Sv: Betalar du till "svartveksamhet"?
*kl*
Boxhyra har jag ingen, eftersom jag har hästarna hos mamma. Får kvitto/faktura på foder/strö osv.
Hovslagaren betalar jag kontant i handen, svart alltså. Mamma har företag o får faktura.
Tränare är nog både och. Jag har haft många tränare som tränat mig för att det är kul "vid sidan om", som hobby och därmed inte direkt haft några större inkomster av detta. Det är inga redovisade pengar men det tror jag väl inte att det behöver heller när det är så små summor? Jag har även haft tränare som absolut haft verksamhet med betydligt saftigare priser. En tränare sa direkt att "priset är x kr om du vill ha kvitto, annars y kr" annars har det alltid varit samma pris men kvitto har jag aldrig fått av dem. Dock så har jag faktiskt reagerat på att alla dessa "dyra fina" tränare så har det endast varit en enda som bett om mina personuppgifter "så att skattemyndigheten blir glada" (jag fick inte kvitto av henne heller, men å andra sidan bad jag inte om det heller), så jag vet faktiskt inte om jag betalt till dem rakt ner i fickan (betalt kontant) eller om de faktiskt tar upp inkomsten.
Jag ska väl erkänna att jag inte är så noga med att begära kvitto alltid, när det gäller t ex tränare, massör och sånt. Inte för att jag utgår från att det är svartarbete, utan för att eftersom jag är privatperson så har jag inte ansett mig ha behov av kvittot. Hade jag varit företagare själv hade jag troligtvis tänkt annorlunda.