betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

bananna

Trådstartare
Om er medryttarhäst blir sjuk/skadad så att ni inte kan rida utan bara mocka och sköta etc, betalar ni ändå för den tiden? I så fall, upp till hur länge betalar ni (t ex första månaden ut, eller helt enkelt tills hästen är bra igen)?
Har ni kommit överens om detta i förväg med ägaren, eller löst det när det blivit aktuellt?
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Nu svarar jag som hästägare och inte som medryttare, men iaf...

Hästen markerade lite på ett ben i somras, inget allvarlig o inte svullen eller något, antagligen bara överansträngd. Men det var mitt i sommaren, hagarna var fina o vädret urmysigt så jag bestämde att okej han ska bara promeneras (dvs ledas någon timme om dagen) första veckan, sen skrittas någon vecka och därefter får vi se hur det ser ut. Vet. tyckte att det var en bra "plan" jag hade. Ställde inte av han helt eftersom han är spatthäst och behöver röra på benen varje dag! Han markerade pyttelite 2 första dagarna men blev sedan bra. Innan vi var igång för "fullt" igen (lr ja, så mkt som det gick i sommarvärmen:p ) kan jag tänka mig att det inte var sådär skitkul för mina medryttare... MEN - de har sagt att de ska hjälpa mig och göra det jag säger åt dem att göra, alltså förväntade jag mig att de skulle göra detta. De betalade inte heller mindre denna tråkiga månad.

Kan ju se det som så att om du har tagit på dig ansvaret för en medryttarhäst så ska du göra det du är tillsagd att göra, oavsett om hästen är sjuk lr frisk. Det är ju knappast så att jag som hästägare får mer tid och pengar över när hästen blir sjuk (det är juh oftast därför man har medryttare, tid o pengar...) och hästen behöver juh fortfarande omvårdnad. Att vara medryttare ska inte bara handla om ridningen utan ska juh vara att ha "egen" häst någon dag i veckan, med allt vad det innebär...

Det är iaf vad jag tycker, även om jag förstår att just den månaden fick de juh inte "ut" så mkt av sina pengar:crazy:
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Håller fullständigtmed Lilla Maaliiin.
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Min häst som jag rider har under nästan ett halvår varit halt eller under igångsättning pga hovbölder. Jag betalar ändå.
Under perioden när han inte varit ridbar har jag fortfarande varit där och pysslat med honom samt under igångsättningen promenerat mm.

Ser egentligen inte varför man inte ska betala då man genom att vara medryttare ändå har ett ansvar gentemot ägaren.
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Svarar som hästägare:
Om nån av mina hästar är sjuka så att medryttaren inte kan rida på en eller två veckor så får dom fortfarande betala, men dom kan rida igen dessa gånger när hästen blivit frisk.
Om den däremot är sjuk längre, så skulle jag absolut inte kräva att medryttaren betalade, men jag skulle gärna vilja att dom mockade och skötte hästen på dom dagarna. Visst har man ansvar som medryttare, men blir hästen sjuk under en längre tid så tycker inte jag att det är medryttarens ansvar att stå för det ekonomiskt (om inte det har varit medryttarens "fel" att hästen skadat sig).

Nu har jag ju flera hästar så skulle nån av hästarna bli sjuk, så kan jag ju alltid erbjuda medryttaren att rida nån av dom andra hästarna.
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Om man vill fortsätta att vara medryttare efter hästen är frisk igen tycker jag att man får betala.
Annars kan man ju alltid sluta vara medryttare när hästen är sjuk och hoppas att man är välkommen tillbaka den dagen hästen är frisk igen. ;)
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Jag som hästägare och föredetta medryttare tycker att medryttaren ska få bestämma själv. Om hästen har blivit halt och ska stå 2-3 månader. Så kan medryttaren få bestämma själv om den vill vara kvar under dessa månader. Betala halva skulle jag gått med på om jag verkligen behöver hjälp med tiden och inte med pengarna.

Att vara medryttare innebär ju ett visst ansvar. För det är ju det man ska lära sig. För många är det ju första steget mot en egen häst. Så jag tycker därför att man ska vara med och hjälpa till men kanske inte betala lika mkt om hästen är sjuk för en längre tid.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Jag har alltid betalat när hästen varit sjuk/halt, dock har det oftast bara rört sig om 1-3 veckor. Däremot så betalade jag ingenting i somras en månad när hästen var helt avställd på bete. När medryttarhästen varit halt och inte ridbar har ofta ägaren åkt ut (bor precis bredvid stallet) och mockat och borstat. Detta är hennes initiativ helt och hållet, och när hon inte kunnat eller om hästen varit halt en längre tid så har jag åkt ut och bara pysslat. I utbyte ställer jag ofta upp om hon blir sjuk eller får förhinder och åker ut extra när det behövs.

Om jag under en längre period hade behövt åka ut och ta hand om en halt häst och samtidigt betala för det (jag betalar 1000-1200kr/månad) så skulle jag inte tycka det var ok. Om hästen är halt och jag åker ut gör jag ägaren en tjänst, vilket jag inte borde betala för. Då endast under en kortare period som inte kunnat förutses, och då har jag sett det som ett sätt att få hästen frisk så fort som möjligt. Men aldrig under en längre konvalecens.

Om hästägaren inte vill ha mig kvar när hästen blir frisk så får jag hitta en ny medryttarhäst (man har ju då flera månader på sig medan hästen är halt), men förhoppningsvis ser ägaren inte medryttaren som en slit-och-slängvara. Och då kan ju ägaren betala stallet för strötjänster som mockning, bandagebyte, promenad, täckesbyte etc och upptäcka att det blir billigare att ha en medhjälpare som kan åka ut och göra detta gratis istället...

Jag betalar inte för att någon annan ska ha råd att ha häst, utan för att jag sliter på hästen/utrustningen och för att jag får ut någonting av att vara medryttare. Om hästen inte är ridbar så sliter jag inte på någonting, och så roligt är det inte att betala 100:- för att åka ut och borsta. Det är helt enkelt därför jag blivit medryttare och inte väljer att ha egen häst.
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Jag har skrivit i kontraktet med medryttareatt om hästen inte är ridbar längre än en månad så behöver inte medryttaren betala något, men första månaden får de betala och komma och sköta stallsysslorna. Men efter en månad är de fria att säga upp sig eller stanna kvar och sköta hästen och stallsysslorna.
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Har en häst som stått i 2 mån pga behandling av hälta. Under den tiden har jag inte krävt någon betalning alls men har gärna sett att medryttaren åker ut och pysslar om hästen.
Det skulle kännas fel att ta betalt för något som inte kan utnyttjas, däremot gör medryttaren mig en tjänst som fortfarande åker ut och tittar till och pysslar om pållen. Nu betalar min medryttare bara en symbolisk summa på 300 kr i månaden och får rida 3 dagar per vecka, så det är inte pengarna det handlar om snarare tiden för min del som nybliven förälder....
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Jag skulle inte tycka att det känns ok att betala för att få hjälpa till med mockning och pyssel när hästen är sjuk. Nu betalar jag inget för att vara medryttare utan "min" hästägare är snarare väldigt tacksam för min hjälp. Jag tycker det borde kallas något annat än medryttare när en hästägare egentligen är ute efter den ekonomiska supporten, inte så mycket efter den fördel man får att någon hjälper till att rida ens häst. Klurigt det där när hästägare blir ekonomiskt beroende av sin medryttare.
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Det gör det oxå , det kallas fodervärd, eller delfodervärd och inte medryttare egentligen.
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Om man vill fortsätta att vara medryttare efter hästen är frisk igen tycker jag att man får betala.
Annars kan man ju alltid sluta vara medryttare när hästen är sjuk och hoppas att man är välkommen tillbaka den dagen hästen är frisk igen. ;)


Mmm... så var det i ett stall, där jag var icke betalande medryttare/skötare med fulla ansvaret även för kontakt med veterinär och hovslagare. Hästägaren tyckte att hästen skulle ridas sju dagar i veckan. Och med ridning räknasl att hästen är svettig... :crazy: annars har den inte jobbat rätt... :confused: Detta TROTS att veterinär sagt att hästen hade någon form av reumatiska besvär och skulle ridas lättare pass.

När då den andra skötaren/ryttaren som jag inte hade NÅGON aning om att denne fanns, råkade rida in hästen i ett träd, så att han fick en senskada och skulle vila fyra veckor och sedan långsamt skulle skrittas igång... Då ringde denne skötare mig och sa att jag skulle kontakta henne, när hästen var igångriden igen och kunde trava, galoppera och hoppa...

Behöver jag säga att jag slutade som medryttare/skötare där? Men snäll som jag var, inte förrän hästen var OK igen och skogsriden.
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Det är ju knappast så att jag som hästägare får mer tid och pengar över när hästen blir sjuk

Nej, tid får man väl inte mer av, men om medryttaren då gör DIG en tjänst och tar hand om den så att du får ledig tid är det väl det inget den ska behöva betala för? Det är ju en annan sak om personen får möjlighet att rida och träna men att åka ut till en skadad häst för att ägaren inte har tid - då hjälper man ju till!
Sen när ska man betala för det? :confused:

Som någon annan vettig människa skrev i en liknande tråd;
Det är som att betala för att vara barnvakt!
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

ja, det är juh lite fel att man som medryttare ska betala för att hjälpa till, Men för mig är det en slags garanti för att personen ifråga är seriös, för oftast är det bara ytterst seriösa personer som kan tänka sig att betala, och seriösa personer hjälper juh mig även om hästen blir skadad (nu pratar jag lätt skada o igång på nån vecka, inte flera månaders boxvila, då skulle inte jag heller ta betalt).

Det kan låta hemskt men som ung, studerande och deltidsjobbande (jobbar natt för att ha råd med pållen, pluggar på dagen) så är jag faktiskt beroende av mina medryttare, Kanske inte pengarna i sig för det handlar inte om några jättesummor, men jag är beroende av att de kommer de dagar de ska, detta oavsett om hästen är sjuk eller frisk. Det är egentligen fel att man ska behöva betala för att hjälpa till, men jag tror att nästan alla inser att det oftast bara handlar om en symbolisk summa för att "rensa bort" de som är oseriösa.:crazy:

Skulle någon av mina medryttare bestämma sig för att dra då pållen blir sjuk, då vet jag ju vad de människorna går för, och då är de fria att sticka.:smirk:
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Jag skulle inte tycka att det känns ok att betala för att få hjälpa till med mockning och pyssel när hästen är sjuk. Nu betalar jag inget för att vara medryttare utan "min" hästägare är snarare väldigt tacksam för min hjälp. Jag tycker det borde kallas något annat än medryttare när en hästägare egentligen är ute efter den ekonomiska supporten, inte så mycket efter den fördel man får att någon hjälper till att rida ens häst. Klurigt det där när hästägare blir ekonomiskt beroende av sin medryttare.

Håller med.
Som hästägare skulle jag inte ha mage att ta betalt för att en medryttare ska finnas tillhands månad efter månad om hästen var oridbar. det får vara någon mått på det hela, skulle aldrig förvänta mig eller kräva det av någon. det är min häst och är jag så beroende av den ekonomiska aspekten att någon annan ska betala den utan att kunna nyttja den, så bör jag nog inte ha någon tyvärr....
 
Sv: betalande medryttare - betalar ni när hästen är sjuk?

Tack för era svar!
Jag tycker, som många av er, att det inte känns okej att betala när medryttarhästen är oridbar.
Medrytteriet är ju i de allra flesta fall ett utbyte där man som medryttare vill rida (vill man bara pyssla etc kan man vara skötare gratis i stället), och i gengäld får ägaren avlastning samt ekonomisk ersättning. Är hästen oridbar, blir ju "utbytet" lite skevt, och om man då som medryttare ändå ställer upp på att sköta hästen, mocka etc tycker jag inte att man ska behöva betala för det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 273
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 685
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 094
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 238
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp