Svar
25
· Visningar
1 865
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 464
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka