Betalar du till "svartveksamhet"?

Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?

Jag tar 5500 inkl moms då ingår inte kraftfoder och jag har sett många som tar 3000-3500 kr inkl allt foder.

har du f-skattsedel? troligtvis har dessa som tar 3000 kr varken verksamhet eller f-skattsedel. Det är en trygghet för Dina kunder om du har f-skatts för om man anlitar ett företag för tjänster som inte har f-skatt skall man som kund själv skatta för att täcka soc avgifter mm. Det skall deklareras. Och det är betalarens skyldighet att ta reda på om f-skattsedel finns vid köp av tjänster.

Dessa som tar 3000 kr kanske bara tar ngr hästar per år och har det mer som en hobbyverksamhet, för det säger sig ju själv att kostnaderna (hö, strö, kraft e.t.c) äter upp all eventuell "vinst". Men jag tror ändå att kunden egentligen måste stå för skatten i alla fall där f-skattsedel ej finns vid köp av tjänster....

Senast ändrad av en moderator:

Vad kan man göra åt detta problem?

Problem eller problem? Frågan är ju att allt kostar "MASSOR" av pengar.
Kolla nu för tiden vad hovslagare, veterinärer,strö, vitt frovfoder och vita stall kostar per månad? Skatter och avgifter?

Tycker inte att bara folk med pengar ska kunna skaffa häst.
Alla som i allafall har råd med "bas" runt hästen ska kunna ha häst.
Om stall hyra och foder ev hovslagare tar ut svarta pengar beror det på allt krångel som det är att öppna ett företag.

Har under flera års tid velat öppna ett företag gällande mitt stall.
För det första ska det vara vinst drivande för att ens få kallas företag.
Visst ute på slätten? Har nio boxar i stallet.
Har annonserat både högt och lågt tidigare.
Med så klart en dyrare hyra eftersom jag vill ha "vinst" i mitt företag.
Inga svar.

Ett annat alternativ är att öppna ett hobbyföretag. Höjt stallhyran.
MEN då vill inte andra företag som drar av moms stalla in sina hästar i stallet. (Provat det)
Inga svar av "vanliga hästmänniskor".

Så enda alternativet är att skriva ner hyran och få kompisar i stallet istället för lönsamhet.

Det beror säkert helt och hållet vart man bor i Sverige men alla har rätt att skaffa häst om de tar hand om den ordentligt. Svart eller vitt spelar ingen roll pga systemet vi har i Sverige.
Tror att höga hyror och avgifter kan stallägarna ha runt större städer. Verkar som om de tjänar mer än oss ute på landet.

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Beror på vad som räknas Hobbyföretag = vitt?
Skriver faktura som sparas.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Betalar via bankgiro så det kanske är vitt?

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?

Tränar inte men skulle inte bry mig om vilket. Bara jag får den träningen jag och min häst behöver.

Jag tar 5500 inkl moms då ingår inte kraftfoder och jag har sett många som tar 3000-3500 kr allt foder.

Tja jag vet inte vad du har för omkostnader men jag ligger under dig med med tanke på att foder inte ingår. Vi har ju eget stall så jag har i princip ingen kostnad för det som jag behöver lägga på priset. Vet många som gör så att de tar ett pris för jobbet och så får ägarna stå för stallhyran separat.
Jag tror man inte kan vara så dyr idag med att rida in/till hästar för över lag så har folk inte riktigt råd

Man kan ta pengar om man har rikligt med meriter både i tävling , via träning och vid försäljningar

Jag har inte så stora kostnader som 3000 på mina hästar. Betalar runt 4000kr för fodret till 7stora och 3ponny. De får hos mig hösilage, betfor, havre, korn och mineraler. Alla får inte samma mängd men vi utgår från grovfoder. Jag har iof väldigt billigt hösilage som ligger på ca 1 kr/ kg i år pga den enorma skörd som de fick in häromkring.

Havren betalar jag 2,5 kr / kg. Allt vitt!

Jag skulle kunna ta in en häst för 3000kr/mån Det vanligaste är att jag får in hästar till försäljning och då är det ett annat prist, dvs lägre månadskostnad mot provision vid försäljning.

Nu har jag dock inga andras hästar hemma för jag tycker det är för mycket jobb. Har ju anställning av tjänst så jag har endast träningar i företaget nu

Så bara för att folk inte har riktigt råd så ska man göra jobbet "gratis" till dem?

Att rida in unghästar kan vara en risk och vill inte ägaren ta den risken eller har kunskap att göra ett bra jobb så får de ju betala för det.

Jag har inte haft några problem att få kunder. Nu har jag bara haft två hästar i månaden men i April-Maj flyttar jag till annan anläggning där jag hyr ett helt stall pga av att efterfrågan är större än vad jag har boxplatser här.

1 kr/kg för ensilage skulle jag aldrig få tag i här, 2 kr - 2,25 kr/kg betalar jag, så mina kostnader blir ju mer än dina.

Men jag tror hon menar att man ska kunna ta ut en lön med.....på 3000 kr ut mot kund så är 2400 kr dina (resten är moms) låt säga du har kostnader på 1000 kr per häst för hö, kraft, strö osv. då har du 1400 kr kvar. sen för att ta ut lön måste du betala egenavgifter på 28.97% då får du 994,42 kr kvar. För en månads arbete. Och då har du inte räknat med några som helst andra kostnader än bara foder och strö till hästen. Då är det nog bättre att inte ha några hästar alls uppstallade utan att folk kommer med sina hästar "färdiga" och man rider åt dem ist, för det är ju som du säger väldigt mkt jobb som kommer till om man har utbildningshästarna uppstallade hos sig. Så man lägger ju inte bara en timma om dagen på utbildning/ridning. Utan den ska skötas, mockas, ut och in från hagen o.s.v. o.s.v

Kolla nu för tiden vad hovslagare, veterinärer,strö, vitt frovfoder och vita stall kostar per månad? Skatter och avgifter?

Svart eller vitt spelar ingen roll pga systemet vi har i Sverige.

Vadå svart eller vitt spelar ingen roll? Vårt svenskasamhälle är ju uppbyggt på att alla som arbetar ska betala skatt. Skulle alla arbeta svart hade vi inte haft ett fungerande samhälle.

Ja hästar kostar "MASSOR" av pengar men har man inte råd att betala vitt för stallhyror, foder, hovslagare, vetrinärer mm ja då ska man ju inte ha häst eller ta några extra jobbpass i veckan så är problemet löst.

Som sagt jag betalar långt ifrån 1000 kr per häst i foderkostnad. Sedan är det ju faktiskt så att för att kunna leva på det så krävs det minst 4 eller fler in/tillridningshästar. Du får ju se till tiden du lägger ner på hästen också en häst och knappast 4st ger ju en heltidstjänst

Du klagade själv över att många är billigare än vad du är! Ekonomin ser faktiskt ut på ett speciellt sätt nu och jo folk har mindre pengar. Vet flera som väntar med att skicka iväg sina ubghästar just pga det ekonomiska läget.

Är det svårt att livnära sig på sin bransch så får man söka sig till annat.

Och det allra bästa är ju att se till att ha ett eget ställe för att kunna hålla ner kostnaderna.

Låter väldigt dyrt med det priset för hösilge i år när skörderna blev så stora?? Och det är ju något man måste se över också det gäller att se till att ha så låga fasta utgifter som möjligt. Här nere ligger priset för inridning av kända utbildare på ca 5500 plus moms och då är allt inräknat.

Det är väl självklart att det vore underbart att hästnäringen skulle få uppsving men jag tror det är svårt när det är ansett så som det är :(

Men de som tar 3500 kr här har ingen verksamhet så de lägger inte på moms, sen finns de dom som tar 7500 inkl moms så priserna varierar.

Bara för att många har dålig ekonomi så ska man inte göra arbetet gratis, har de inte kunskap eller är viliga att ta risken som det faktisk är att rida in unghästar, ja då får de ju betala för dessa tjänster.

Självklart har jag kontaktat olika ensilageleverantörer men vill jag ha bra analyserat ensilage så ligger det runt 2 kr/kg.

Om stall hyra och foder ev hovslagare tar ut svarta pengar beror det på allt krångel som det är att öppna ett företag.

Va då inget problem? troligen inget problem för den som har häst som hobby men för den som säljer varan/tjänsten ja då blir det ett poblem om inte före så efter när man är över 65år och inte vill jobba tills man fyller döden, men det blir oxå ett problem om man skadar sig/blir sjuk och inte kan ta ut A-kassa.
Men vad spelar det för roll svart jobbare kan ju glädjas åt att han/hon har gjort en god järning åt folk som vill ha häst biligt.

Ja hästar är dyrt men skall man värna om häst till alla som vill eller värna om jobb där man kan bli sjuk eller sluta jobba efter 65 utan att gå på knäna?
Sedan kan man ha hästar ganska biligt om man är villig att lägga ner lite jobb.

Man behöver inte starta eget för att bedriva vit verksamhet, själv använde jag mej av ett företag som gjorde allt åt mej när jag jobbade som hovsalgare, behövde bara skriva ett faktura underlag och skicka in kvitton och sedan mejla dom när jag ville ha ut lön, inget krongligt alls.

Kram

Jag betalar nu 1600 kr inkl moms, får faktura så det är vitt. Lösdrift.

Kommer den 1 februari flytta till nytt stall. kostar 1900 kr inkl moms, ingår fri tillgång på höensilage och spån. In och Utsläpp varje dag ingår. Vitt, faktura.

Föresten, pratade med en travtränare häromdagen och han sa att man kan dra av momsen fast man inte har företag? Min mamma ringde till LRF konsult och hörde och dem sa att det gick om man hade någon form av inkomst (om tex hästen går bra på travet)

Någon som vet vad som gäller? Har aldrig hört att en privatperson kan dra av moms:crazy: Eller har jag missuppfattat allt?

Men de som tar 3500 kr här har ingen verksamhet så de lägger inte på moms, sen finns de dom som tar 7500 inkl moms så priserna varierar.

Bara för att många har dålig ekonomi så ska man inte göra arbetet gratis, har de inte kunskap eller är viliga att ta risken som det faktisk är att rida in unghästar, ja då får de ju betala för dessa tjänster.

Självklart har jag kontaktat olika ensilageleverantörer men vill jag ha bra analyserat ensilage så ligger det runt 2 kr/kg.

Vårt är analyserat och har supervärden. Vet ju inte var du bor men bär omkring är det billigare i år.

Hur vet du att de inte deklarerar för dessa pengar? Lever de på det? För du kan ju faktiskt tjäna en hel del innan det räknas som rörelse.

Och nej vad jag menar är att folk väljer de billigaste med tanke på ekonomin och då menar jag inte personer med dålig ekonomi utan hur det ser ut på världsmarknaden !!!

Fast ingen tvingar någon att jobba inom hästnäringen direkt.

Det är ingen bra marknad i Sverige, vilket är tråkigt men överlag finns inte den traditionen här som tex i Tyskland och övriga hästländer

Herregud vad alla betalar vitt! Jag vet att jag betalat vitt till dom flesta veterinärer, har en som jag haft som jag inte tror att det är vitt på för nån gång när jag bett om kvitto lägger hen på 25% av priset. Har, vad jag vet, tränat för en vit tränare fick aldrig kvitto men frågade aldrig heller, dock betalade jag in på hens BG/PG. Jag tror jag har stått i två vita stall, men aldrig fått kvitto men har betalat in på BG/PG

Kl

Bedriver verksamhet själv, så är noga med kvitto på allt. Såväl ut som in.

MEN foderleverantören har problem med sina kunder. De utan verksamhet vill ej betala för momsen. Kunderna ber alltså om att få betala utan kvitto och moms.
Ex 1 styck höbal. 10 kr svart eller 12.50 vitt. Pengar är pengar, många bäckar små ger en flod.

Verkar ju märkligt, bara för att en väljer att köra svart kan man ju inte tvinga sina leverantörer till dito. Det finns ju faktiskt folk som vill göra rätt för sig, och moms får leverantören betala även om kunden väljer utan kvitto.

Fast 1 kr kg vitt, när det går jag inte på.;):angel: Det finns inte en chans att det går ihop sig för att leva av, det låter som denna säljare tar foder för egen del och säljer överskottet. Räknas momsen av så pratar vi 80 öre kg, som ska fördelas på maskiner, utsäde, arbetskostnad, material, avgifter etc.

Vår leverantör är en av de största i Sverige, han säljer många kg per år men är inte den enda inkomstkällan enligt han själv. Då skulle det inte gå ihop sig alls, det är ju inte helt gratis att så in foder på vallen.

Är din boxhyra vit eller svart? Får du kvitto?
Svart, har inte ens ett kontrakt.

Hur betalar du för hovslagare och övriga tjänster? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Faktura och vitt, får kvitto. Detsamma gäller ET/massör.

Hur betalar du för träning? Kontant, konto?
Får du kvitto?

Samtliga tränare får kontant och svart.

Jag har nog aldrig nånsin vad jag kan komma på nu fått kvitto på varken grovfoder (hö, hösilage, halm), skoning/verkning eller träningar...

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 664
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Eftersom det är i ropet nu att prata om svarta pengar, orimligt låga löner, ingen följer avtal och slav-jobb inom hästnäringen så tänkte...
2
Svar
31
· Visningar
2 969
Senast: Kirie
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 932
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Frågar åt en kompis men vi är inne på samma linje båda så jag frågar er hur ni skulle tolkat det. Summorna är inte samma summor som i...
Svar
10
· Visningar
1 876
Senast: Mysaan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama